شناسهٔ خبر: 66907639 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی خبر داد

پیش‌بینی تولید ۲۶۱ هزار تن چغندرقند در میاندوآب

معاون سازمان و رییس جهادکشاورزی شهرستان میاندوآب گفت: بر اساس سطح زیر کشت، پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۶۱ هزار تن چغندرقند از اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان میاندوآب برداشت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان، رضا مقدم اظهار کرد: امسال ۴۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان میاندوآب به کشت محصول چغندرقند اختصاص یافت.

وی افزود: بر اساس سطح زیر کشت، پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۶۱ هزار تن چغندرقند از اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان میاندوآب برداشت شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان و رئیس جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب با اشاره به سابقه کشت چغندرقند در شهرستان میاندوآب گفت: به‌دلیل وجود کارخانه قند در شهرستان میاندوآب که باسابقه فعالیت ۹۰ ساله از قدیمی‌ترین صنایع جذب محصولات کشاورزی در شهرستان است، کشت چغندرقند در این شهرستان سابقه‌ای دیرینه دارد.

مقدم با تاکید بر مدیریت مصرف آب تصریح کرد: در راستای سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه و به‌منظور ارتقای بهره‌وری آب، ۵۶۰ هکتار از مزارع چغندرقند با آرایش ۴۰ در ۶۰ کشت شده است.

وی عنوان کرد: همچنین با جذب یک دستگاه ردیف‌کار ۸ ردیفی چغندرقند با آرایش ۲۵ در ۵۰ از محل اعتبارات الگوی کشت که هم‌زمان با کشت، قابلیت تجهیز مزارع به نوار آبیاری تیپ را نیز دارد، توسعه و ترویج این الگوی کشت را در راستای کاهش مصرف آب در زراعت محصول چغندرقند در اولویت قرار می‌دهیم.

مقدم به ترویج سیستم‌های نوین آبیاری نیز اشاره کرد و افزود: به‌منظور مدیریت مصرف آب در زراعت محصول چغندرقند، ترویج استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری به‌ویژه استفاده از نوار آبیاری تیپ را در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب خاطرنشان کرد: در همین راستا یک هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول به سیستم آبیاری بارانی و ۴۵ هکتار نیز به نوار آبیاری تیپ مجهز شده است که درصدد افزایش تجهیز مزارع چغندرقند به نوار آبیاری تیپ هستیم.

مقدم اظهار کرد: امسال قیمت خرید تضمینی محصول چغندرقند توسط کارخانه قند، به‌ازای هر کیلوگرم با عیار ۱۶ درصد ۳۹ هزار و ۵۰۰ ریال اعلام شده است.

نظر شما