شناسهٔ خبر: 66903931 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت یک دهه فشار رژیم صهیونیستی بر دیوان لاهه؛

افشاگری گاردین: رئیس سابق موساد، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی را تهدید کرده‌است

تهران-ایرنا- روزنامه «گاردین» امروز (سه‌شنبه) در گزارشی فاش کرد که رئیس سابق سازمان جاسوسی خارجی رژیم صهیونیستی (موساد)، دادستان ارشد «دیوان کیفری بین‌المللی» (ICC) را به خاطر تحقیقات درباره جنایات جنگی این رژیم تهدید کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این روزنامه انگلیسی نوشت: رئیس سابق موساد در یک سری جلسات محرمانه که سعی داشته یک دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی را تحت فشار قرار دهد تا تحقیقات جنایات جنگی [رژیم صهیونیستی] را رها کند، وی را تهدید کرده است.

بنا بر این گزارش، تماس‌های پنهانی «یوسی کوهن» رئیس سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موساد با «فاتو بنسودا» دادستان وقت دیوان کیفری بین‌المللی، در سال‌های منتهی به تصمیم این دادستان برای آغاز تحقیقات رسمی درباره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین صورت گرفته است.

این تحقیقات که در سال ۲۰۲۱ آغاز شد، هفته گذشته زمانی به اوج خود رسید که «کریم خان» دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی که جانشین بنسودا است، اعلام کرد که به دنبال صدور حکم بازداشت برای «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل به دلیل جنایات در جنگ غزه است.

تصمیم کریم خان برای درخواست حکم بازداشت نتانیاهو و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به شعبه پیش دادرسی دیوان کیفری بین‌المللی، اقدامی است که نهادهای نظامی و سیاسی رژیم اسرائیل مدت‌ها از آن بیم داشته‌اند.

بر اساس گزارش گاردین، مشارکت شخصی کوهن در عملیات علیه دادگاه کیفری بین‌المللی زمانی رخ داد که او مدیر موساد بود.

به گفته یک مقام ارشد رژیم اسرائیل، فعالیت‌های کوهن در سطح بالایی مجاز بود و بر این اساس توجیه می‌شد که دادگاه تهدیدی برای پیگرد قانونی علیه کارکنان نظامی [رژیم صهیونیستی] است.

یک منبع دیگر اسرائیلی که در مورد این عملیات علیه بنسودا توضیح داده است، گفت که هدف موساد مصالحه با دادستان یا قرار دادن او در فهرستی است که با خواسته‌های رژیم صهیونیستی همکاری کند.

منبع سومی که از این عملیات آگاه بود نیز گفت که کوهن به عنوان «پیام‌رسان غیر رسمی» نتانیاهو کار می‌کرد.

کوهن که در آن زمان یکی از نزدیک‌ترین متحدان نتانیاهو بود و به نوبه خود به عنوان یک نیروی سیاسی در اسرائیل نمایان می‌شد. وی به طور شخصی دخالت موساد در سلسله عملیات تقریبا ۱۰ ساله رژیم صهیونیستی برای تضعیف دادگاه بین‌المللی کیفری را رهبری کرد.

طبق این گزارش، چهار منبع نیز تایید کردند که بنسودا به گروه کوچکی از مقامات ارشد دیوان کیفری بین‌المللی در مورد تلاش‌های کوهن برای تحت تاثیر قرار دادن او اطلاع داده بود.

سه نفر از این منابع، از افشاگری‌های رسمی بنسودا به دیوان کیفری بین‌المللی درباره این موضوع آگاه بودند. آنها گفتند که بنسودا فاش کرد که کوهن چندین بار او را تحت فشار قرار داده تا تحقیقات جنایی در پرونده فلسطین در دیوان کیفری بین‌المللی را ادامه ندهد.

گفته می‌شود که کوهن به بنسودا گفته بود: «تو باید به ما کمک کنی و بگذار از تو مراقبت کنیم. نباید وارد مسائلی شوی که می‌تواند امنیت شما یا خانواده‌ات را به خطر بیاندازد.»

به گزارش ایرنا، کریم خان دادستان ارشد «دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) اعلام کرد که به دنبال بازداشت مقامات ارشد رژیم صهیونیستی به دلیل اتهامات مختلف از جمله هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان است.

ماه گذشته نتانیاهو در واکنش به بررسی جنایات اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی این اقدامات را توهین به تاریخ خطاب کرده بود.

از سوی دیگر، «دیوان بین‌المللی دادگستری» (ICJ) واقع در شهر لاهه هلند با ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شد.

این حکم برای متوقف کردن عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح و بازگشایی گذرگاه رفح واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

نظر شما