شناسهٔ خبر: 66887510 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

حامیان غربی نتانیاهو هم به این نتیجه رسیده‌اند که او باید برود

بنیامین نتانیاهو و کابینه راست افراطی وی رژیم صهیونیستی را به انزوایی بی‌سابقه کشانده‌اند و حتی حامیان این رژیم هم رفته‌رفته به این نتیجه می‌رسند که او باید از قدرت کناره‌گیری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین فایننشال تایمز با اشاره به احتمال صدور حکم بازداشت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری بین‌المللی و همچنین به رسمیت شناخته‌شدن استقلال کشور فلسطین توسط ایرلند، نروژ و اسپانیا گزارش داد: «دولت راست افراطی (نتانیاهو) اسرائیل را بیش از پیش به انزوا کشیده است.»

«کریم‌ خان» دادستان دیوان کیفری بین‌المللی هفته گذشته اعلام کرد که این دیوان به دنبال صدور حکم بازداشت برای چهره‌های مرتبط با درگیری‌های اخیر غزه است، از جمله «بنیامین نتانیاهو» و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی. این درخواست که به دلیل متهم‌ شدن این مقامات به جنایت علیه بشریت مطرح‌شده واکنش‌های فراوانی را در پی داشت، از جمله از سوی آمریکا که شدیدا با آن مخالفت کرد.

به گزارش فایننشال تایمز، کریم خان در درخواست خود همچنین خواستار صدور قرار بازداشت برای چند تن از رهبران حماس شده است. با این حال، ایالات متحده هیچ مخالفتی با این بخش از درخواست دادستان دیوان کیفری نشان نداده و تنها با پیگیری اقدامات نتانیاهو مخالف است. به گزارش فایننشال تایمز، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رهبران رژیم صهیونیستی حقوق بین‌المللی را نقض کرده‌اند و نمی‌توان عدالت را تنها علیه یکی از طرفین این درگیری اجرا کرد.

ایالات متحده یکی از کشورهایی است که همواره بر آنچه آن را «حق اسرائیل برای دفاع از خود» عنوان کرده، حمایت کرده است. واشنگتن مدعی است که دادستان دیوان کیفری این به اصطلاح «حق» رژیم صهیونیستی را نقض می‌کند. این در حالی است که کریم خان در درخواست خود چنین موردی را مطرح نکرده و تنها اعلام کرده است که سران رژیم صهیونیستی از ابزارهای غیرانسانی مانند ایجاد قحطی به عنوان یک حربه جنگی استفاده می‌کنند تا تمام مردم غزه را تحت فشار قرار دهند.

به گزارش فایننشال تایمز، دیوان کیفری بین‌المللی در ابتدا با هدف رسیدگی به مسائل آفریقا ایجاد و به این متهم شد که تنها به مسائل مناطق در حال توسعه یا به اصطلاح «جهان سوم» رسیدگی می‌کند. حال با درخواست کریم خان برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو، این دادگاه می‌تواند از حیثیت خود دفاع کرده و اعتبار بین‌المللی خود را افزایش دهد.

این روزنامه انگلیسی با اشاره به حمایت اولیه غرب و اپوزیسیون اسرائیل از نتانیاهو در پی حمله حماس به مواضع این رژیم، گزارش داد انتقاداتی که امروز از نتانیاهو و کابینه راست افراطی او مطرح می‌شود نشان می‌دهد که این رهبر صهیونیست تا چه حد پا را از حد فراتر گذاشته و حمایت از او چه تبعات فراوانی دارد.

در این گزارش آمده است: «شرکای اسرائیل از مقاومت نتانیاهو در برابر ورود کمک‌های بیشتر به غزه و پافشاری او بر حمله به رفح مستأصل شده‌اند، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌ بودند. حامیان اسرائیل همچنین از مخالفت نتانیاهو با ارائه طرحی عملی برای اداره غزه بعد از جنگ و خودداری وی از مقابله با اقدامات متجاوزانه شهرک‌نشینان در کرانه باختری خشمگین هستند.»

به گزارش فایننشال تایمز، رژیم صهیونیستی عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیست و این دیوان هم برای اجرای احکام خود بازوی اجرایی ندارد، اما همینکه اسرائیل در چنین موقعیتی قرار گرفته نشان می‌دهد نتانیاهو تا چه حد برای رژیم صهیونیستی مخرب است.

در گزارش این روزنامه انگلیسی آمده است: «او (نتانیاهو) از پیروزی کامل سخن می‌گوید، اما هنوز به اهداف کلیدی خود حمله به غزه دست نیافته است. اسرائیل امروز بیش از هر زمان دیگری به یک رهبری مسئولانه و خردمندانه نیاز دارد، ویژگی‌هایی که نتانیاهو تمایل و توان ارائه آن‌ها را ندارد.»

نظر شما