شناسهٔ خبر: 66896123 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گاردین: اسرائیل از طریق رییس موساد دادستان دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرده است

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس سرویس جاسوسی اسرائیل، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی را به خاطر تحقیقات جنایات جنگی «تهدید» کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ گاردین فاش می‌کند که رئیس سابق موساد، آژانس اطلاعات خارجی اسرائیل، در یک سری جلسات محرمانه که سعی کرده یک دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی را تحت فشار بگذارد تا تحقیقات جنایات جنگی را رها کند؛ وی در این مسیر، دادستان دیوان لاهه را تهدید کرده است.

تماس‌های پنهان «یوسی کوهن» با «فاتو بنسودا» دادستان وقت دیوان بین‌المللی کیفری، در سال‌های منتهی به تصمیم او برای آغاز تحقیقات رسمی درباره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین صورت گرفته است. این تحقیقات که در سال 2021 آغاز شد، هفته گذشته زمانی به اوج خود رسید که کریم خان، جانشین بنسودا، اعلام کرد که به دنبال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به دلیل رفتار این رژیم در جنگ غزه است.

تصمیم دادستان برای درخواست حکم بازداشت نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر جنگ او همان چیزی است که نهادهای نظامی و سیاسی اسرائیل مدت‌ها از آن بیم دارند.

مشارکت شخصی کوهن در عملیات علیه دیوان کیفری بین‌المللی زمانی رخ داد که او مدیر موساد بود. به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی، فعالیت‌های او در سطح بالایی مجاز بود و بر این اساس توجیه می‌شد که دادگاه لاهه تهدیدی برای پیگرد قانونی علیه پرسنل نظامی به شمار می‌رود.

یک منبع دیگر اسرائیلی که در مورد عملیات علیه بنسودا توضیح داده است، گفت که هدف موساد تهدید دادستان یا استخدام او به عنوان فردی است که با خواسته های اسرائیل همکاری کند. منبع سومی که با این عملیات آشنا بود گفت کوهن به عنوان پیام رسان غیر رسمی نتانیاهو عمل می کرد. کوهن که در آن زمان یکی از نزدیک ترین متحدان نتانیاهو و به عنوان یک نیروی سیاسی مطرح بود، شخصاً مشارکت موساد را در کمپین تقریباً ده ساله این رژیم برای تضعیف دادگاه رهبری کرد.

چهار منبع تأیید کردند که بنسودا به گروه کوچکی از مقامات ارشد دیوان بین‌المللی کیفری در مورد تلاش‌های کوهن برای تحت تأثیر قرار دادن او اطلاع داده است. او فاش کرد که کوهن چندین بار بر او فشار آورده است تا تحقیقات جنایی در پرونده فلسطین دیوان کیفری بین المللی را ادامه ندهد.

بر اساس گزارش هایی که با مقامات دیوان به اشتراک گذاشته شده‌اند گفته می شود که رییس سابق موساد به بنسودا گفته است: «تو باید به ما کمک کنی و بگذاری از تو مراقبت کنیم. شما نمی خواهید وارد مسائلی شوید که می تواند امنیت شما یا خانواده شما را به خطر بیندازد.»

یکی از افرادی که در مورد فعالیت های کوهن توضیح داده شده است، گفت که او از تاکتیک های نفرت انگیز علیه بنسودا به عنوان بخشی از یک تلاش در نهایت ناموفق برای ارعاب و تحت تاثیر قرار دادن او استفاده کرده است.

به گفته دو منبع با آگاهی مستقیم از این پرونده، موساد همچنین علاقه شدیدی به اعضای خانواده بنسودا داشت و رونوشت هایی از صدای همسرش را به دست آورده بود. مقامات اسرائیلی سپس سعی کردند از این مطالب برای بی اعتبار کردن دادستان استفاده کنند.

گفتنی است افشاگری های مربوط به عملیات کوهن بخشی از تحقیقات آتی توسط گاردین، نشریه اسرائیلی فلسطینی +972 Magazine و رسانه عبری زبان Local Call است که نشان می دهد چگونه چندین سازمان اطلاعاتی اسرائیل یک جنگ مخفیانه علیه دیوان بین المللی کیفری برای تقریباً یک سال انجام دادند.

این گزارش را در گاردین ببینید

نظر شما