شناسهٔ خبر: 66882391 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

واکنش رییس دانشگاه تهران به خبر کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری

رییس دانشگاه تهران در اولین اظهارنظر در جمع خبرنگاران پس از انتشار احتمال کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: درباره اینکه چه کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو، نهاد علم را نمایندگی می‌کند، در حال بررسی و جمع‌بندی است. امیدواریم به زودی به جمع‌بندی برسیم. ولی آنچه که مهم و قطعی است این است که حتما دانشگاه تهران نقش‌آفرین خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، رییس دانشگاه تهران با یادآوری سخنان مکرر شهید رئیسی مبنی بر اینکه دانشگاه باید اتاق فکر دولت باشد، گفت: این مبنای تغییری که شهید رئیسی شروع کردند و در این راه گام‌های مثبتی برداشتند، اکنون باید تبدیل به تحول در جامعه شود. یعنی ما دانشگاهیان در کنار اینکه اتاق فکر دولت باشیم، نقش خود را ارتقا بخشیم. به این معنا که نقش‌آفرینی ما صرفا به عنوان یک اتاق فکر و تصمیم‌ساز نباشد؛ آن هم تصمیم‌سازی که باید بنشیند و ببیند که آیا ایده‌هایش در مرحله اجرا به عمل درمی‌آید یا خیر.

 سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران در حاشیه پنجمین همایش صلح و حل منازعه که امروز دوشنبه 7 خرداد ماه در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره نقش‌آفرینی دانشگاه در انتخابات پیش رو، گفت: در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری یک منشور را با عنوان بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پیش روی ما قرار دادند. این بیانیه بایستی در همه محیط‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی چراغ راهنما باشد و بر اساس آن نقشه راه، برنامه‌های عملیاتی خود را تدوین کنیم.

رییس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دانشگاه تهران به عنوان «نماد آموزش عالی» و به تعبیر مقام معظم رهبری «دانشگاه ایران» برای جامه عمل پوشاندن بیانیه گام دوم انقلاب باید نقش‌آفرینی ویژه داشته باشد؛ گفت: دال مرکزی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، همه ناظر بر بحث علم و فناوری است و در بیانات رهبر عزیزمان هم بارها آمده است که علم باید در صدر بنشیند. بیانیه گام دوم به روشنی صدرنشینی نهاد علم و عالمان را بیان می‌کند بنابراین انتظار می‌رود نهاد علم و دانشگاه هم در تصمیم‌سازی و هم در تصمیم‌گیری و اجرا نقش‌آفرین باشد.

دکتر مقیمی افزود: این موضوع قطعی و ضروری است که نهاد علم حتما باید در انتخابات پیش رو تاثیرگذار باشد و مشارکت جدی و فعال داشته باشد. بنابراین قطعی است که یک فردی که در محیط دانشگاه بتواند نیروهای دانشگاه را برای فعالیت‌های اجرایی جامعه بسیج کند، نقش‌آفرینی ویژه داشته باشد.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران افزود: همیشه می‌گوییم علمی برای جامعه مفید است که بتواند به اجرا دربیاید و مردم حس کنند این علم توانسته است زندگی و رفاه مادی و معنوی ایشان را ارتقا دهد. بنابراین علم نافعی که ما به دنبال آن هستیم، بایستی به صحنه عمل بیاید.

وی خاطرنشان کرد: بارها شهید رئیسی تاکید ویژه راجع به نقش‌آفرینی علم و دانشگاه داشتند و شاید همین آخرین ابلاغیه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که رئیس‌جمهور شهید امضاء کردند و درباره واگذاری ماموریت تدوین یک نظام جامع دانشگاه تمدن‌ساز به دانشگاه تهران بود، تاکیدی بر عنایت ویژه ایشان به دانشگاه است. این ابلاغیه بیانگر آن است که جایگاه دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی باید یک دانشگاه پیشگام باشد.

رییس دانشگاه تهران افزود: شهید رئیسی تاکید داشتند که دانشگاه باید اتاق فکر دولت باشد. این مبنای تغییری که شهید رئیسی شروع کردند و در این راه گام‌های مثبتی برداشتند، اکنون باید تبدیل به تحول در جامعه شود. یعنی ما دانشگاهیان در کنار اینکه اتاق فکر دولت باشیم، نقش خود را ارتقا بخشیم. به این معنا که نقش‌آفرینی ما صرفا به عنوان یک اتاق فکر و تصمیم‌ساز نباشد؛ آن هم تصمیم‌سازی که باید بنشیند و ببیند که آیا ایده‌هایش در مرحله اجرا به عمل درمی‌آید یا خیر.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دانشگاهیان در وضع موجود، فقط یک نقش منفعل دارند که اگر دعوتشان کنند، به عنوان ناظر می‌آیند و ایده‌های خود را به اشتراک می‌گذارند؛ حالا مدیر اجرایی اگر خواست ایده‌ها را استفاده می‌کند و اگر نخواست هم که نخواسته است

وی با بیان این اعتقاد که دانشگاهیان باید خودشان در جایگاه تصمیم‌گیری قرار گیرند، افزود: معتقدیم که دانشگاه تهران و دانشگاه‌های دیگر قابلیت این را دارند که در عرصه مدیریتی ارشد کشور وارد شوند و نقش‌آفرین باشند. در دانشگاه تهران مدیران اجرایی توانمند و تیم مدیریتی بسیار قوی داریم و بر خلاف برخی احزاب و گروه‌ها که ممکن است یک گروهی را دور خود جمع کرده باشند، حزب نهاد علم یک حزب گسترده با حضور سلایق و تفکرات مختلف است.

رییس دانشگاه تهران تاکید کرد: باید فارغ از تعاریف معمولی که عرفی است و می‌گویند فلان کس دارای فلان تفکر و سلیقه است، به ظرفیت‌های دانشگاهی مومن و معتقد نگاه کنیم. این تعاریف عرفی در دانشگاه تهران معنی ندارد. کسانی که در زیر پرچم حاکمیت و ولایت فقیه حرکت و فعالیت می‌کنند و افراد توانمندی بوده و تعدادشان هم خیلی زیاد است و خیلی هم علاقمند نیستند که زیر چتر یک حزب و گروهی بروند، زیر چتر نهاد علم جمع شده‌اند، لذا دانشگاه تهران توانایی دارد که بسیج منابع علمی و دانشگاهی را پای کار بیاورد.

مقیمی توضیح داد: اینکه چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، این نهاد علم را نمایندگی می‌کند، در حال بررسی و جمع‌بندی است و امیدواریم به زودی به جمع‌بندی برسیم. ولی آنچه که مهم و قطعی است این است که حتما دانشگاه تهران نقش‌آفرین خواهد بود تا نهاد علم را به صورت واقعی وارد عرصه انتخابات کنیم و بعد از آن مدیرانی در سطح ارشد جامعه انتخاب شوند که عالمانی باشند که به جای اینکه فقط مشورت دهند، خودشان تصمیم‌گیرنده و مجری باشند.

وی در پایان بیان داشت: معتقدم با توجه به انتظاری که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب آورده‌اند، این قابل انجام است و توانایی آن را داریم که کشورمان را مطابق الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی که رهبر عزیزمان توقع دارند، برسانیم.

انتهای پیام/

نظر شما