شناسهٔ خبر: 66850161 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

جشنواره‌ای برای پایان‌نامه و رساله‌های دارای محصول در علوم انسانی؛

جشنواره «راه‌کار» به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار می‌شود

دانشگاه شیراز، میزبان جشنواره راهکارخواهد بود؛ این جشنواره، فرصتی است تا پایان‌نامه‌ها و رساله‌های قابل تبدیل به محصول یا خدمت در علوم انسانی با هم رقابت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شیراز، سیداسماعیل مسعودی، مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز از شروع جشنواره پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها با عنوان «راه‌کار» خبر داد و گفت: در این جشنواره پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی که قابلیت تبدیل به محصول یا خدمتی تکرارپذیر در حوزه‌ علوم انسانی داشته باشند، در دو بخش اساتید و دانشجویی با هم رقابت می‌کنند. 
وی افزود: یکی از سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی ریاست جمهوری در سال‌های اخیر، جهت‌دهی فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها به سمت نیازها و مسائل جامعه و حل آن‌ها از طریق فرایندهای نوآورانه است. سیاست «کاربردی‌سازی»، «تکرارپذیرسازی» و «تجاری‌سازیِ پایان نامه‌ها و رساله‌ها»، یکی از راهکارهای قابل پیشنهاد در این زمینه به شمار می‌رود. 
مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی با بیان این نکته که در این جشنواره قابلیت تبدیل‌شدن پایان‌نامه یا رساله به یک محصول مدنظر است و حتماً لازم نیست محصول ایجاد شده باشد، توضیح داد: ما محصول را یک کالای فیزیکی، خدمت، تجربه، الگو یا یک ایده می‌دانیم؛ به‌عنوان مثال، یک الگوی جدید برای افزایش یادگیری در آموزش یک محصول است یا ایجاد یک تست روان‌شناسی برای تشخیص یک نوع اختلال به شمار می‌رود. قابلیت تکرارپذیری نیز، بدین معناست که محصول، فقط در یک مورد خاص کاربرد نداشته؛ بلکه برای موارد مشابه بسیار، گروه‌های مختلف جامعه و در طول زمان‌های متمادی قابلیت بهره‌برداری داشته باشد. 
مسعودی با بیان این موضوع که اعضای هیئت‌ علمی و دانشجویان دانشگاه‌های منطقه هفت کشور، شامل: استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد از طریق وبگاه جشنواره می‌توانند در این رقابت بزرگ شرکت کنند، اظهار داشت: امکان ثبت یک پایان‌نامه در دو بخش اساتید و دانشجویی به‌صورت مجزا وجود دارد و هریک از اساتید نیز می‌توانند به‌طور همزمان چند پایان‌نامه را ثبت کنند.
وی اضافه کرد: برای ثبت‌نام در این جشنواره، فقط تا 7 خردادماه فرصت باقی است و طرح‌های ثبت‌شده در روز چهارشنبه 9 خرداد‌ماه به‌صورت حضوری در دانشگاه شیراز داوری خواهند شد و به پایان‌نامه‌ها یا رساله‌های برگزیده جوایز نفیسی اهدا می‌شود.
مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی اضافه کرد: در بخش اساتید به برگزیدگان اول تا سوم به‌ترتیب 30، 20 و 10 میلیون تومان جایزه تعلق خواهد گرفت، علاوه‌بر آن برای تبدیل پایان‌نامه یا رساله به محصول یا خدمت، حمایت‌هایی شامل فضای کار اشتراکی رایگان به‌مدت یک‌سال، حمایت مالی بلاعوض تا سقف ۱۰۰میلیون تومان و تسهیلات ۷۰۰میلیون تومانی با سود ۴درصد اعطا خواهد شد.
وی افزود: برای بخش دانشجویی هم برای برگزیدگان اول تا سوم به‌ترتیب 10، 8 و 5 میلیون تومان جایزه در نظر گرفته شده است، علاو‌ه‌‌بر آن برای تبدیل پایان‌نامه یا رساله به محصول یا خدمت، حمایت‌هایی مانند فضای کار اشتراکی رایگان به‌مدت یک‌سال، حمایت مالی بلاعوض تا سقف ۱۰۰میلیون تومان و تسهیلات ۷۰۰میلیون تومانی با سود ۴درصد وجود دارد.
دکتر مسعودی در پایان ضمن اشاره به اینکه علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند تا ۷خردادماه با مراجعه به نشانی وبگاه http://www.b2n.ir/rah-kar برای ثبت پایان‌نامه یا رساله خود اقدام کنند، افزود: برای شرکت در جشنواره نیازی به ارسال اصل پایان‌نامه نیست و صرفاً فرمی که در سایت پس‌از انجام پیش‌ثبت‌نام در دسترس است؛ باید تکمیل و به آدرس ایمیلی که در فرم بیان شده است، ارسال شود.

نظر شما