شناسهٔ خبر: 66844870 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: این نهاد به دنبال اشاعه فرهنگ گفتگو و مناظره، اعتماد به جوانان، تلاش جهادگونه و فرهنگ عزت آفرین و امیدبخش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مسلمی نائینی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران گفت: این مناظرات برکات فراوانی برای جامعه علمی کشور داشته است و آزاداندیشی و آزادی فکر از مسائلی است که از سوی جهاددانشگاهی و با تأسی به اندیشه امام (ره)، مقام معظم رهبری و شهیدانی همچون شهید مطهری (ره)  مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه کرسی نظریه‌پردازی و نقد و مناظره راهی برای تغییر و گسترش مرز‌های دانش است افزود: جهاددانشگاهی نیز به عنوان یک نهاد پیشرو و دانش‌بنیان، مسابقات مناظرات دانشجویان را از سال ۹۱ آغاز کرده و البته باید این موضوع با کیفیت بهتر برگزار شود.

مسلمی نائینی با تأکید بر اینکه امروز باید کلاس‌های درسی از حالت متکلم وحده عبور کرده و با بحث و گفتگو پیش برود، افزود: یکی از اهداف جهاددانشگاهی در برگزاری این مسابقات، یادگیری و تمرین دانشجویان برای گفتگو، بحث و جدل احسن است. جهاددانشگاهی به دنبال کیفیت هرچه بهتر این مسابقات بوده و امیدواریم با تجربه‌های به دست آمده از این مسابقات، تحولی در حوزه مناظرات ایجاد شود و بتوانیم منویات مقام معظم رهبری در این زمینه که ۲۲ سال از آن می‌گذرد را تحقق بخشیم.

او گفت: جهاددانشگاهی به دنبال افزایش کیفیت مناظرات با اصلاح شیوه‌نامه‌های قبلی و همچنین تقویت موضوعات و روزآمدی آن از طریق کمیته علمی مناظرات است. موضوعاتی مانند محور مقاومت، مسأله فلسطین، انتخابات و موضوعات کلان اقتصادی و... از مسائلی است که در این دوره از مناظرات در نظر گرفته شده است.

رئیس جهاددانشگاهی گفت: یکی از سیاست‌های جهاددانشگاهی تقویت حضور موثر در دانشگاه و ایجاد جریان فرهنگی در محیط دانشگاهی برای دانشجویان است.

<div id="video-display-embed-code_11152078"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4243426/11152078?width=600&height=350"></script></div>


او گفت: بر پاداشتن کرسی‌های آزاداندیشی خصوصا در دانشگاه و در بین اهل علم و جویندگان دانش و حقیقت به‌عنوان وظیفه‌ای ملی، انقلابی، اسلامی و انسانی و نمادی از تداوم انقلاب ملت مسلمان ایران همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار داشته که به منظور پاسخگویی به این مطالبه، جهاددانشگاهی به‌عنوان نهادی انقلابی که فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها، بخشی اساسی و جدانشدنی از اقدامات آن به شمار می‌رود و از سال ۱۳۹۰ اقدام به طراحی و اجرای «مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران» کرده است.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: تاکنون در شرایطی شاهد برگزاری دوازده دوره از این مسابقات توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی هستیم که این نهاد در دوره‌های مختلف، فعالیت‌های جدید و تازه فرهنگی را در دانشگاه‌ها پایه گذاری کرده که مشخصۀ اساسی آنها تکیه و توجه به حضور فعالانه و مشارکت اثربخش دانشجویان در برنامه‌ریزی و اجرای این برنامه‌ها است.

رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی نیز در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران گفت: یکی از نکات مسابقات امسال این است که در مرحله نهایی مسابقات و با حذف مرحله منطقه‌ای، از تمامی استان‌های کشور نماینده حضور داشته و امسال ۶۴ تیم در این مرحله از مسابقات به رقابت می‌پردازند.

وی افزود: امسال و پس از شیوع بیماری کرونا در کشور برای اولین بار تمامی مراحل مسابقات به صورت حضوری برگزار شد. همچنین، از لحاظ ساختاری نیز امسال در مرحله کشوری هر تیم ۱۸ دقیقه برای بیان نظرات خود فرصت دارد. بخش گزاره‌های طلایی نیز از بخش‌های اضافه شده به مسابقات امسال است.

رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با بیان اینکه استان‌های قزوین، مرکزی، گلستان، زنجان، اصفهان، دانشگاه تهران، یزد و مازندران بیشترین تعداد تیم‌ها را در مسابقات این دوره داشته‌اند بیان کرد: شورای سیاست‌گذاری مسابقات امسال برای اولین بار با حضور نهاد‌های مرتبط برگزار شد که نویدبخش تداوم با کیفیت مسابقات در سال‌های آتی خواهد بود. امسال ۵۶ درصد از شرکت‌کنندگان که از حدود ۹۰۰ گروه کشور در مسابقات حضور داشتند، از آقایان و ۷۹ درصد شرکت‌کنندگان نیز در مقطع کارشناسی هستند. در مرحله کشوری علاوه بر سه عضو هیأت علمی، سه نفر دانشجوی برگزیده دوره‌های قبلی نیز به داوری مسابقات می‌پردازند. همچنین، داور نکته‌یاب از مرحله یک چهارم پایانی به بالا در مسابقات حضور داشته و در پایان نیز یک نفر از دانشجویان به عنوان سخنران برتر معرفی می‌شود. در مراسم اختتامیه مسابقات نیز تیم اخلاق مسابقات امسال معرفی خواهد شد.

در این مراسم از ترجمه کتاب «استدلال درست» رونمایی شد.

نظر شما