شناسهٔ خبر: 66842145 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آغاز مرحله نهایی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران

مراسم افتتاحیه مرحله نهایی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران امروز، پنجم خردادماه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

آغاز دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران امروز، پنجم خردادماه در محل دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ طی سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به حضار در مراسم و تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه، اظهار کرد: برای دانشگاه علم و فرهنگ مایه افتخار است که برای دومین سال پیاپی میزبان مرحله نهایی مسابقات مناظره دانشجویان است. 

وی بیان کرد: یاد و خاطره شهدای خدمت، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای دفاع مقدس، شهدای آزادسازی خرمشهر و شهدای جهاددانشگاهی را گرامی می‌داریم. مسابقات مناظره محلی برای تمرین شنیدن و گفت‌وگو و جایی برای آموختن نقدپذیری است. 

باصولی تصریح کرد: برگزاری یک رویداد طی سنوات متعدد نشان از آن دارد که برگزارکنندگان آن مراسم هدف‌گیری صحیحی داشته و مسیر را دقیق در نظر گرفته‌ و تغييراتی را بجا و به‌روز در برگزاری رویداد انجام داده‌اند. لذا مسابقات مناظره نیز امسال بسیار بهتر و با کیفیت‌تر از گذشته برگزار خواهد شد.

اشاعه فرهنگ علم‌ نافع

حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی نیز ضمن عرض خیرمقدم به حضار در مراسم و تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه، بیان کرد: خوشحالیم که امروز دوازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان را برگزار می‌کنیم. در طول ۴۴ سال گذشته جهاددانشگاهی مبدع فرهنگ خودباوری ملی و خط‌شکنی در علوم و اشاعه فرهنگ علم‌ نافع بوده است.

وی تأکید کرد: جهاددانشگاهی به دنبال اشاعه فرهنگ گفت‌و‌گو و مناظره، اعتماد به جوانان، تلاش جهادگونه و عالمانه، فرهنگ ما می‌توانیم، فرهنگ عزت‌آفرین، پویا و شادی‌آفرین و امیدبخش بوده است.

وی با بیان اینکه یکی‌ از برنامه‌های تأثیرگذار جهاددانشگاهی همین مناظرات دانشجویی است، گفت: این‌ مناظرات برکات فراوانی برای جامعه علمی‌ کشور داشته است. بنابر آیات الهی قرآن کریم، لازمه علم‌آموزی و شناخت احسن ارائه قول، استماع قول و تبعیت از قول است که ان‌شاءلله همه عزیزان آن را پیگیری می‌کنند. 

مسلمی‌نائینی ادامه داد: آزاداندیشی و آزادی فکر از مسائلی است که از سوی جهاددانشگاهی و با تأسی به اندیشه امام(ره)، مقام معظم رهبری و شهیدانی همچون شهید مطهری(ره) و ...  پیگیری و دنبال می‌شود. مقام معظم رهبری در سال ۸۸ خطاب به دانشجویان تأکید کردند که کرسی آزاداندیشی را در دانشگاه‌ها به وجود آورند.

وی افزود: شهید آیت‌الله رئیسی همواره این‌گونه بیان می‌کردند که کرسی نظریه‌پردازی و نقد و مناظره راهی برای گسترش مرزهای دانش است. شخص شهید آیت‌الله رئیسی الگوی این مسئله بوده و همواره خود را در معرض افراد با تفکرات مختلف قرار می‌دادند. جهاددانشگاهی نیز به عنوان یک نهاد پیشروی دانش‌بنیان، مسابقات مناظرات دانشجویان را از سال ۹۱ آغاز کرده و البته باید این موضوع با کیفیت بهتر برگزار شود. امروز باید کلاس‌های درسی از حالت متکلم وحده عبور کرده و با بحث و گفت‌وگو پیش‌ برود.

مسلمی‌نائینی بیان‌ کرد: یکی‌ از اهداف جهاددانشگاهی در برگزاری این‌ مسابقات، یادگیری و تمرین دانشجویان برای گفت‌وگو، بحث و جدل احسن است. جهاددانشگاهی به دنبال کیفیت هرچه بهتر این مسابقات بوده و امیدواریم‌ با تجربه‌های به دست آمده از این مسابقات، تحولی در حوزه مناظرات ایجاد شود و بتوانیم منویات مقام‌مقام معظم رهبری در این زمینه که ۲۲ سال از آن می‌گذرد را تحقق بخشیم. از تمام همکاران خود در واحدهای مختلف جهاددانشگاهی برای برگزاری این مسابقات قدردانی می‌کنم.

در ادامه برگزاری این مراسم و با حضور حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی از کتاب استدلال درست رونمایی شد و طی‌ برنامه‌ای از مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ به مناسبت برگزاری دو سال مسابقات ملی مناظره دانشجویان تجلیل به عمل آمد.

دروغ آزادی بیان در غرب

در ادامه حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در سخنانی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان مسابقات مناظره دانشجویان و عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه، اظهار کرد: اتفاقات اخیر شاید از یک‌ جهت مناسبت خوبی برای فهم جایگاه دیدگاه و مناظره در نظام باشد. بسیاری از اوقات جامعه و نظام ما متهم به بسته بودن و عدم اجازه برای ارائه نظرات می‌شود، اما این روزها که دنیای استکبار جلوی سخن گفتن دانشجویانی که فقط قصد ارائه دیدگاه خود در باب حمایت از فلسطین را دارند، می‌گیرد، به خوبی می‌توان فهمید که سخن از آزادی بیان در غرب دروغی بیش نیست.

رستمی تصریح کرد: دانشجویان خواسته‌های زیادی ندارند اما دنیای استکبار به بهانه‌ حمایت از مردم مظلوم فلسطین و دفاع از آزادی بیان ایشان را اخراج می‌کند. نگاه اسلام به انسان بسیار بلند است. آزادی جان و فکر انسان برای سیر و سلوک در زمین و آسمان و تفکر در تمامی شئون در دین اسلام کاملاً مشهود است. روزه‌داری به ظاهر محدود کننده برخی از امور است اما با این محدودیت‌ها کام جان انسان باز می‌شود.

وی افزود: جریان استکباری از آزادی فقط فحشا و ناسزا را می‌فهمد.‌ آزادی مطالبه‌شده‌ برای بهره‌وری تن‌پروران یک قرائت و آزادی فکر و اندیشه قرائتی دیگر از آزادی است. امروز چشم دشمنان از آنچه در مراسم میلیونی تشییع پیکر مطهر رئیس‌جمهور شهید و هیئت همراه اتفاق افتاد، کور شده است و آن‌ها این شکوه را بیان نمی‌کنند و حقیقت را نمی‌پذیرند‌.

رستمی اظهار کرد: اگر زندگی چهار پادشاه آخر ایران را مطالعه کنیم‌، مشاهده می‌کنیم که هر چهار نفر به دور از کشور از دنیا رفتند و مردم نیز از مرگ آن‌ها ناراحت نشدند و بعضا شادی نیز کردند اما همه دنیا مراسم تشییع و وداع مردم با شهید آیت‌الله رئیسی را مشاهده و سوگواری مردم ایران را نظاره کردند. فهم ارتباط عمیق مردم با خدمتگزاران خود نیازمند بررسی و کاوش است‌.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: امروز باید این حقایق را مشاهده و در مورد آن‌ها گفت‌وگو کرد. شهید آیت‌الله رئیسی در مراسمی که با حضور دانشجویان برگزار شد، با اینکه سخنان و انتقادات تند و بعضاً بی‌انصافانه از سوی برخی ایراد شد، اما با سعه صدر به سخنان تمام دانشجویان گوش داده و پاسخ لازم را به ایشان ارائه کردند.

وی بیان کرد: این الگو یعنی سیره زندگی شهید آیت‌الله رئیسی، قابل تکثیر است. مناظره‌کنندگانی که به مرحله نهایی این مسابقات رسیده‌اند، زبان و بیان دانشگاه‌ها هستند و باید با دیدگاه‌ها و بیان قوی خود زبان گویا و مطالبه‌گر حقایق باشند. دانشجویان باید با لسان خود شیوه خدمت‌رسانی و خدمتگزاران ملت را برای جامعه بیان و تکثیر کنند. حقیقت همواره راه خود را خواهد رفت و هیچ چیزی جلودار آن نیست.

یادی از شهید سیدمهدی تقوی

همچنین، علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز طی سخنانی در رابطه با شهید تقوی اظهار کرد: یاد و خاطره شهدای خدمت، رئیس‌جمهور محترم و هیئت همراه را گرامی می‌داریم. یکی از شهدای عزیزی که در جهاددانشگاهی به درجه رفیع شهادت رسید، شهید سیدمهدی تقوی است. ایشان در مدت خدمت خود در جهاددانشگاهی رئیس سازمان  قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا بود. 

وی اظهار کرد: جمعه پیش از شهادت در خدمت ایشان بودیم و به بنده گفتند که بنده دیگر کاری در این دنیا ندارم و خداوند نیز به تازگی  زهراسادات را به من عطا کرده است. همچنین، منزلی در تهران داشتم که با وام بانکی حدود ۲۰ متر به متراژ آن اضافه کردم و برای خانواده باقی است. ایشان تأکید داشتند که کارهای خود را انجام داده‌ام و باید به سوریه بروم. یک‌ هفته از این اتفاق نگذشته بود که خبر شهادت ایشان در مجلس منتشر شد. یکی از دغدغه‌های ایشان پیگیری برنامه‌های فرهنگی کشور در مجلس بود که همواره در این مسیر حرکت کردند.

رقابت 64 تیم 

رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نیز در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران گفت: یکی‌ از نکات مسابقات امسال این است که در مرحله نهایی مسابقات و با حذف مرحله منطقه‌ای، از تمامی استان‌های کشور نماینده حضور داشته و امسال ۶۴ تیم در این مرحله از مسابقات به رقابت می‌پردازند.

وی‌ افزود: امسال و پس از شیوع بیماری کرونا در کشور برای اولین‌ بار تمامی مراحل مسابقات به صورت حضوری برگزار شد. همچنین، از لحاظ ساختاری نیز امسال در مرحله کشوری هر تیم ۱۸ دقیقه برای بیان نظرات خود فرصت دارد. بخش گزاره‌های طلایی نیز از بخش‌های اضافه شده به مسابقات امسال است. 

فریدزاده گفت: شورای سیاست‌گذاری مسابقات امسال برای اولین بار با حضور نهادهای مرتبط برگزار شد که نویدبخش تداوم با کیفیت مسابقات در سال‌های آتی خواهد بود. امسال ۵۶ درصد از شرکت‌کنندگان که از حدود ۹۰۰ گروه کشور در مسابقات حضور داشتند، از آقایان و ۷۹ درصد شرکت‌کنندگان نیز در مقطع کارشناسی هستند. در مرحله کشوری علاوه بر سه عضو هیئت علمی، سه نفر دانشجوی برگزیده دوره‌های قبلی نیز به داوری مسابقات می‌پردازند. همچنین، داور نکته‌یاب از مرحله یک چهارم‌ پایانی به بالا در مسابقات حضور داشته و در پایان نیز یک نفر از دانشجویان به عنوان سخنران برتر معرفی می‌شود. در مراسم اختتامیه مسابقات نیز تیم‌ اخلاق مسابقات امسال معرفی خواهد شد.

مدیران و جدال احسن

محمدابراهیم سقزچی، دبیر شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها نیز در سخنانی بیان‌ کرد: سخن گفتن در میان اهل سخن و گفت‌وگو کاری دشوار است. یکی‌ از نکات مهم سیره شهید آیت‌الله رئیسی، احترام و حرمت به مردم بود. امیدواریم این مسابقات درسی برای مدیران آینده باشد که بتوانند اخلاقی‌تر عمل کرده و به جدال احسن دست پیدا کنیم.

وی اظهار کرد: شالوده کرسی‌های آزاداندیشی مقدمه تولید علم برای تمدن‌سازی است. مقام معظم رهبری فرمودند برای بیدار کردن عقل جمعی چاره‌ای جز مشاوره و مناظره نیست. اگر دانشجویان بتوانند جایگاه خود را به درستی احصا کنند، می‌توانند در حل مسائل کشور به خوبی نقش‌آفرینی کنند.

سقزچی گفت: نکته مهم این‌ است که در عین خوب حرف زدن، حرف‌های خوب بیشتری نیز بزنیم. کرسی‌های آزاداندیشی می‌تواند فرصت و ممارست کافی برای حل مسئله را در میان دانشجویان ایجاد کند. به مجریان این مسابقات پیشنهاد می‌کنم که از نظام موضوعات مسابقات به نظام مسائل و کمک گرفتن از دانشجویان برای شناخت مسائل حرکت کنند. همچنین، به دانشجویان نیز پیشنهاد می‌کنم‌‌ که نحوه دستیابی به جدال احسن را پیگیری کرده و به چگونگی آن دست پیدا کنند. یکی از مصادیق مناظره اسلامی، مناظره شیخ بهایی و مقدس اردبیلی بود که در حضور شاه عباس انجام شد.

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این مراسم و با حضور مسئولان حاضر، از خانواده شهید سیدمهدی تقوی، رئیس اسبق سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل اسبق خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) که در حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی به شهادت رسید، تجلیل شد. همچنین، دوازدهمین دوره مسابقات مناظره ملی دانشجویان، یادمان شهید سيد مهدی تقوی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما