شناسهٔ خبر: 66840931 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایران یک دهم کشور‌های غربی، بیماری التهابی روده دارد

عضو انجمن گوارش و کبد ایران: در ایران به ازای هر صد هزار نفر ۴۵ نفر بیماری التهابی روده دارند، در حالیکه آمار کشور‌های غربی ده برابر است.

صاحب‌خبر -
ایران یک دهم کشور‌های غربی، بیماری التهابی روده دارد
 
دکتر همایون واحدی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما؛ با بیان اینکه در کشور‌های غربی ۵۰ سال زودتر از ما مصرف کننده انواع فست فودها، سوسیس و کالباس و پیتزا و چیپس و پفک شدند، اما مصرف این خوراکی‌های مضر در کشور ما از ۵۰ سال پیش بیشتر شده است.
وی افزود: بسیاری از بیمای‌های قابل پیشگیری است به شرط آنکه عوامل مساعد کننده بیماری‌ها را کم کنیم به طور مثال در بیماری‌های عفونی، هپاتیت ها، در بیماری‌های سرطانی بخصوص سرطان­ کلون و در بیماری‌های التهابی یا بیماری‌های خود ایمنی  مثل ام اس و رماتیسم‌ها قابل پیشگیری و مهار است.
عضو انجمن گوارش و کبد ایران گفت: جوامع غربی به این نتیجه رسیده اند که عوامل مساعد کننده بیماری را­ کم کنند و برنامه ریزی کرده اند که تا سال ۲۰۳۰ این بیماری‌ها را کنترل و از ابتلای جدید پیشگیری کنند و فرهنگ مصرف کمتر فست فود، چربی پروتئین ها، دخانیات و مشروبات­ و مصرف بیشتر سبزی و میوه را ترویج کنند.
دکتر واحدی با بیان اینکه در کل ایران ۴۰ هزار نفر بیماری التهابی روده دارند افزود: قبلا همه دنبال زایمان سزارین بودند در حالی که سزارین عاملی است که می‌تواند بیماری‌های التهابی روده را زیاد کند به دلیل اینکه بچه از کانال زایمان طبیعی به دنیا نمی‌آید و از شکم خارج می‌شود، بچه‌هایی که در تماس با مایکروبایت‌های مادر قرار نمی‌گیرد ممکن است بیشتر به بیماری‌های التهابی مبتلا شوند.
عضو انجمن گوارش و کبد ایران گفت: وی با بیان اینکه بروز تب در بچه‌های زیر ۳ سال بیشتر ویروسی است و نیاز به درمان آنتی بیوتیک ندارد؛ گفت: استفاده از آنتی بیوتیک بی رویه خصوصا در کودکان زیر ۳ سال، احتمال کرون (بیماری التهاب دیواره روده) را بیشتر می‌کند.
دکتر واحدی افزود: بیشترین مشکلات گوارشی مراجعان بیماری‌های روده تحریک پذیر و سوء هاضمه است که بین­ خانم‌ها شایع‌تر است.
وی ادامه داد: در ایران ۱۰ درصد مردم روده تحریک پذیر دارند هرچند این بیماری مرگ و میر ندارد، اما آزار دهنده است و دل درد، اسهال و نفخ در آن شایع است.

نظر شما