شناسهٔ خبر: 66837745 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کشت بلوبری (زغال‌اخته‌ی آبی) در ساری

نخستین مزرعه کشت بلوبری در یک هکتار از زمینهای ساری ایجاد شد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از ایجاد اولین مزرعه بلوبری و پرورش محصول بلوبری یا زغال‌اخته‌ی آبی در یک هکتار از زمینهای کشاورزی روستای سوته از توابع مرکز جهاد کشاورزی پنبه زارکتی شهرستان ساری خبر داد.

سید اسماعیل علوی با بیان اینکه کاشت و پرورش بلوبری در ایران هنوز رواج ندارد ولی باغداران پیشرو و تلاشگری هستند که به پرورش این میوه پر خاصیت و پر تقاضا از طریق نهال یا بذر می‌پردازند، افزود: این مزرعه به روش هیدروپونیک و با پنج هزار اصله نهال مدیریت می‌شود.

علوی با اشاره به اینکه کشت بلوبری به دلیل ارزش و محبوبیتی که پیدا کرده در سراسر جهان در حال افزایش است، گفت: بذر بلوبری را می‌توان در فضای باز کاشت، اما یکی از مزیت‌های مهم کشت گلخانه‌ای بلوبری نسبت به فضای باز این است که می‌توان دوره برداشت را تا دو ماه افزایش داد.

او با بیان اینکه برای کاشت نهال بلوبری تهویه و زهکشی، خاک مناسب و دامنه pH بین ۴.۵ تا ۵.۲ مورد نیاز است، افزود: این گیاهان در مناطقی با خاک اسیدی، امکان پرورش دارد.

علوی با تاکید بر اینکه رشد بلوبری از قلمه، مطمئن‌ترین روش تکثیر است، گفت: اگر مزرعه به خوبی مدیریت شود تا گیاهان بلوبری شروعی قوی داشته باشند، آنها می‌توانند تا ۵۰ سال عمر کنند.

بلوبری دارای فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان و همچنین سرشار از ویتامین است که می‌تواند سلامت قلب و عروق را بهبود ببخشد و به کاهش بیماری‌های قلبی کمک کند،برای سلامت مغز مفید است، می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد و بر بهبود مقاومت به انسولین تأثیر می‌گذارد.

 

نظر شما