شناسهٔ خبر: 66849946 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مدیر جهاد کشاورزی ساری خبر داد:

کشت یک هکتاری بلوبری در ساری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از کشت بلوبری در یک هکتار از اراضی کشاورزی روستای سوته این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین مازندران، سید اسماعیل علوی از احداث اولین مزرعه بلوبری و پرورش این محصول در یک هکتار از اراضی کشاورزی روستای سوته از توابع مرکز جهاد کشاورزی پنبه زارکتی شهرستان ساری خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی ساری با بیان اینکه کاشت و پرورش بلوبری در ایران هنوز رواج ندارد ولی باغداران پیشرو و تلاشگری هستند که به پرورش این میوه پر خاصیت و پر تقاضا از طریق نهال یا بذر می‌پردازند، تصریح کرد: این مزرعه به روش هیدروپونیک و با پنج هزار اصله نهال مدیریت می شود.

 

وی با اشاره به اینکه کشت بلوبری به دلیل ارزش و محبوبیتی که پیدا کرده در سراسر جهان در حال افزایش است، افزود: بذر بلوبری را می‌توان در فضای باز کاشت اما یکی از مزیت‌­های مهم کشت گلخانه­‌ای بلوبری نسبت به فضای باز این است که می‌توان دوره برداشت را تا دو ماه افزایش داد.

 

این مسئول با بیان اینکه برای کاشت نهال بلوبری تهویه و زهکشی، خاک مناسب و دامنه pH بین 4.5 تا 5.2 مورد نیاز است، گفت: این گیاهان در مناطقی با خاک اسیدی، امکان پرورش دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه رشد بلوبری از قلمه، مطمئن‌ترین روش تکثیر است، گفت: اگر مزرعه به خوبی مدیریت شود تا گیاهان بلوبری شروعی قوی داشته باشند، آنها می‌توانند تا 50 سال عمر کنند.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به اینکه خاکی که برای کاشت نهال بلوبری انتخاب می شود باید از 2 قسمت لوم و یک قسمت آن نیز از کمپوست، خاک اره کهنه، خزه زغال سنگ نارس و برگ بلوط تشکیل شده باشد، تصریح کرد: یک لایه از این مخلوط را باید در قسمت زیرین گودال(پایین تر از ریشه) قرار داد.

 

علوی گفت: بلوبری را در گلخانه می‌توان داخل گلدان و یا به روش کشت هیدروپونیک پرورش داد ولی پرورش بلوبری در محیط کنترل شده گلخانه می‌تواند هم به عملکرد بوته‌های بلوبری کمک کند و هم فرصت بیشتری برای تولید بری‌ها می‌دهد.

نظر شما