شناسهٔ خبر: 66757345 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

خودسرانه حجامت نکنید عوارض پس از حجامت

نکته مهم در حجامت، فردی است که آن را انجام می‌دهد و الزاما باید پزشک متخصص باشد. اگر افراد برای انجام حجامت سراغ کسانی بروند که در این زمینه تخصص کافی ندارند، دچار مشکلات فراوانی خواهند شد.

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین: سلامت >دکتر محمدباقر مینایی-عضو هیأت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید: در عمده کتب طب ایرانی، یکی از روش‌های درمان بیماری‌ها، استفاده از اعمال یداوی است، شامل بادکش، حجامت و... بنابراین پزشک براساس بیماری فرد، عمل مناسب یداوی را درنظر می‌گیرد. یکی از این روش‌ها حجامت است و درصورت تشخیص پزشک، برای درمان استفاده می‌شود.
به گزارش  شفا آنلاین نکته مهم در حجامت، فردی است که آن را انجام می‌دهد و الزاما باید پزشک متخصص باشد. اگر افراد برای انجام حجامت سراغ کسانی بروند که در این زمینه تخصص کافی ندارند، دچار مشکلات فراوانی خواهند شد. به‌عنوان‌مثال نکته مهم در حجامت مبتلا‌نبودن فرد به کم‌خونی است که پزشک باید به آن توجه داشته باشد اما افراد غیرمتخصص این مورد مهم را درنظر نمی‌گیرند. اینکه حجامت به‌طور دقیق در کدام قسمت بدن اعمال شود هم مهم است چون حجامت هر قسمت بدن با قسمت‌های دیگر متفاوت است و تنها پزشکان متخصصان این حوزه می‌دانند که برای درمان کدام قسمت، چگونه و با چه مقدار خون باید حجامت صورت بگیرد.
شاید همه این نکته را ندانند که در تمام حجامت‌ها خون‌گیری صورت نمی‌گیرد و مایعی که خارج می‌شود خون نیست، بلکه مقداری مایع میان بافتی همراه با گلبول قرمز است. در اهدای خون‌ حدود 450سی‌سی خون تازه با سوزن از ورید گرفته می‌شود ولی در حجامت با ایجاد مکش بین 2کتف و ایجاد خراش در آن حدود 50سی‌سی خون از مویرگ‌های پشت خارج می‌شود. آزمایش‌ها هم نشان داده که ترکیبات خون وریدی با خون حجامت تفاوت بسیار دارد و این هم یکی از دلایلی است که تأکید می‌شود حجامت زیرنظر متخصص صورت بگیرد.
برای اثبات مفید بودن حجامت، هیچ دلیلی قانع‌کننده‌تر از درمان بیماری‌ها به وسیله این اقدام هم وجود ندارد. حجامت در درمان بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا، میگرن، استرس و افسردگی، احتقان مجاری تنفسی به‌دلیل آلرژی و آسم و واریس‌های ریه می‌تواند مفید باشد. اما مشکل اصلی اینجاست که برخی افراد خودسرانه و بدون درنظر گرفتن نظر متخصص سراغ افراد ناآگاه می‌روند که در نهایت مشکلات بی‌شماری را برای آنها به‌وجود می‌آورد.

عوارض پس از حجامت


ممکن است پس از حجامت ضعف، سرگیجه، سردرد، تپش قلب، گرفتگی عضلانی و برخی ناراحتی‌های جزئی دیگر بروز کند. این موارد پس از چند ساعت کاملا برطرف می‌شود اما اگر آزار‌دهنده باشد یا بیش از حد معمول طولانی شود، به پزشک خود اطلاع دهید.حجامت می‌تواند آثار موقتي روی پوست یا اسکار(جای زخم)، سوختگی و عفونت داشته باشد./همشهری

نظر شما