شناسهٔ خبر: 67275837 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

چرا مردان بیشتر از زنان گوشت می‌خورند؟

یک نظریه تکاملی می‌گوید که ممکن است زنان به دلایل هورمونی، آلودگی احتمالی گوشت و تاثیر آن بر بارداری، در خوردن آن سخت‌گیرتر بوده‌اند، در حالی که مردان با توجه به سوابق شکارچی بودنشان به دنبال پروتئین موجود در گوشت بوده‌اند.

صاحب‌خبر -

 مطالعه جدیدی، که در «گزارش‌های علمی طبیعت» (Nature Scientific Reports) منتشر شده است، نشان می‌دهد جنسیت بر میزان علاقه‌مندی افراد به خوردن گوشت و انتخاب آن در رژیم غذایی تاثیر می‌گذارد. این تفاوت‌ها جهانی است و مختص فرهنگ خاصی نیست، و در کشور‌های توسعه‌یافته‌تر آشکارتر است.

به گزارش راز بقا، طبق یافته‌های محققان، وقتی زنان و مردان در انتخاب رژیم غذایی‌شان استقلال مالی و اجتماعی دارند، تفاوتشان با هم حتی بیشتر هم می‌شود؛ مرد‌ها بیشتر گوشت می‌خورند و زنان کمتر. این نکته بسیار حائز اهمیت است، زیرا طبق پژوهش‌های قبلی دانشگاه ایلینوی، حدود ۲۰ درصد از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جهانی، که گرم شدن زمین را به دنبال دارد، از محصولات غذایی حیوانی ناشی می‌شود.

به گزارش آسوشیتد‌پرس، محققان در این مطالعه از بیش از ۲۸هزار نفر در ۲۳ کشور چهار قاره جهان پرسیدند که هر روز چه مقدار از انواع غذا‌ها را مصرف می‌کنند. سپس میزان گوشت مصرفی حیوانی (حیواناتی که روی خشکی زندگی می‌کنند) را براساس جنسیت افراد بررسی کردند.

محققان به کمک شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد، که سلامت، آموزش و استاندارد‌های زندگی را اندازه‌گیری می‌کند، میزان «توسعه» هر کشور را رتبه‌بندی کردند و همچنین شاخص‌های شکاف جنسیتی و مقیاس برابری جنسیتی را، که مرکز اقتصاد جهانی منتشر کرده بود، در نظر گرفتند.  

طبق نتایج به‌دست‌آمده، تفاوت میزان مصرف گوشت در کشور‌هایی با امتیاز‌های توسعه و برابری جنسیتی بالاتر، به‌جز سه استثنا یعنی چین، هند و اندونزی، بیشتر بود. دانیل روزنفلد، روان‌شناس اجتماعی از دانشگاه «یو‌سی‌ال‌ای»، که در حوزه عادت‌های غذایی و روان‌شناسی اخلاق مطالعه می‌کند، می‌گوید: «تعداد زیاد شرکت‌کنندگان و تنوع فرهنگی افرادی که بررسی شدند، نقطه قوت این مطالعه است.»

البته این پژوهش به این سوال که چرا مردان به خوردن گوشت تمایل بیشتری دارند پاسخ نداد، اما دانشمندان نظریه‌هایی دارند. یک نظریه تکاملی می‌گوید که ممکن است زنان به دلایل هورمونی، آلودگی احتمالی گوشت و تاثیر آن بر بارداری، در خوردن آن سخت‌گیرتر بوده‌اند، در حالی که مردان با توجه به سوابق شکارچی بودنشان به دنبال پروتئین موجود در گوشت بوده‌اند.

نظر شما