شناسهٔ خبر: 66709666 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

محققان چینی مغز منجمدشده انسان را دوباره زنده کردند

محققان یکی از دانشگاه‌های شانگ‌های چین، به دستاوردی رسیدند که می‌تواند بافت مغز را در هنگام انجماد حفظ کند. دستاورد جدید نه تنها برای عصب شناسانی که به دنبال توسعه دارو‌های جدید هستند، بلکه برای ایده عجیب احیای افرادی که می‌میرند، یک گام رو به جلو به حساب می‌آید. براساس این ایده افراد می‌توانند بدن‌هایشان را فریز و آن‌ها را حفظ کنند تا درآینده با پیشرفت علم بتوانند دوباره به حیات برگرگردند: چیزی شبیه به فیلم‌های علمی-تخیلی و سفر در زمان!

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان یکی از دانشگاه‌های شانگهای چین، به دستاوردی رسیدند که می‌تواند بافت مغز را در هنگام انجماد حفظ کند.
 
پیچیده‌ترین عضو جانداران، یعنی مغز، دارای بافتی ظریف و اسفنجی است که در صورت انجماد و سپس ذوب شدن به شدت آسیب می‌بیند. این امر باعث شده تا دانشمندان به دنبال راهی باشند که بتوانند این بافت را با انجماد حفظ کنند.
 
حال به تازگی تیمی از محققان چینی به ریاست ژیچنگ شائو، عصب‌شناس فعال در دانشگاه فودان در شانگهای چین توانسته‌اند یک ترکیب شیمیایی اختراع کنند که هنگام یخ‌زدگی از اعصاب در مقابل آسیب‌ها حافظت کند. آن‌ها این ماده را MEDY نام‌گذاری کرده‌اند.
 
۸۰ درصد سلول‌های مغز از آب ساخته شده‌اند. شکل‌گیری کریستال‌های یخ در آن، هنگام انجماد ممکن است به سلول‌ها آسیب برساند و آنها را از بین ببرد. بنابراین سلول‌های مغزی پس از آب شدن یخ قابلیت عملکرد خود را از دست می‌دهند. 
 
به همین دلیل، شائو و تیمش به دنبال ماده‌ای بودند تا بافت مغز را در آن فرو ببرند و آن را سرد نگه دارند تا از تبدیل سلول‌ها به کریستال‌ها جلوگیری کنند. این روند مشابه افزودن ضدیخ به آب خودرو است تا آن را بدون یخ زدن، خنک نگه دارد.
 
این محققان، توده‌های کوچک سلول‌های مغزی را در آزمایشگاه به مدت ۳ هفته پرورش دادند تا قابلیت‌های سلول‌های مغزی نرمال را در حالت مینیاتوری به دست آوردند. در مرحله بعد آنها این مغزهای کوچک را در ترکیبات مختلف از جمله شکر، ضدیخ و محلول های شیمیایی خیساندند. پس از آنکه نمونه‌ها اشباع شدند، به وسیله نیتروژن مایع منجمد شدند. 
 
محققان پس از چندبار آزمون و خطا ترکیبی به نام MEDY را ابداع کردند که نشان دهنده ۴ ماده متیل سلولز، اتیلن گلیکول، DMSO و Y27632 است و سبب می‌شود یخ سلول‌ها بدون هیچ آسیبی به خود سلول، آب شود.
 
در نتیجه این پژوهش که در ژورنال Cell Reports Methods منتشر شده، نه تنها بافت مغز آسیب ندید بلکه زنده شد و توانست فعالیت عادی خود را از سر گیرد. در این تحقیق، نورون‌های مغزی، می‌توانستند مانند مغز معمولی سیگنال بفرستند.
 
دستاورد جدید نه تنها برای عصب شناسانی که به دنبال توسعه داروهای جدید هستند، بلکه برای ایده عجیب احیای افرادی که می‌میرند، یک گام رو به جلو به حساب می‌آید. براساس این ایده افراد می‌توانند بدن‌هایشان را فریز و آنها را حفظ کنند تا درآینده با پیشرفت علم بتوانند دوباره به حیات برگرگردند: چیزی شبیه به فیلم‌های علمی-تخیلی و سفر در زمان!
 
منبع: فارس
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما