شناسهٔ خبر: 66694424 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس بنیاد مستضعفان: اجازه نمی‌دهیم پلاسکو دیگری تکرار شود/ شهرداری ساختمان‌های ناایمن را معرفی کند

رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه هرگز اجازه تکرار فاجعه‌ای، چون پلاسکو را نخواهیم داد از شهرداری خواست تا به عنوان مسئول و مرجع تشخیص، ساختمان‌های نا ایمن در تملک بنیاد مستضعفان را معرفی کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - نشست خبری حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان صبح امروز ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور جمعی از رسانه‌ها برگزار شد.

 دهقان گفت: بنیاد مستضعفان یک سازمان انقلابی است. ممکن است اولویت‌های این نهاد در ادوار مختلف متغیر باشد؛ لذا اینکه در ادوار گذشته چه اتفاق افتاده و اکنون چه تغییری کرده محل بحث ما نیست.

وی افزود: مهمترین ماموریت بنیاد مستضعفان محرومیت‌زدایی و توانمندسازی محرومین است، البته شاخص‌های محرومیت نیز متفاوت است. از ابتدای انقلاب توسط جهادسازندگی به مناطق محروم رسیدگی شد. در ادوار مختلف تلاش شد تا مناطق محروم را که فاقد زیرساخت‌ها و امکانات لازم بودند، توانمند کنند که این امر نیز توسط دفتر محرومیت‌زدایی که در ریاست‌جمهوری است اتفاق می‌افتد.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه حکمرانی کشور طی سال‌های گذشته در همه مناطق محروم مدرسه‌سازی کرده است افزود:، اما این مدارس فاقد نرم‌افزار مناسب است. پس سعی می‌کنیم این مدارس را در نرم‌افزار نیز توانمند کنیم.

دهقان نتیجه‌گرایی و اثر بخشی را دو رویکرد بنیاد مستضعفان اعلام کرد و تاکید کرد: بنا نداریم در گستره جغرافیایی خاصی کار کنیم. هر جا نیاز باشد آنجا خواهیم بود.

وی با برنامه‌محور خواندن اهداف بنیاد مستضعفان افزود: برای توانمندسازی سه عنصر کلیدی آموزش، مهارت آموزی و اشتغال پایدار را مبنای کار قرار خواهیم داد.

دهقان در تعریف اشتغال پایدار تصریح کرد: کسب و کاری که پایدار نباشد با نوسان و گاهی به گاهی باشد هیچ تاثیری در نرخ بیکاری نخواهد داشت و مقابل کوچ روستاییان را به شهر‌ها نخواهد گرفت. اما اشتغال پایدار است که از کوچ روستاییان به شهر‌های بزرگ جلوگیری می‌کند و سد رشد حاشیه‌نشینی خواهد شد.

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه بیان کرد: سعی داریم امکانات را بر اساس عدالت آموزشی و فناوری‌های نوین تدارک ببینیم و در هر منطقه محرومی به دنبال اشتغال پایدار هستیم.

دهقان در بخش دیگری از اظهاراتش درباره تفاهمنامه اخیر بنیاد مستضعفان و آموزش و پرورش تشریح کرد: دانش‌آموزان مستعد در مناطق محروم شناسایی و در فضای مناسبی توسط بنیاد هدایت خواهند شد که این ریل گذاری برای کارافرینان نیز ممکن است در نظر گرفته شود.

دهقان با تاکید بر اینکه بنیاد مستضعفان کاستی‌ها را پوشش می‌دهد، تاکید کرد: بازماندگان از تحصیل را به تحصیل باز می‌گردانیم. کودکان کاری که به لحاظ اقتصادی امکان تحصیل ندارند و یا ترک تحصیل کرده‌اند را شناسایی و در فضای مناسبی کار و تحصیل را برایشان فراهم می‌آوریم.

وی با تاکید بر ترسیم چشم‌انداز آینده کشور گفت: سعی داریم نگاه آینده را در زیرساخت نهادینه کنیم و نگاه به آینده را به جای برنامه‌های کوتاه مدت جایگزین کنیم. از همین رو دانش‌آموزان و بدنه نظام تعلیم و تربیت کشور را هدف‌گذاری کرده و معلمینی که در مناطق محروم هستند را در راستای توانمندسازی مدرسه و معیشت و مهارت دانش‌آموزان در برنامه‌های خود جا داده‌ایم که به عقد تفاهمنامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش منجر شد.

وی همچنین راه‌اندازی و تسهیلگری مشاغل خانگی و کسب و کار‌های خرد در مناطق محروم را دیگر ماموریت بنیاد مستضعفان خواند و گفت: ما برای خدمت‌رسانی به مناطق محروم خود محور اقدام نخواهیم کرد و موازی با دیگر نهاد‌ها فعالیت نمی‌کنیم بلکه هم‌گرایی و هم‌پوشانی و همراهی را مسلک خود می‌دانیم.

رئیس بنیاد مستضعفان ساز و کار خدمت‌رسانی بنیاد مستضعفان را تسهیل‌گری برای توسعه کسب و کار و بازار کارگاه‌ها و بنگاه‌های کوچک به جهت اشتغال‌زایی یاد کرد و گفت: سعی داریم امور را به مردم بسپاریم لذا بخشی از فعالیت خود را به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خواهیم سپرد، این مهم را نیز بر اساس نام‌گذاری شعار سال که رهبر انقلاب فرمودند جهش تولید با مشارکت مردم، در دستور کار قرار دادیم.

به گفته رئیس بنیاد مستضعفان ماموریت در حوزه سلامت و درمان این نهاد در برخی مناطق محروم و کم‌برخوردار، چون سیستان و بلوچستلن با خدمات ارائه می‌شود.

دهقان در همین راستا تاکید کرد: امر احداث مراکز درمانی تنها در مناطقی که فاصله بین دو مرکز درمانی بسیار زیاد است توسط بنیاد انجام می‌شود. اما اصل خدمات را در مباخث غربالگری و پیشگیری و خدمات بهداشت دهان و دندان، بیماری‌های فراگیردار و در مبحث زنان باردار و ناباروری ارائه می‌کنیم که در همین خصوص تفاهمنامه‌ای نیز با وزارت بهداشت و درمان به امضا رسانده‌ایم.

رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به پرسش دیگری درباره استفاده از هوش مصنوعی بیان کرد: شناسایی استعداد‌ها را از طریق هوش مصنوعی انجام می‌دهیم.

دهقان در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره هک سامانه بنیاد مستضعفان گفت: هک شدن سیستم هیچ ربطی به امنیت ندارد. ابتدا با آسیب‌شناسی، ضعف‌ها و باگ‌های سیستم موجود را بررسی کردیم و سپس به دنبال راه چاره افتادیم. هک سیستم هیچ ربطی به تسلط ما به فناوری ندارد چرا که حتی کشور‌های سرآمد علم نیز مورد هجوم هکر‌ها قرار می‌گیرند.

رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به سوال خبرگزاری میزان درباره ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمنی که در تملک بنیاد است، بیان کرد: مرجعیت و کارشناسی این امر با شهرداری است، به شهرداری گفته‌ایم که ساختمان‌های ناایمن را اعلام کنند. البته برخی از این ساختمان‌ها همچون ساختمان آلومینیوم اساسا امکان ایمن‌سازی ندارند و عمر برخی از آن‌ها به بیش از ۵۰ سال می‌رسد.
 
دهقانی بیان کرد: با شهردار تهران در این مورد صحبت‌هایی داشته‌ایم و تأکید کردیم که ساختمان‌های ناایمن بنیاد را اعلام کنند تا اقدام به ایمن‌سازی آن‌ها کنیم. تا مرجع کارشناسی ایمنی ساختمان‌ها اعلام نکند نمی‌توانیم کسب و کار مردم را تعطیل کنیم. در همین خصوص نیز قصد دارم نامه‌ای به ریاست دستگاه قضا نوشته و گزارشات لازم را بیان کنم.

انتهای پیام/

نظر شما