شناسهٔ خبر: 66694942 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ساختمان آلومینیوم به عنوان ساختمان ناایمن اعلام شد

دهقان گفت: بنیاد مستضعفان چند ساختمان ناایمن در تهران دارد که به شهرداری گفته شده که این ساختمان‌ها را اعلام کنند که ناایمن هستند.

صاحب‌خبر -

حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان درباره ایمن سازی ساختمان‌های در تملک این مجموعه گفت: بنیاد چند ساختمان ناایمن در تهران دارد که به شهرداری گفته شده که این ساختمان‌ها را اعلام کنند که ناایمن هستند.

وی افزود: البته این ساختمان‌ها امکان ایمن سازی ندارند و عمر ساخت برخی از آنها بالای ۵۰ سال است که ساختمان آلومینیوم یکی از ان‌ها است و ما اجازه نمی‌دهیم که یک پلاسکوی دیگر تکرار شود. با شهردار تهران صحبت‌هایی در این زمینه داشته ایم و تأکید کردیم که ساختمان‌های ناایمن بنیاد را اعلام کنند تا اقدامات بعدی را برای ایمن سازی انجام دهیم.

رئیس بنیاد مستضعفان تأکید کرد: ماموریت اصلی و اساسی بنیاد از ابتدای تشکیل، توانمندسازی محرومین و پیشرفت مناطق محروم بوده است؛ این که چه منطقه‌ای را محروم بدانیم و چه شاخص‌هایی دارد، بر اساس آن باید ماموریت‌ها محقق شود. مبنای انقلاب اسلامی توجه به مستضعفان بوده و بر مبنای توجه به همین اقشار به کار‌های محرومان رسیدگی می‌کند.

وی افزود: از ابتدای انقلاب جهاد سازندگی شکل گرفت و عمده توجه آنها به روستا‌ها و توسعه زیرساخت‌ها بود. بعد از آن که وزارت جهاد با وزارت کشاورزی ادغام شد، عملا دفتر رسیدگی به مناطق محروم در نهاد ریاست جمهوری شکل گرفت. تلاش این دفتر در تمامی دولت‌ها و دوره‌ها این بود که به مناطق محروم و دورافتاده رسیدگی کند. 

دهقان با بیان این که آمار و ارقام، موارد و کاستی‌هایی را به ما نشان می‌دهد افزود: بالغ بر ۹۸ درصد از روستا و مناطق دور از شهر‌های نظام دارای آب، برق و گاز و راه شده و بنیاد توانسته زیرساخت‌های عمومی را فراهم کند. با توجه به این که ما در این مناطق مدرسه ساخته ایم، اما هنوز فاقد معلم است؛ یا دانش آموزی ندارد یا معلمی که در آنجا است با تمام تلاشی که می‌کند، از برخی وسایل آموزشی که بتوانند به درستی به دانش آموزان آموزش دهند، محروم هستند. 

رییس بنیاد مستضعفان گفت: آنچه که امروز ما فکر می‌کنیم در یک فضای متفاوت ذهنی و بدون تکرار گذشته و با توجه به عبرت آموزی از گذشته است که آن را دنبال می‌کنیم تا فضای متفاوتی را ایجاد کنیم که البته یک اصل بر این فضای متفاوت حاکم است که نتیجه گرایی و اثربخشی اقدامات است. ما باید بتوانیم بگوییم در یک بازه مشخص پیامد‌های قابل سنجش و اندازه گیری را دنبال کنیم که ما بر همین مبنا برنامه ریزی و برنامه‌های بنیاد را دنبال می‌کنیم.

نمی‌گذاریم پلاسکویی دیگر در تهران اتفاق بیفتد

دهقان تاکید کرد: ما بنا نداریم در گستره جغرافیایی بدون حد و مرز، اقداماتمان را با امکانات محدودی که داریم گسترش دهیم. بلکه تمرکز ما در مناطق خاص و متکی با برنامه است که بتوانیم کار‌ها را به نتیجه برسانیم که قابل سنجش باشد. 

سه عنصر برای محرومیت زدایی 

وی با بیان این که بنیاد برای محرومیت زدایی و توانمندسازی، سه عنصر اساسی را مبنا قرار داده، گفت: یکی جنبه آموزشی است که هم بحث تحصیل کلاسیک و هم بحث مهارت‌هایی است که افراد می‌توانند فرا بگیرند و در ادامه بر این اساس شغل داشته باشند. شغل‌هایی که ثابت نباشند و درآمد قابل قبول نداشته باشد و حداقل‌ها و میانه نیاز جامعه را پایدار کند، اشتغال پایدار نیست. به جای این که جمعیت را در یک منطقه محروم ثبات دهیم و اسکان و هویت پیدا کنند عملا کار‌هایی که ما انجام می‌دهیم، منجر به مهاجرت می‌شود. 

دهقان افزود: امروز آمار‌هایی که در زمینه مهاجرت به حاشیه شهر‌ها داده می‌شود مطلوب نیست. طبق روایت آمار‌ها بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت در حاشیه استان‌های تهران، مشهد، شیراز و حتی استان‌های برخوداردار یا کلان شهر‌های ما زندگی می‌کنند که این مهاجرت به حاشیه شهر‌ها بیشتر برای بهره مندی از خدمات و دستیابی به شغل است؛ بنابراین اگر بتوانیم همین خدمات را در همان منطقه‌ای که هستند انجام دهیم و شغل پایدار فراهم شود دلیلی ندارد که مهاجرتی به شهر‌ها اتفاق بیافتد و تلاش می‌کنیم در حوزه آموزشی، فراگیری آموزش را در مناطق محروم با نگاه عدالت آموزشی فراهم کنیم.

وی ادامه داد: آنچه برای ما مهم است فراهم کردن دسترسی برای عدالت آموزش است که این دسترسی باید سهل، فراگیر، ارزان و قابل استفاده برای بهره بردار باشد. ما مقدماتی را برای بهره مندی از هوش مصنوعی فراهم کردیم که ضمن این که آموزش می‌دهیم، افراد را استعدادسنجی کنیم و برنامه مهارت آموزی را براساس علاقه و استعداد‌ها پیش ببریم. بنا نیست ما جایگزین نظامات رسمی کشور شویم. قرار است که کاستی‌ها را شناسایی و روی آن سرمایه گذاری کنیم.

دهقان درباره خدمات بنیاد مستضعفان به بازماندگان تحصیل در مناطق محروم گفت: در این مناطق بازمانده تحصیل زیاد داریم. معمولا در مناطق محروم اینگونه است. کودک، عضوی از تامین معیشت خانواده است. خانواده نمی‌تواند کودک را تامین کند و معمولا سرکار می‌فرستند. فضای مناطق محروم به سمتی رفته که مطلوب نیست و شغل‌هایی در این مناطق شکل گرفته که ظاهرا درآمد هم دارد و همه به دنبال آن می‌روند و به آینده بلندمدت توجه نمی‌شود؛ بنابراین یک کار فرهنگی جدی باید در این زمینه انجام شود و افراد فراتر از منافع کوتاه مدت به آن نگاه کنند.

وی گفت: بنابراین باید به خانواده‌هایی که قادر نیستند فرزندانشان را برای تحصیل پشتیبانی و حمایت کنند با کمک سایر نهاد‌ها حمایت شود که دانش آموز ما ترک تحصیل نکند و به آن، نه به عنوان یک عنصر اقتصادی بلکه فردی که آینده دارد توجه شود. البته ما به دنبال این نیستیم که این دانش آموز اصلا نباید کار کند و یک فرد گلخانه‌ای شود و حس تلاش را در او از بین ببریم. 

اهمیت مهارت آموزی در مناطق محروم

دهقان افزود: حوزه دیگری که مدنظر بنیاد است، بحث مهارآموزی و بحث اقتصادی مناطق محروم است. با مهارت آموزی‌هایی که انجام می‌دهیم و با کمک به توانمندسازی افراد به دنبال کمک به اقتصاد خانواده در مناطق محروم هستیم. البته در این زمینه کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان امام و سازمان بهزیستی نیز این کار را انجام می‌دهد، اما بنیاد مواردی ورود می‌کند که آنها کار انجام نمی‌دهند و اگر این نهاد‌ها کمک هم بخواهند، ما کمک می‌کنیم.

وی افزود: البته بدنبال این هستیم که مناطق جغرافیایی را تفکیک کنیم و نهاد‌های محور‌های خدمت رسانی مشخص شود. مثلا بنیاد مستضعفان هشت استان را به عهده بگیرد و در واقع بنیاد مستضعفان، محور شود و دیگر نهاد‌ها به آن کمک کنند. 

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه گفت: بحث بعدی ایجاد کارگاه‌های کوچک در مناطق محروم است که بتوانیم در آنجا تیم‌های کاری را سامان دهیم تا بتوانند فعالیت تولیدی انجام دهند و بعد از آن ایجاد بنگاه‌های کوچک است. ما به دنبال بنگاه‌های بزرگ نیستیم. اگر بنگاه‌های متوسط هم در آنجا وجود داشته باشد به ارتقای آنها برای ایجاد اشتغال بیشتر کمک می‌کنیم. 

نحوه مشارکت مردم در جهش تولید

وی با بیان این که بنیاد تعداد قابل توجهی شرکت و هلدینگ (شرکت‌های نگهدار) دارد، گفت: آنها را با دو وجه اداره می‌کنیم که بتوانیم شعار مشارکت مردم را در جهش تولید محقق کنیم. سعی ما این است که ادامه زنجیره فعالیت هایمان و گسترش کاری را به مناطق محروم ببریم و برنامه بعدی ما این است که بخش‌های کوچک بنیاد را به مردم واگذار کنیم و در ادامه بتوانیم سهام آنها را به بورس ببریم و درآمدی پایداری را برای آنها ایجاد کنیم. 

دهقان گفت: پس از هک شدن سیستم بنیاد مستضعفان تمام مجموعه‌ها و متخصصان داخلی در حوزه امنیت ارتباطات را فراخواندیم تا بررسی شود با چه ابزاری هک شدیم و برای اینکه دیگر این اتفاق برای بنیاد و سایر دستگاه‌ها رخ ندهد، باید چه اقداماتی انجام دهیم.

بنیاد هیچ فعالیت برون مرزی ندارد

رئیس بنیاد مستضعفان همچنین درباره فعالیت‌های برون مرزی و صادرات و استفاده درآمد‌های ارزی در محرومیت زدایی‌ها اظهارداشت: هیچ فعالیت برون مرزی نداریم. البته شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد محصولات خود را صادر می‌کند که به معنای فعالیت‌های برون مرزی نیست.

وی افزود: هر بنگاهی در حوزه اقتصادی صادرات دارد و مبنای کار ما در بنیاد این است که باید در حوزه‌های اقتصادی فعال باشیم تا درآمد پایدار و مکفی برای مأموریت اصلی که محرومیت زدایی است، داشته باشیم و هر درآمدی که کسب کنیم، به حوزه توانمندسازی محرومان و آبادانی مناطق محروم اختصاص پیدا می‌کند.

منبع: روابط عمومی بنیاد مستضعفان 

 

 

 

نظر شما