شناسهٔ خبر: 66674156 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

در نشست خبری تشریح جزییات برنامه «جهش تولید دانش‌بنیان» مطرح شد:

پیش‌بینی ارائه 35 همت انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌ها در سال 1403

نشست خبری تشریح برنامه «جهش تولید دانش‌بنیان» صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، این نشست صبح امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 با حضور دکتر روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی و دکتر فرشاد فتوت معاون ارتباطات و بین‌المللی صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از اصحاب رسانه در محل صندوق برگزار شد. 

تشریح جزییات برنامه «جهش تولید دانش‌بنیان» صندوق نوآوری و شکوفایی

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در این نشست گفت: در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نقش شرکت‌های دانش‌بنیان از دو منظر حائز اهمیت است. نخست اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان مصداق بارز مشارکت مردم در رشد تولید هستند و هرچه این شرکت‌ها رشد بیشتری داشته باشند، مشارکت مردم در حوزه تولید و جهش تولید افزایش پیدا می‌کند و شاهد نقش‌آفرینی بی‌‎واسطه بخش خصوصی در توسعه اقتصادی و رشد تولید کشور خواهیم بود. از منظر دیگر، مردم که (شکل‌دهنده) شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، می‌توانند فعالیت‌های تولیدی خود را با نرخ رشد بیشتری ادامه داده و جهش تولید را رقم بزنند.

ذوالفقاری افزود: در راستای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، برنامه حمایتی ویژه‌ای تحت عنوان «جهش تولید دانش‌بنیان» برای سال 1403 تدارک دیده‌ایم و تلاش می‌کنیم حمایت کاملی از تمام دانش‌‍‌بنیان‌ها داشته باشیم.  8 بسته این برنامه حمایتی روز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه توسط رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام شد که شامل بسته‌های جهش، توانا، رویش، 1000 فناور، کارآفرین، شکوفا، حامی و ضامن است. 

وی خاطرنشان کرد: در قالب این برنامه تلاش کرده‌ایم از همه شرکت‌های دانش‌بنیان شامل نوپا، نوآور و فناور حمایت کنیم. به عنوان مثال حدود 10 هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند که 70-60  درصد این شرکت‌ها نوپا هستند. به این نسبت، تلاش کرد‌ه‌ایم بسته‌های متنوعی را تدارک ببینیم. 

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: گام اول، حمایت از شرکت های دانش بنیان نوپا با فروش کمتر از 5 میلیارد تومان است. در بسته «1000 فناور» به دنبال کمک به رشد شرکت های دانش بنیان نوپا و تبدیل به شرکت‌های دانش‌بنیان فناور است. گام دوم، شرکت‌های دانش‌بنیان با فروش بالای 5 میلیارد تا 500 میلیارد تومان را در برمی‌گیرد و برای این گروه بسته «جهش» در نظر گرفته شده است. گام بعدی برای حمایت از شرکت‌هایی است که نیازمند توسعه زیرساخت های خود هستند و در قالب بسته «توانا» از این شرکت‌ها حمایت می‌کنیم و جزییات آن بزودی اعلام خواهد شد.

ذوالفقاری افزود: گام بعدی، ویژه شرکت‌هایی است که از مقیاس حدود 500 میلیارد تومان بالاتر هستند و به آنها کمک می‌کنیم از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شوند که این کار در قالب بسته «ضامن» برنامه‌ریزی شده است. گام بعدی نیز کمک به شرکت‌هایی است که از مکانیزم‌های تأمین مالی جمعی و از طریق سرمایه‌های خُرد مردم، سرمایه مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند و به این منظور بسته «شکوفا» تدارک دیده شده است و اصل آورده‌های مردم در این طرح توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تضمین می‌شود و جزییات آن به زودی اعلام خواهد شد. 

وی تأکید کرد: موضوع کارآفرینی گام بعدی این برنامه حمایتی است که مبتنی بر محصولات دانش بنیان است. محصولاتی توسط شرکت های دانش بنیان تولید می شوند که می توانند منجر به راه اندازی یک کسب و کار خانگی یا خوداشتغالی شوند و در این راستا بسته «کارآفرین» طراحی شده است. هر زیست بومی به رویش های جدید نیاز دارد. به شتابدهنده و مراکز رشد کمک می کنیم تا به زایش و ایجاد شرکت های دانش بنیان جدید کمک کنند و در این راستا نیز بسته «رویش» تدارک دیده شده است. گام آخر نیز استفاده از ظرفیت خیرین است و تلاش می‌کنیم از ظرفیت خیرین و با همکاری دانش‌بنیان‌ها، به حل مسائل اجتماعی کشور کمک کنیم و برای این موضوع، بسته «حامی» در نظر گرفته شده است.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: نخستین بسته‌ای که معرفی و اطلاع‌رسانی شده است، بسته «جهش» است. جزییات این بسته روی سایت صندوق نوآوری و شکوفایی به نشانی inif.ir قرار داده شده است. شرکت‌هایی که حائز شرایط ذکر شده باشند، می‌توانند تسهیلات 100 میلیارد تومانی را طبق ضوابط تعیین‌شده دریافت کنند. اگر شرکت دانش‌بنیان توان تأمین تضامین را نداشته باشند، این شرکت ها از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی ضمانت شده و درقبال آن فقط چک و سفته از شرکت دریافت می شود و نیازی به وثایق سنگین وجود ندارد. شرکت هایی که قبلا از خدمات صندوق در سال های قبل استفاده کرده باشند، مشروط بر اینکه اثرات تسهیلات دریافتی در رشد شرکت قابل احراز باشد، می توانند از این تسهیلات جدید هم بهره مند شوند. هر هفته حداقل یکی از این برنامه ها معرفی خواهند شد و شنبه آینده بسته جدید و جزییات آن اعلام خواهد شد. 

ذوالفقاری با اشاره به خدمات ارائه شده توسط صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان و فناور گفت: در 4 دسته تسهیلات، سرمایه‌گذاری، ضمانت‌نامه و توانمندسازی، به شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات ارائه می‌کنیم. تاکنون در حوزه تسهیلات و ضمانت نامه نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرده‌ایم. 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز برای رشد تولید شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفتیم که رشد تولید 70 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان را رقم زده است و امیدواریم امسال 35 هزار میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کنیم که رشد قابل توجهی را در این شرکت‌ها رقم بزند. هرچه حمایت از شرکت های دانش بنیان کنیم، رشد و شکوفایی بیشتر آنها را شاهد خواهیم بود. 
وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم نیازهای جدی کشور را در اولویت برنامه کاری صندوق نوآوری قرار دهیم، گفت: 3 حوزه کاربردی و 3 حوزه فناوری شامل: بهره وری انرژی، آب و محیط زیست، امنیت غذایی، هوش مصنوعی، میکروالکترونیک و زیست‌فناوری مورد توجه ویژه صندوق نوآوری و شکوفایی است. 

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی، یکی از مسائل جدی کشور را بحث ناترازی برق عنوان کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان به حوزه بهره‌وری انرژی به خصوص تولید الکتروموتورهای کم مصرف با فناوری هایی مثل BLDC ورود کرده اند. ظرفیت تولید این الکتروموتورها در سال 1400 کمتر از 10 هزار الکتروموتور بود. با حمایتی که از 10 شرکت دانش بنیان در این حوزه صورت گرفت، اکنون به 1.5 میلیون ظرفیت رسیده ایم که به 10-5 هزار مگاوت صرفه جویی برق کمک و ظرفیت صادراتی خوبی نیز ایجاد کرده است. اگر این طرح با همکاری نهادهای مختلف به خوبی محقق شود، شاهد رفع ناترازی برق در کشور خواهیم بود.

آماده شدن تمام زیرساخت‌ها و منابع مورد نیاز برای اجرای برنامه «جهش تولید دانش‌بنیان»

دکتر فرشاد فتوت، معاون ارتباطات و بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در نشست خبری تشریح جزییات برنامه «جهش تولید دانش‌بنیان» گفت: این 8 بسته توسط رییس صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی شده است، اما اعلام جزییات دقیق هر بسته به مرور انجام خواهد شد، زیرا اعلام همزمان همه جزییات شاید به نوعی باعث سردرگرمی مردم و برخی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شد. این 8 بسته در ابتدای هر بسته و تا پایان فصل بهار به صورت کامل اطلاع‌رسانی خواهند شد. 

وی افزود: زیرساخت‌ها، منابع و توافقات لازم برای اجرای برنامه حمایتی «جهش تولید‌ دانش‌بنیان» به صورت کامل آماده شده‌اند. این تلاش در صندوق نوآوری و شکوفایی، یک کار بزرگ و جهادی در راستای حمایت همه جانبه از دانش‌بنیان‌های کشور است. 

معاون ارتباطات و بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی تأکید کرد: محتواهای مناسبی برای هر 8 بسته در صندوق نوآوری و شکوفایی تدارک دیده شده است تا اطلاع رسانی خوبی در این حوزه به مردم و شرکت های دانش‌بنیان صورت گیرد. شاید این سوال در ذهن شما هم ایجاد شود که آیا این منابع واقعا در رشد و شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان تأثیرگذار هستند؟ اصحاب رسانه می‌توانند با تهیه گزارش از شرکت‌های دانش‌بنیان یا حضور در برنامه اردوهای «راهیان پیشرفت» از نزدیک در جریان اثرگذاری حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرند. 

برچسب‌ها:

نظر شما