شناسهٔ خبر: 66655416 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

از سوی معاون تسهیلات صندوق نوآوری؛

۸ بسته حمایتی برای رشد تولید دانش بنیان ها اعلام شد

مهتاب چابوک

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی از تعریف بسته های جدید حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی برای تحقق برنامه جهش تولید دانش بنیان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، روح‌الله ذوالفقاری در نشست خبری تشریح بسته‌های جدید حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی برای تحقق برنامه جهش تولید دانش بنیان که امروز در محل صندوق برگزار شد، اظهار کرد: امسال در راستای تحقق شعار سال نقش شرکت‌های دانش بنیان، نقش برجسته ای از هر منظر است. شرکت‌های دانش بنیان مصداق مشارکت مردمی در تحقق اقتصاد و رشد تولید هستند و هرچقدر شرکت‌ها رشد تولید بیشتری داشته باشند، مشارکت مردم در تولید افزایش می‌یابد.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به نقش صندوق در راستای حمایت از رشد تولید شرکت‌های دانش بنیان گفت: یک مدل حمایتی، خدماتی است که به شرکت‌ها ارائه می‌دهیم تا بتوانند با دریافت این خدمات رشد جهش گونه داشته باشند و مدل دوم، تسهیل و تضمین سرمایه‌های مردمی است که می‌تواند جهش تولید را رقم بزند.

حمایت از شرکت‌های نوپا که زیر ۵ میلیارد تومان فروش دارند

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم که ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها شرکت‌های نوپا و مابقی از بلوغ نسبی برخوردار هستند، بسته‌های حمایتی صندوق را تشریح کرد و گفت: صندوق نوآوری ۸ بسته حمایتی برای تحقق جهش تولید دانش بنیان در نظر گرفته که اولین بسته مربوط به حمایت از شرکت‌های نوپا که زیر ۵ میلیارد تومان فروش دارند، می‌شود و برنامه‌ای تحت عنوان «هزار فناور» را برای کمک به رشد تولید این شرکت‌ها در نظر گرفته ایم.

حمایت از شرکت‌های با فروش ۵ تا ۵۰۰ میلیارد تومان

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: برنامه دوم، حمایت از شرکت‌های با فروش ۵ تا ۵۰۰ میلیارد تومان است که در این برنامه در قالب ارائه تسهیلات رشد تولید از آنها حمایت خواهد شد. برنامه سوم، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در قالب «برنامه توانا» و برنامه چهارم تحت عنوان «برنامه ضامن: حمایت از شرکت‌هایی است که ۵۰۰ میلیارد تومان به بالا فروش دارند و ما از طریق بازار سرمایه آنها را تأمین مالی می‌کنیم.

حمایت در راستای توسعه کسب و کارهای خانگی

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه پنجم را حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در قالب برنامه شکوفا و تأمین مالی جمعی عنوان کرد و گفت: برنامه ششم نیز «کارآفرینی» نام دارد که در این بسته از کارآفرینی مبتنی بر دانش‌بنیان حمایت خواهیم کرد چرا که این مدل حمایت منجر به راه‌اندازی و توسعه کسب و کارهای خانگی و کوچک خواهد شد.

وی در ادامه از برنامه رویش به عنوان هفتمین بسته حمایتی صندوق نوآوری برای جهش تولید شرکت‌های دانش بنیان نام برد و گفت: در قالب این بسته از شتابدهنده ها و مراکز رشد حمایت خواهیم کرد تا انشاالله شاهد زایش شرکت‌های دانش بنیان و فناور باشیم. برنامه هشتم نیز از طریق ظرفیت خیرین فعال و اجرایی خواهد شد.

ذوالفقاری بسته حمایتی جهش تولید دانش بنیان را تشریح کرد و گفت: در این راستا هدفگذاری کرده ایم شرکت‌هایی که قابلیت فروش بیش از ۳ برابری دارند تأمین مالی کنیم که دو شرط دارد نخست اینکه فروش این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ باید بیش از ۵ میلیارد تومان بوده باشد و دوم اینکه اگر شرکتی بلوغ کافی داشته باشد، ولی ظرفیت رشد ۳ برابری را نداشته باشد و خالص فروش آن ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و رشد ۵۰ درصدی داشته باشد، مشمول حمایت‌های این بسته خواهد شد.

ارائه تسهیلات ۱۰۰ میلیاردی

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلام اینکه آمادگی داریم به هر کدام از شرکت‌های مشمول این بسته ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارائه دهیم، تصریح کرد: طی مذاکراتی که با شبکه بانکی داشتیم، در صورتی که شرکت‌ها امکان تأمین وثیقه بابت دریافت تسهیلات بانکی را نداشتند، ضمانت نامه صندوق نوآوری پذیرفته شود و صندوق نیز بابت این ضمانت نامه از شرکت‌ها فقط چک و سفته می‌گیرد.

وی در پایان تاکید کرد که هر هفته و تا پایان خردادماه ۱۴۰۳ یک بسته حمایتی صندوق نوآوری در راستای تحقق جهش تولید دانش بنیان به تفصیل اطلاع رسانی خواهد شد.

نظر شما