شناسهٔ خبر: 66657817 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

معاون تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح کرد

ارائه ۸ بسته حمایتی در راستای تحقق شعار سال/برنامه امسال حمایت ۳۵ هزار میلیارد تومانی از شرکت‌های دانش بنیان است +فیلم

معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت:سال ۱۴۰۲ در حوزه تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومان خدمات مالی در قالب ۴ هزار گونه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان ارائه دادیم و طبق برنامه‌ریزی امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان خدمات را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، روح الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست خبری امروز که در محل ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، شرکت‌های دانش‌بنیان را مصداق تحقق شعار سال؛ جهش تولید با مشارکت مردم دانست و افزود: ما دو نقش را در صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای شعار سال در نظر گرفتیم؛ اولا به شرکت‌هایی که به عنوان مردم در اقتصاد نقش‌آفرین هستند خدمات حمایتی ارائه دهیم و بتوانند با دریافت این بسته‌های حمایتی رشد جهش گونه‌ای را در عملیات خود داشته باشند.

وی افزود: دوما تسهیل و تضمین آورده‌ها و سرمایه‌های مردمی را که می‌توانند در اختیار تولید قرار بگیرند، تلاش کردیم در سال جهش تولید با مشارکت مردم برنامه‌هایی را برای شرکت‌های دانش بنیان داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر حدود ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان داریم که ۶۰ تا ۷۰ درصد این شرکت‌ها نوپا هستند. الباقی این شرکت‌ها نیز شرکت‌هایی هستند که به بلوغ نسبی در عملیات فرایندی خود برخوردار هستند. ذوالفقاری بیان کرد: روز ۲۳ اردیبهشت توسط رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه‌هایی ارائه شد. وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی مختص به شرکت‌هایی است که در حوزه دانش بنیان فعالند و جامعه مخاطب آن حدود ۶ هزار شرکت هستند.

معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در تشریح ۸ برنامه‌ امسال صندوق در راستای شعار سال تصریح کرد: ما برنامه‌ای را تحت عنوان ۱۰۰۰ فناور تدارک دیدیم که جزئیات آن در آینده عنوان خواهد شد. این برای شرکت‌هایی است که فروش زیر ۵ میلیارد تومان دارند.

وی ادامه داد: برای شرکت‌های ۵ میلیارد تومان تا ۵۰۰ میلیارد تومان، صندوق نوآوری مکانیزم تسهیلات رشد تولید را در نظر گرفته است که در قالب برنامه جهش مطرح است. وی افزود: گام بعدی شرکت‌هایی هستند که نیاز به توسعه زیرساخت خود دارند که در قالب برنامه توانا پیش بینی شده است. ذوالفقاری گفت: گام بعدی شرکت‌هایی هستند که از مقیاس ۵۰۰ میلیارد تومان به بالا دسته بندی می‌شوند و تحت عنوان برنامه ضامن می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم. وی اضافه کرد: گام بعدی کمک به شرکت‌هایی که از طریق مکانیزم‌های تامین مالی مردمی می‌توانند تامین مالی شوند؛ اینجا برنامه شکوفا صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب تضمین آورده‌های مردمی فعال خواهد شد.

وی بیان کرد: گام بعدی کارآفرینی مبتنی بر محصولات دانش بنیان است. یک سری محصولات دانش بنیان داریم که ذاتاستفاده از این محصولات می‌تواند منتج به راه انازی یک کسب و کاری خانگی شود که با عنوان برنامه کارآفرین صندوق نوآوری مطرح است.

معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: گام بعدی برای رویش‌های جدید اکوسیستم‌ها است. کمک می‌کنیم تا زایش جدید شرکت‌های دانش بنیان و فناور را در قالب برنامه رویش داشته باشیم.

<div id="video-display-embed-code_2276176" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1146369/2276176?width=400&height=300"></script></div>


وی در تشریح برنامه هشتم اظهار کرد: برنامه هشتم مربوط به ظرفیتی است که از طریق خیرین جذب تولید می‌شود که با نام حامی مطرح است. ذوالفقاری در تشرح جزئیات برنامه جهش تولید گفت:، اما در برنامه جهش دانش بنیان ما هدفگذاری کردیم شرکت‌های دانش بنیانی که قابلیت فروش بیش از ۳ برابری در سال جاری دارند را تامین مالی کنیم؛ در واقع هزینه‌های جاری تولید و هزینه‌های سرمایه در گردش شرکت‌هایی که می‌توانند فروش خود را بیش از ۳ برابر کنند در هسته حمایتی این برنامه قرار دارد.

وی افزود: اولا شرکت باید شرکتی باشد که فروش سال ۱۴۰۲ آن بیش از ۵ میلیارد تومان باشد. یعنی شرکتی باشد که در بازار در حال فروش محصولات است و می‌شود با تامین مالی رشد و جهش تولید را در این شرکت‌ها شاهد بود.

وی ادامه داد: بعضی شرکت‌ها ممکن است به بلوغ تولید رسیده باشند و نیازمند رشد ۳ برابری نباشد و اینجا شرط دیگری در نظر گرفتیم و گفتیم اگر شرکتی ۱۰۰ میلیارد تومان خالص فروش آن افزایش پیدا کند، با این شرط که حداقل ۵۰ درصد رشد کند نیز در دامنه این برنامه قرار می‌گیرد.

معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: طبیعتا این برنامه به شرکت‌های دانش بنیان تعلق می‌گیرد و سایر شرکت‌ها اگر برنامه‌ای داشته باشند که در این راستا باشد مورد حمایت قرار می‌گیرد؛ اما حمایت به این صورت است که ما حاضریم تا هر فقره ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌ها پرداخت داشته باشیم و این تسهیلات با همکاری بانک‌ها انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که شرکت‌ها توانایی تامین تضامین را نداشته باشند از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تضمین می‌شوند و صندوق صرفا چک و سفته از شرکت‌های دانش بنیان خواهد گرفت.

وی درباره نحوه دسترسی به ثبت نام در این طرح مطرح کرد: شرکت‌ها از طریق سامانه غزال صندوق نوآوری و شکوفایی می‌توانند به بخش جهش تولید وارد شده و در آن بخش از طریق قسمت تسهیلات رشد تولید و تامین مالی قرارداد، وجود دارد ثبت نام خود را انجام دهند.

روح الله ذوالفقاری گفت: شرکت‌هایی که قبلا از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کرده اند، با این شرط که نتایج حمایت‌های قبلی را بتوانند در همان زمینه حمایت شده در زمینه رشد فروش، اشتغال و صادرات مشخص کنند، مانعی وجود ندارد و ما از آن‌ها طبق شرایط حمایت خواهیم کرد. وی ادامه داد: ما در در چهار محور کلی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کنیم؛ ارائه تسهیلات با معرفی نامه‌ها، ضمانت نامه‌ها در زمینه قرارداد‌ها و فعالیت‌های گمرکی و یا ضمانت نامه‌های بانکی، سرمایه‌گذاری‌های صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و خدمات توانمند سازی و کمک‌های بلاعوض صندوق نوآوری و شکوفایی ۴ حوزه حمایتی ما است.

معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: سال ۱۴۰۲ در حوزه تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومان خدمات مالی در قالب ۴ هزار گونه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان ارائه دادیم و در راستای تحقق اهداف شعار سال ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای رشد تولید شرکت‌ها در نظر گرفتیم که رشد ۷۰ هزار میلیارد تومانی تولیدات شرکت‌های مخاطب این بسته را داشته‌ایم.

وی مطرح کرد: ۲۰۰ شرکت از این حمایت استفاده کردند که در راستای رشد تولید بوده است و نزدیک ۱۲ برابر تسهیلات دریافتی رشد تولید داشته اند. طبق برنامه‌ریزی امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان خدمات را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل جدی که در کشور داریم موضوع ناترازی برق است، گفت: در پیک مصرف نزدیک ۱۰ هزار مگاوات ناترازی برق داریم و مشکل جدی داریم که شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید الکتروموتور‌ها ورود کرده‌اند که این نزدیک ۴۰ درصد از مصرف برق را دارد. ذوالفقاری افزود: اکنون ما ۱۵۰۰ هزار ظرفیت تولید الکتروموتور داریم. در سال ۱۴۰۰ ظرفیت ما کمتراز ۱۰ هزار بوده است. این می‌تواند ظرفیت صادراتی برای ما ایجاد کند و بین ۵ تا ۱۰ هزار مگاوات مصرف برق را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه سه حوزه کاربردی و سه حوزه فناوری مورد توجه ویژه صندوق نوآوری و شکوفایی است، افزود: حوزه‌های بهره‌وری انرژی، آب و محیط زیست و امنیت غذایی در حوزه کاربردی است و سه فناوری هوش مصنوعی، میکرو الکترونیک و زیست فناوری هم در حوزه فناوری از برنامه‌های ما است.

معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص همکاری با بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان، مشکل بانک‌ها در این حوزه را مشکل نقدینگی عنوان کرد و گفت: برای اعطای تسهیلات با بانک‌های پاسارگاد، ملی، کارآفرین، ملت، پارسیان و صادرات مذاکراتی انجام دادیم و توافق‌نامه‌هایی را به امضاء رساندیم.

ذوالفقاری در پاسخ به خبرنگار دانشجو درباره نگاشت استانی برنامه جهش تولید صندوق نوآوری و شکوفایی و حمایت از شرکت‌های حاضر در پارک‌های علم وفناوری طی ین برنامه گفت: اگر بگوییم که قرار است تفاوتی قائل شود در شیوه حمایت پارک علم و فناوری قرار می‌گیرد. یعنی پارک در حوزه مشورتی اطلاع رسانی بهتری خواهد کرد و طرح بهتری را به ما ارائه خواهند داد.

وی افزود: در این برنامه تفاوتی میان شرکتی که در پارک مستقر است به شرکتی که در یک شهرک صنعتی حاضر است وجود ندارد. وی ادامه داد: این ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در کل کشور توزع شده اند و نگاشت استانی ما با اولیت‌دهی به مناطق محروم است؛ در تخصیص منابع مناطق محروم و مناطق مرزی تلاش ما بر این است که حمایت بیشتری کنیم.

ذوالفقاری در پایان مطرح کرد: در بسته ۱۰۰۰ فناور و کارآفرین توجه ویژه‌ای به مناطق محروم و حوزه کلنی‌های دانش بنیان که پارک‌های علم و فناوری را نیز شامل می‌شود خواهیم داشت.

نظر شما