شناسهٔ خبر: 66666819 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

گوگل با هوش مصنوعی، موتور جستجوی خود را متحول می‌کند

صاحب‌خبر -

گوگل در کنفرانس Google I/O اعلام کرد که انبوهی از قابلیت‌های هوش مصنوعی را به موتور جستجوی خود می‌آورد و دنیای جستجو را متحول کند.

گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود (Google I/O)  از تغییرات بزرگ مبتنی بر هوش مصنوعی در موتور جستجوی محبوب خود رونمایی کرد. این تغییرات فراتر از یافتن وب‌سایت‌ها، به کاربران اجازه می‌دهد مستقیماً به سوالات خود پاسخ ‌دهند، رویدادها را برنامه‌ریزی کرده و ایده‌پردازی کنند.

تغییرات جدید و جذاب در موتور جستجوی گوگل

به گفته لیز رید، مدیر بخش جستجوی گوگل، هوش مصنوعی مولد امکانات جدیدی را به جستجو اضافه می‌کند. کاربران می‌توانند هر سوالی که دارند بپرسند یا هر کاری که می‌خواهند انجام دهند را به گوگل بسپارند؛ از تحقیق و برنامه‌ریزی تا ایده‌پردازی.

این تغییرات در پاسخ به رشد فناوری هوش مصنوعی مولد پس از عرضه چت‌جی‌پی‌تی OpenAI در اواخر سال ۲۰۲۲ است. ربات چت ChatGPT و دیگر سرویس‌های مشابه، با ارائه پاسخ مستقیم به سوالات به جای نمایش لیست لینک‌ها، به چالش گوگل آمده‌اند.

هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل

از این پس، گوگل در پاسخ به اکثر پرسش‌های جستجو در آمریکا، خلاصه‌ای از پاسخ‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را در بالای صفحه نتایج نمایش می‌دهد. این قابلیت که پیش از این به صورت آزمایشی در دسترس بود، حالا برای صدها میلیون کاربر فعال شده و گوگل انتظار دارد تا پایان سال، در اختیار یک میلیارد نفر در سراسر جهان قرار گیرد.

هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل

تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که کاربران از این قابلیت به طور گسترده استفاده می‌کنند و به طور میانگین، کلیک‌های بیشتری روی لینک‌های موجود در خلاصه هوش مصنوعی نسبت به نتایج سنتی جستجو انجام می‌شود. با این حال، گوگل تاکید می‌کند که همچنان بر هدایت ترافیک باارزش به سمت ناشران و تولیدکنندگان محتوا تمرکز خواهد کرد.

هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل

گوگل با هوش مصنوعی خود به‌دنبال انقلابی در دنیای جستجو است!

گوگل با معرفی قابلیت‌های جدیدی که از هوش مصنوعی مولد خود به نام “Gemini” استفاده می‌کنند، به دنبال انقلابی در دنیای جستجو است. این ویژگی‌ها در ابتدا به صورت آزمایشی برای کاربران ثبت‌نام شده در Search Labs ارائه می‌شود.

  • نمایشگرهای مبتنی بر هوش مصنوعی: با جستجو برای موضوعات مختلفی مانند غذا، دستور پخت، فیلم، موسیقی، کتاب، هتل و خرید، صفحه جستجوی جدیدی با سازماندهی مبتنی بر هوش مصنوعی به شما نمایش داده می‌شود. این صفحه به شما کمک می‌کند تا به راحتی ایده‌های جدید را پیدا کنید و نتایج را به طور موثرتری کاوش کنید.
  • دسترسی به قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی: با ثبت‌نام در آزمایشگاه جستجو، می‌توانید از قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی مانند نمایشگر هوش مصنوعی برای ساده‌سازی زبان یا تجزیه و تحلیل یک موضوع پیچیده به طور کامل استفاده کنید.
  • جستجوی جامع با یک پرس و جو: دیگر نیازی به جستجوی چندگانه نیست! با پرسیدن سوالات پیچیده در یک پرس و جو، می‌توانید به تمام اطلاعات مورد نیاز خود در یک صفحه دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال، می‌توانید از گوگل بخواهید بهترین استودیوهای یوگا در بوستون را به همراه جزئیات مربوط به تخفیف‌ها و زمان پیاده‌روی از محل مورد نظر به شما نشان دهد.
  • برنامه‌ریزی غذا و سفر با هوش مصنوعی: آزمایشگاه جستجو به شما امکان می‌دهد تا با پرسیدن سوالاتی مانند «ایجاد یک برنامه غذایی سه روزه برای گروهی که به‌راحتی آماده شود» به یک برنامه‌ریز غذا و سفر تبدیل شوید.
  • جستجو با ویدیو: در نهایت، گوگل به شما امکان می‌دهد تا به جای متن یا تصاویر، از ویدیو به عنوان یک پرس و جو استفاده کنید. این قابلیت برای زمانی که به دنبال حل مشکلی هستید که به سختی می‌توانید آن را به صورت کلامی بیان کنید، بسیار مفید است.

تمام این قابلیت‌های جدید با استفاده از مدل Gemini که برای جستجو سفارشی شده است، پشتیبانی می‌شوند. این مدل، توانایی استدلال چندمرحله‌ای پیشرفته و قابلیت‌های چندرسانه‌ای Gemini را با سیستم‌های جستجوی سنتی گوگل ترکیب می‌کند. با هوش مصنوعی Gemini، جستجوی گوگل به ابزاری قدرتمندتر و کارآمدتر برای یافتن اطلاعات و انجام کارها تبدیل خواهد شد.

در گجت نیوز بخوانید:
خالق ChatGPT، رقیب جستجوگر گوگل را می‌سازد پزشک هوش مصنوعی گوگل حتی از دکترهای واقعی هم بهتر است! هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

نظر شما