شناسهٔ خبر: 66646114 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فرصت سرمایه گذاری و تامین نیازهای توسعه در بخش های مختلف در کرمان

همایش سرمایه گذاری و توسعه استان کرمان با عنوان «کرمان آیدکس 2024» با هدف گذر از اقتصاد منبع پایه به دانش و فناوری در ماهان شهرستان کرمان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان این همایش با ارائه ۲۵۰ طرح به ارزش ۲۰۰ همت فرصت سرمایه گذاری و تامین نیازهای توسعه در بخش های مختلف  از جمله صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری، انرژی و فناوری فرصت ایجاد می‌کند. 

با حضور ۳۰۰ شرکت کننده از سراسر ایران و جهان ازجمله معاون رییس جمهور، معاونان برخی از وزرا، مدیران استانی و سفرای کشورهای مختلف در حالی گشایش یافت که مدیران بر هم افزایی در راستای توسعه پایدار دیار کریمان اتفاق نظر داشتند و راهکارهایی برای این مهم ارائه کردند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در مراسم افتتاح همایش فرصت های سرمایه گذاری دیار کریمان با عنوان کرمان آیدکس ۲۰۲۴ افزود  قرارداد چابهار بین جمهوری اسلامی ایران و هندوستان با هدف گسترش مبادلات تجاری امضا شد  و این قرارداد خبری خوش برای صادر و واردکنندگان و ترانزیت ایران و دیگر کشورهای آسیای مرکزی همچون ازبکستان، روسیه و قفقاز است.

 مهدی صفری افزود:: علاوه بر سفرایی که در همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ حضور دارند، مدیران مختلفی از وزارت خارجه نیز آمده اند تا راهنمایی و فعالیت های جذب سرمایه گذاری را در پنل های تخصصی این همایش پیگیری و نتایج را جمع بندی کنند.

وی گفت: وزارت امور خارجه در بخش اقتصادی وظیفه ارزآوری برای کشور دارد و ما همواره در تلاشیم که بازارهای موجود را حفظ کنیم و برای صادرات توسعه دهیم، ضمن آنکه جذب بازارهای جدید برای واردات را پیگیری می کنیم.

صفری عنوان کرد: یکی از وظایف اصلی ما جذب سرمایه گذاری خارجی است که این موضوع بحثی ۲ طرفه به شمار می رود زیرا محصولات وارداتی را می توانیم به کشور بیاوریم، توسعه دهیم و در ادامه آنها را صادر کنیم.

وی با اشاره به همکاری در حوزه های مختلف با استاندار کرمان از جمله در بخش های معادن، توسعه و صادرات بیان کرد: در این زمینه همکاری هایی با کشورهای آسیایی و آفریقایی از گذشته داشته ایم که این مبادلات را ادامه می دهیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی در سال گذشته عضو پیمان بریکس شد و دولت سیزدهم عضو پیمان شانگهای شد، ضمن آنکه در پیمان های چند جانبه اکو و اقیانوس هند با سازمان های مختلف بین المللی همکاری داریم.

وی ادامه داد: همچنین در نشستی با وزیر اقتصاد و دارایی مقرر شد خط ویژه برای سرمایه گذاران بازگشایی کنیم و این موضوع استان کرمان را با وجود معادن غنی شامل می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور  هم گفت: توسعه نیاز به الگو دارد و برای توسعه به خصوص، استان کرمان توانمندی های زیادی در بنگاه های اقتصادی و صنایع معدنی دارد اما باید به زنجیره های ارزش بعد از معادن توجه کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این وزارت روی الگوهای یاد شده متمرکز است که در کنار تامین مالی مناسب، زنجیره های ارزش زیرمجموعه معادن بزرگ را تکمیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه خوشه سازی های صنعتی را از سال‌ها پیش آغاز و روی این حوزه کار کردیم یادآور شد: روی توسعه صنایع معدنی کار شده و این موضوع باید در استان کرمان نیز مورد توجه قرار گیرد.

مقیمی نژاد ابراز داشت: پیمانکاری یکی از موضوعات مهم است که می تواند در توسعه فعالیت ها و ایجاد بنگاه های جدید به اقتصاد استان کرمان کمک کند لذا در این راستا باید توسعه بنگاه های موجود را با گشترش فعالیت های جدید به سرانجام برسانیم.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست  هم با اشاره به آخرین مطالعات کشور در راستای قانون هوای پاک گفت: میانگین غلظت ذرات معلق موجود در جو ایران ۶ برابر استاندارد جهانی(who) یعنی حدود ۳۰ میکروگرم بر سانتیمتر است.

 علی سلاجقه عصر دوشنبه در آیین افتتاح همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ افزود: این آمار در ایران حدود ۲.۵ برابر استانداردهای موجود کشور است.

وی اظهار کرد: میانگین ذرات معلق در جو استان کرمان در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۲ میکروگرم یعنی چهار برابر استاندارد جهانی who و ۲ برابر استانداردهای حاضر در کشور است که این خود ناشی از توسعه بی رویه می‌باشد.

معاون رییس جمهور گفت: طبق بررسی های به طور متوسط ۲۶ هزار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در کشور داریم که خسارتی معادل ۱۱.۳ میلیارد دلار در پی دارد.

وی ادامه داد: همچنین آبخوان های استان کرمان تخلیه شده و میانگین فرونشست در این استان به عنوان نخستین استان کشور ۱۳ سانتیمتر در سال است و,تخلیه سفره های آب زیرزمینی هم پیشرونده است.

سلاجقه یادآور شد: مجوز محیط زیستی زمانی داده می شود که کاری عالمانه است و مجوزها در این دولت حداکثر ۲ ماهه اخذ می شود اما سرمایه گذاران نیز باید نسبت به تعهدات خود پایبند باشند و ما هم پروژه ها را در حین و اجرای پروژه بررسی می کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور نیز در این آیین گفت تامین مالی جمعی برای شرکت‌های کوچک و متوسط از محل بازار سرمایه را  در برنامه داریم و در این راستا تلاش می‌کنیم این رقم را در سال ۱۴۰۳ به حداقل پنج برابر برسانیم.

 عشقی با اشاره به نام گذاری شعار سال جاری به عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، گفت: حضور و مشارکت مردم در اقتصاد مشکلات کشور را رفع می‌کند و یکی از راه‌های تحقق شعار سال بازار سرمایه است.

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران  هم گفت: در استان کرمان شاهد انباشت سرمایه ها و منابع ملی در حوزه های مختلف هستیم که ضرورت دارد با تغییر نگاه و با هدف رونق اقتصادی این منابع به سمت خلق ثروت سوق یابد.

رئیس اتاق ایران نیز در این همایش عنوان کرد: برای تحقق توسعه باید سطح تعاملات دولت و بخش خصوصی را افزایش دهیم. بسترسازی برای این منظور به کمک رویدادها و همایش‌های ملی و بین‌المللی اتفاق می‌افتد.

صمد حسن‌زاده در مراسم افتتاحیه کرمان آیدکس 2024، تحقق اهداف توسعه‌ای را در قالب برگزاری رویدادها و همایش‌های اقتصادی و معرفی فرصت‌های صادراتی و سرمایه‌گذاری کشور، ضروری خواند و گفت: نتایج این اقدامات در کوتاه‌مدت مشخص نمی‌شود؛ اما در بلندمدت شاهد بهبودهایی در مسیر توسعه، سرمایه‌گذاری و صادرات خواهیم بود.

او با اشاره به همایش‌های ایران اکسپو، مجمع اتاق‌های آسیایی در اصفهان و کرمان آیدکس که همگی در اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شد، تصریح کرد: برگزاری این نمایشگاه‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی نشان داد که تعامل بخش خصوصی با حاکمیت باید روزبه‌روز افزایش پیدا کند. با بررسی تعدادی از کشورها که شرایط همسانی با ایران داشتند را موردمطالعه قرار دادیم و متوجه شدیم که همه آنها به دلیل برقراری تعامل سازنده بین دولت و بخش خصوصی به موفقیت رسیدند.

حسن‌زاده درباره ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و نقش کلیدی کرمان در مسیر توسعه اقتصادی، تصریح کرد: امروز شاهد سرمایه‌گذاری ۲۴۰ میلیون دلاری عمان در بافت تاریخی کرمان بودیم که تاکنون 70 میلیون دلار ارزآوری به داخل کشور داشته و اقدام قابل‌توجهی است؛ بنابراین برگزاری همایش‌ها در مسیر پررنگ‌تر کردن نقش بخش خصوصی در تکمیل زنجیره‌های ارزش داخلی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار مهم و مؤثر است.

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران   بیان کرد: الگوی تعاملی در چهار کشور ژاپن، کره، تایوان و مالزی به مرحله بسیار خوبی رسیده است و بر این اساس معتقدیم با توجه به تجربه این کشورها بدون وجود دولتی توانا از یک سو و بخش خصوصی قوی از طرف دیگر شکل دادن به گروه های تعاملی میان دولت و بخش خصوصی بسیار دشوار و توسعه اقتصادی بسیار اندک خواهد بود.

وی تاکید کرد: : استان کرمان از منظر راهبردی در شاهراه شمال به جنوب کشور با سرمایه‌گذاری مناسب و به روز رسانی زیرساخت های حمل و نقلی، نقش مهمی در اقتصاد کشور، خلیج فارس و همسایگان داشته باشیم.

حسن زاده افزود: امروز شاهد سرمایه گذاری ۲۴۰ میلیون دلاری عمان در حوزه گردشگری و تجاری و نیز در بافت قدیمی بودیم که تاکنون ۷۰ میلیون دلار ارز آوری داشته است.

رییس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران نیز در این جلسه گفت: بخشی از سرنوشت کشور در گرو تصمیم های دیپلماسی اقتصادی است؛ مبنای دیپلماسی کشور محیط همسایگی کشور بوده اما محیط همسایه ما یکپارچه نیست، ما در شمال تا اوراسیا روبه رو هستیم، در شرق با حوزه آسیایی و در جنوب خاورمیانه قرار دارد که این سه محیط همگرا نیستند.
محمد قاسمی افزود: تمرکز دولت عمدتا بر توسعه روابط روسیه و اروپا بوده که درست هم هست، اما بخش خصوصی و بازارهای ما در جنوب و منطقه خلیج فارس و عراق است که باید دیپلماسی اقتصادی در این رابطه توازن ایجاد کند.
قاسمی افزود: دارایی اقتصادی یکی از اصلی ترین مولفه های قدرت محوری کشور محسوب می شود و ایران جزو سه قدرت برتر انرژی، صنعت و منابع انسانی است که اینها دارایی هایی هستند که به ما اعتماد به نفس می دهند.

 استاندار کرمان گفت: گردهمایی کرمان آیدکس فرصت بسیار مغتنمی است که همه ذینفعان از جمله بخش خصوصی، سرمایه گذاران، سرمایه پذیران، شرکت ها و کسانی که در بحث توسعه موثر هستند، در آن حضور دارند.

فداکار با اشاره به ظرفیت هایی استان کرمان تاکید کرد: برخی از این ظرفیت ها که در کشور بی بدیل است در کرمان وجود دارد از جمله کشاورزی، معدن و گردشگری که همه آنها مستعد سرمایه گذاری هستند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در مراسم آغاز به کار این همایش گفت: «کرمان آیدکس 2024» حاصل همکاری و همدلی همه مسئولان، فعالان اقتصادی و مردم استان کرمان است که این امر نشان دهنده عزم و اراده جدی برای توسعه استان کرمان محسوب می‌شود و می‌تواند به طور قطع تحول جدی را برای استان به همراه داشته باشد.

سیدمهدی طبیب زاده شرایط استان کرمان در این همایش متفاوت تر از اکنون خواهد بود افزود: گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع و رسیدن به اقتصاد مبتنی بر دانش و تکنولوژی را در همایش کرمان آیدکس دنبال می‌کنیم.

همایش کرمان آیدکس  تا ۲۷ اردیبهشت در دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان ادامه دارد.

 

<div id="video-display-embed-code_11109229"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4233178/11109229?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما