شناسهٔ خبر: 66640172 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

روش درمانی جدیدی که مانع پس‌زدن عضو در عمل پیوند هر دو دست شد

پزشکان بریتانیایی برای اولین بار با تعویض پلاسمای خون، مانع از آن شدند که پادتن‌ها سبب پس زدن عضو پیوندی شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت، زنی که عمل پیوند هر دو دست داشت تحت درمان جدید پیشرفته‌ای قرار گرفته است که مانع از آن شد که بدنش این اندام‌ها را پس بزند.

تانیا شپرد ۴۸ ساله، اولین زن بریتانیایی دریافت‌کننده دو دست پیوندی، تحت درمانی قرار گرفت که پلاسمای خون حذف می‌شود تا بدن از پادتن‌هایی پاکسازی شود که سبب پس زدن عضو می‌شوند.

شپرد، ساکن شهر هال، به «رد پیوند در اثر پادتن» (AMR) دچار بودــ نوعی رد پیوند که سیستم ایمنی بافت را [مهاجم] خارجی شناسایی می‌کند و پادتن‌هایی تولید می‌کند که به عضو اهدایی حمله می‌کنند.

او گفت: «واقعا از تیم‌های خدمات آفرزیس درمانی [جداسازی پلاکت یا پلاسمای خون]، تیم بزرگ‌تر خون و پیوند ان‌اچ‌اس [خدمات ملی سلامت] و تمام اهداکنندگان سخاوتمند خون و پلاسما سپاسگزارم که سبب شدند این درمان در دسترس من قرار بگیرد.»

«رد پیوند خطری واقعی و ترسناک برای هر دریافت‌کننده عضو پیوندی است، اما اینکه بدانی درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند کمک کند، قوت قلب می‌دهدــ مایه افتخار است اولین مورد آزمایش تعویض پلاسما برای [درمان] رد پیوند در اثر پادتن در عمل پیوند دست بودم.»

«مثل همیشه، مردم را تشویق می‌کنم تا برای اهدای عضو ثبت‌نام کنند و اگر می‌توانند، خون و/یا پلاسما اهدا کنندــ من تا ابد قدردان کسانی‌ام که این کار را کردند، کسانی که در این مسیر به من کمک کردند.»

بنا بر اعلام بخش خون و پیوند خدمات ملی سلامت بریتانیا (ان‌اچ‌اس) که این درمان را در لیدز انجام داد، اولین بار است چنین روشی برای درمان رد عضو پیوندی در یک بیمار پیوند دست استفاده شده است.

شارلوت بلک‌لاک لوم، سرپرستار در واحد آفرزیس درمانی (TAS) در لیدز، گفت: «این اولین بار است که ما در واحد آفرزیس درمانی از تعویض پلاسما برای درمان رد پیوند در اثر پادتن برای بیمار پیوند هر دو دست استفاده کرده‌ایم و خوشحالیم از این راه توانستیم به تانیا کمک کنیم. ما با تیم پیوند دست، که هدایت آن را پروفسور سایمون کی بر عهده داشت، همکاری تنگاتنگی داشتیم تا تانیا را حین اولین دوره درمانی‌اش تحت نظر داشته باشیم.

«مثل همیشه، از افراد بی‌شماری که خون و پلاسما اهدا می‌کنند و امکان انجام چنین درمان‌هایی را فراهم می‌کنند سپاسگزاریم.»

آندریا لدسم، وزیر بهداشت و درمان، می‌گوید: «رد عضو خطری واقعی برای دریافت‌کنندگان عضو پیوندی است و ممکن است پیامدهای ویرانگری داشته باشد.

«اگر واجد شرایطید، لطفا ثبت‌نام برای اهدای عضو، خون و پلاسما را مدنظر قرار دهید، تا از پیشرفت این درمان‌های نجات‌بخش پشتیبانی کنید.»

برچسب‌ها:

نظر شما