شناسهٔ خبر: 66818835 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

در جلسه مدیران و اساتید مؤسسه اخلاق و تربیت با رئیس دانشگاه قم تصریح شد؛

 دانشگاه اخلاق و تربیت تأسیس می‌شود / سند روان‌شناسی اسلامی تدوین خواهد شد

 در تمام رویکردهای مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت برانیم تا از ظرفیت پویای تمام مجموعه‌های اخلاقی، تربیتی و روان‌شناختی حوزه حداکثر استفاده را داشته، ضمن آشنایی با مباحث روان‌شناسی غربی، با نگاه به منابع اسلامی، سند روان‌شناسی اسلامی را تدوین نماییم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین زارعان رئیس مؤسسه اخلاق و تربیت در جلسه دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین شریفی رئیس دانشگاه قم و هیئت همراه از مؤسسه اخلاق و تربیت که با حضور مدیران و اساتید این مجموعه برگزار شد، ضمن تقدیر از نگاه مثبت و هم‌افزای رئیس دانشگاه قم، از حسن توجه حجت‌الاسلام‌والمسلمین شریفی در صدور دانشنامه دانش‌آموختگان تقدیر کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه ضمن اشاره به رویکردهای نوین مؤسسه اخلاق و تربیت در چهاردهمین سال تأسیس، گزارشی از فرایندپذیرش سالانه این مؤسسه ارائه نمود و ابراز داشت: در خردادماه ۱۴۰۳ آزمون ورودی‌های جدید در چهار رشته «مشاوره خانواده»، «روان‌شناسی اسلامی»، «تربیت اخلاقی» و «اخلاق اسلامی» برگزار خواهد شد.

وی ضمن اشاره به فعالیت گروه‌های تخصصی گزارشی از رویکردهای دانشکده روان‌شناسی و مشاوره، اخلاق و تربیت ارائه نمود و ابراز داشت: مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت به سمت تشکیل دانشگاه تخصصی پیش می‌رود و در این زمینه ضمن تدوین طرح کلی دانشگاه، چارچوب فعالیت دانشکده‌ها، گروه‌های علمی، اعضای هیئت‌علمی و... موردتوجه قرار گرفته است.

رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت به فرایند دریافت مجوز مرکز تخصصی تعلیم‌وتربیت اشاره و با بیان این که به‌موازات تحصیلات دانشگاهی تحصیلات حوزوی را پیگیری خواهیم نمود، اظهار داشت: مراحل اخذ پژوهشگاه حوزوی در زمینه مباحث اخلاق و تربیت در حال پیگیری است و بسیاری از کارهای مقدماتی آن انجام شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زارعان به امتداد فعالیت‌های علمی و بازدهی آن در عرصه اجتماع اشاره نمود و یادآور شد: نگاه صرفاً نظری و علمی به مقوله تربیت، تحقیقات را به سمت بن‌بست کشانده اگر نگاه ناظر به مسائل جامعه و نظام و نیازهای مردم دیده نشود، هیچ نتیجه‌ای را در برخواهد داشت؛ سعی نموده‌ایم تا فعالیت‌ها را در قالب اقدامات رسمی و ناظر به اخذ بازدهی‌ها دنبال نماییم.

وی به فعالیت مرکز انتشارات مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت در نشر محصولات علمی اساتید و فرهنگ‌سازی چاپ پایان‌نامه دانش‌آموختگان این مجموعه اشاره نمود و ابراز داشت: پایان‌نامه‌های فاخر این مؤسسه تاکنون در ۲۵ عنوان موضوعی در حوزه روان‌شناسی، اخلاق، مشاوره و تربیت منتشر شده است.

رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت به خدمات رسانه‌ای مرآت و محوریت مباحث اخلاقی و تربیتی در آن اشاره و گزارشی از میزهای زبانی آن ناظر به اولویت‌های بین‌المللی ارائه نمود.

وی محوریت مباحث اخلاقی و تربیتی را مأموریت اصلی این مجموعه دانست و تصریح کرد: در تمام رویکردها برانیم تا از ظرفیت پویای تمام مجموعه‌های اخلاقی، تربیتی و روان‌شناختی حوزوی حداکثر استفاده را داشته، بیش‌ازپیش به بحث روان‌شناسی ورود نموده، ضمن آشنایی با مباحث روان‌شناسی غربی، با نگاه به منابع اسلامی، سند روان‌شناسی اسلامی را تدوین نماییم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زارعان در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت بهره‌گیری از گنجینه اخلاقی و تربیتی اسلام در مباحث مشاوره تأکید نمود و خاطرنشان کرد: مرکز روان‌شناسی آلاء مبتنی بر اقدامات نظری و علمی در حوزه اخلاق، تربیت و روان‌شناسی، سلسله‌نشست‌هایی را تحت عنوان «رویکرد تربیتی، اخلاقی در مشاوره اسلامی» طراحی و این مهم را به‌صورت مناظره و مباحثه جدی دنبال می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شریفی رئیس دانشگاه قم در ادامه این دیدار ضمن تقدیر از رویکردهای ارزشمند مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت در نشر و بسط مکتب اخلاقی و تربیتی اسلام، بر اهمیت نگاه تمدنی در این مسیر و توسعه آن در عرصه بین‌الملل تأکید نمود.

 دانشگاه اخلاق و تربیت تأسیس می‌شود / سند روان‌شناسی اسلامی تدوین خواهد شد

نظر شما