شناسهٔ خبر: 66818649 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سلامت در حج/ 4

مهم‌ترین ملزومات بهداشتی مورد نیاز زائران حج + فیلم

عینک اضافه برای افراد عینکی، دمپایی عاج‌دار غیر ابری برای جلوگیری از لیز خوردن، قیچی و ناخن‌گیر و ... از ملزومات بهداشتی سفر حج است که زائران باید همراه داشته باشند.

صاحب‌خبر -

حسین فضلی، قائم مقام معاونت حج و عمره مرکز پزشکی حجسلامتی نعمتی متعالی است که در اسلام بر حفظ آن بسیار توصیه شده است. انسان سالم است که می‌تواند بر انجام عبادات مداومت داشته و از فیض زیارت و عبادت حظ وافر ببرد و با خدمت به خلق ثواب بندگی حقیقی را برای آخرت خود ذخیره کند.
 
نعمت سلامتی همیشه شیرین است، اما اهمیت این نعمت در مراسم و مناسک دینی بیش از پیش نمایان می‌شود. خبرگزاری ایکنا با توجه به اهمیت مقوله بهداشت و سلامت زائران در حج به تهیه درس‌گفتار‌هایی در این زمینه اقدام کرده است.
در این درس‌گفتار‌ها طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر و حسین فضلی، قائم مقام معاونت حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به ارائه توصیه‌های بهداشتی و پزشکی پرداخته است. مشاهده و مطالعه این درس‌گفتار‌ها کمک شایانی به تجربه حجی روان و مطلوب می‌کند.

حسین فضلی در بخش چهارم این درس‌گفتار‌ها به موضوع «ملزومات بهداشتی سفر حج» پرداخته است که در ادامه می‌بینیم و می‌خوانیم.

توصیه‌هایی برای زائران حج تمتع قبل از سفر وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشند. یکی از مهم‌ترین این توصیه‌ها پیاده‌روی است. در مناسک حج اعمالی مثل طواف، سعی بین صفا و مروه و رمی جمرات را داریم که برای انجام آنها نیاز به پیاده‌روی طولانی است و زائران برای اینکه خود را برای انجام این اعمال آماده کنند حتماً قبل از سفر در ایران روزی حداقل نیم ساعت پیاده‌روی کنند تا دچار گرفتگی و خستگی عضلات در عربستان نشوند.

مورد دیگر بهداشت دهان و دندان است. زائران حتماً قبل از اعزام اگر مشکلی در دندان‌های خود دارند به دندانپزشک مراجعه کنند تا در عربستان دچار مشکل نشوند و از اعمال باز نمانند. زائرانی نیز که دچار بیماری‌هایی مثل فشار خون، دیابت، بیماری قلبی، تنفسی و ... هستند قبل از عزیمت به سفر حج حتماً به متخصص مراجعه و دُز داروهای خود را برای این سفر تنظیم کنند و همچنین به اندازه 35 تا 45 روز داروهای مورد نیاز خود را به عربستان ببرند.

واکسن مننژیت، واکسنی است که زائران حج حتماً قبل از سفر باید آن را تزریق کنند و این مسئله از الزامات سفر است. هنگام ورود به عربستان حتماً کارت واکسن زائران بررسی می‌شود به همین دلیل باید کارت واکسن که کارتی زرد رنگ است در کیف دستی زائران و در دسترس باشد.

مورد مهم دیگر همراه داشتن وسایل بهداشت شخصی است. زائران حتماً حوله شخصی، دمپایی غیر ابری و عاج‌دار همراه خود بیاورند تا هنگام حمام کردن یا در سرویس بهداشتی لیز نخورند. همراه داشتن قیچی و ناخن‌گیر نیز بسیار مهم است. مسواک، نخ دندان و خمیردندان از دیگر ملزومات این سفر است و در طول سفر نیز باید همانطور که در ایران به بهداشت دهان و دندان خود توجه می‌کردید، مراقب بهداشت خود باشید.

افراد عینکی حتماً علاوه بر عینکی که استفاده می‌کنند یک عینک اضافه همراه خود داشته باشند و اگر سمعک استفاده می‌کنند حتماً سمعک خود را همراه بیاورند. 

<div id="video-display-embed-code_3458965"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4217972/3458965?width=400&height=300"></script></div>
انتهای پیام

نظر شما