شناسهٔ خبر: 66639242 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

دانشجومعلمان چشم‌انتظار انتقال ساختمان‌های پیام نور به فرهنگیان/ کلاس‌های دانشگاه در مدرسه برگزار می‌شود!

معاون سیاست‌ورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به وعده رئیس جمهور مبنی بر انتقال ساختمان‌های دانشگاه پیام‌نور به دانشگاه فرهنگیان گفت: علی‌رغم برگزاری کلاس‌های درس در مدارس، همچنان این وعده عملی نشده است.

صاحب‌خبر -

ملیحه محمدی معاونت سیاست ورزی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره حذف کسورات دانشگاه فرهنگیان با توجه به رای دیوان عدالت اداری اظهار کرد: قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش دیگر پاسخگوی نیازهای فعلی جامعه دانشجومعلمان نیست.

بیشتر بخوانید:

دانشجومعلمان خواستار ممنوع الکاری بازیگران افعی تهران شدند

وی گفت: دیوان عدالت اداری سال گذشته با توجه به شکایت دانشجومعلمان درباره موضوع کسر از حقوق دانشجومعلمان، ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش را باطل کرد. به این معنا که بر اساس قانون، این کسر از حقوق غیر قانونی و ناعادلانه است. ولی وزارت آموزش و پرورش تا امسال، از این موضوع صحبتی نمی‌کند. یعنی هیچ بخشنامه یا ابلاغیه منتشر نمی‌کند. بنابراین این وزارتخانه برخلاف رای دیوان عمل کرده و به کسر از حقوق ادامه می‌داد. بالاخره وزارت آموزش و پرورش در ۲۶ فروردین ماه در بخشنامه‌ای ابطال کسر از حقوق دانشجو معلمان را منتشر می‌کند. البته این بخشنامه ۲ روز بعد از انتشار توسط وزارت آموزش و پرورش حذف شد.

محمدی با بیان اینکه براساس بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ حدود ۶۳ درصد بودجه دانشگاه فرهنگیان باید از درآمد اختصاصی باشد، گفت: درآمد اختصاصی یعنی همان کسر از حقوق دانشجومعلمان. در چنین شرایطی ما با دانشگاهی مواجه هستیم که ۶۳ درصد از کسر حقوق به دست می‌آورد و رای دیوانی که قانون کسر از حقوق را باطل کرده است. البته سقف کسر از حقوق در سال های گذشته ۴۵ درصد بود، اما در حال حاضر دانشجومعلمان براساس انتخابات خدمات و تسهیلات رفاهی که دارند به ۲۸ درصد رسیده است.

این فعال دانشجویی بیان کرد: براساس قانون، دانشجومعلمان چه از مکانات رفاهی استفاده کنند و چه استفاده نکنند، مبلغی از حقوقش کسر خواهد شد. یعنی اگر حتی دانشجومعلم در دانشگاه حاضر نباشد و غذا مصرف نکند، بازهم باید  هزینه تسهیلات رفاهی را بپردازد.

وی ادامه داد: البته دیوان عدالت کشور در بخشنامه‌ای مطرح کرده که اگر دانشجومعلم تسهیلات رفاهی دریافت می‌کند، مبلغی از حقوقش کسر شود. به این معنا که نباید مبلغ یکسانی از تمام دانشجومعلمان کسر شود. در این شرایط رای دیوان و محتوای بودجه با یکدیگر تناقض دارند. از سوی دیگر تخصیص بودجه دانشگاه فرهنگیان ایراد دارد چراکه اگر قانون کسر از حقوق تصویب شود، بودجه این دانشگاه چگونه تامین می شود؟ هیچ پیش بینی دراین باره در بودجه در نظر گرفته نشده است.

امکانات دانشگاه فرهنگیان در حد یک مدرسه است

وی با اشاره به سقف کسر از حقوق دانشجومعلمان ۲۸ درصد است، گفت: به هر حال دانشجومعلمان به خدمات رفاهی مانند غذا و خوابگاه نیاز دارند و نمی‌توان گفت که ۲۸ درصد کم است یا خیر.

محمدی با بیان اینکه کمبود فضا و محیط یکی از مشکلات اصلی دانشگاه فرهنگیان است که سال به سال نیز پررنگ تر می‌شود، گفت: وزارت آموزش و پرورش برنامه بلند مدتی برای حل این کمبود و مشکل جذب دانشجو معلم ندارد. به عنوان مثال امسال قرار است که حدود ۱۱۰ هزار نفر جذب این وزارتخانه شوند که نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری خواهد داشت. از این تعداد ۲۵ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و ۱۰هزار نفر از طریق ۲ +۲ و ۷۰ یا ۸۰ هزار نفر نیز از طریق ماده ۲۸ جذب می‌شوند. یعنی پذیرش دانشگاه فرهنگیان باید افزایش یابد.

معاون سیاست‌ورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در تکمیل سخنان خود اضافه کرد: اکثر پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در سال گذشته با کمبود فضا مواجه بودند. دانشگاه فرهنگیان برای حل این مشکل، ساختمان آموزشی را تبدیل به خوابگاه کرده و کلاس درس را به مدارس فرسوده منتقل کرده است. در چنین شرایطی دانشگاه از نظر امکانات آموزشی و رفاهی در حد یک مدرسه است.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان مانند سایر دانشگاه‌ها بودجه مستقلی ندارد یا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودجه دریافت کند؛ بلکه هزینه‌های خود را  از کسر حقوق دانشجومعلمان تامین می‌کند.

اسکان دانشجومعلمان بیشتر از ظرفیت خوابگاه‌ها است

وی درباره خوابگاه‌های دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: اکنون با افزایش جذب دانشجومعلمان و عدم گسترش فضا و ظرفیت خوابگاه‌ها یا سایر امکانات رفاهی، بیش از ظرفیت اتاق‌ها دانشجو پذیرش می‌شود. در چنین شرایطی تخت اتاق‌ها کافی نیست.

محمدی مطرح کرد: وضعیت خوابگاه‌ها برخی از مراکز یا پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در شهرهای مختلف خیلی بحرانی بود. این موضوع تا جایی ادامه دارد که برخی از دانشجومعلمان سطح خدمات رفاهی مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کردند را بالاتر از دانشگاه فرهنگیان می‌دانند.

این معلم ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان تا زمانیکه درگیر موضوعاتی مانند اسکان دانشجویان و گسترش امکانات رفاهی مانند آشپزخانه و سالن غذاخوری(سلف سرویس) باشد، برای برنامه ریزی کلان تر مانند بودجه فرصت ندارد.

رئیسی به وعده خود عمل کند

وی با بیان اینکه حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور وعده داده بودند که دانشگاه پیام نور ساختمان‌های خود را در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار دهند. اما متاسفانه تا کنون این وعده عملی نشده است.

محمدی با تصریح بر اینکه مطالبه ما دانشجومعلمان این است که آقای رئیسی به وعده خود عمل کنند، گفت: اگر این وعده قرار نیست، عملی شود چرا از سوی رئیس جمهور مطرح شده است و در استان‌ها هز مسئولی گمانه زنی در این باره می‌کند.

این دانشجو معلم در پایان خاطرنشان کرد: به عقیده من، کافی نبودن تعداد کلاس‌های درس باعث شده تا دانشجومعلمان در سال آخر تحصیل خود، سرکلاس درس حاضر شوند. به عنوان مثال من دانشجوی ورودی سال ۹۰ هستم که همزمان هم دانشجو و هم معلم هستم. بنابراین دانشجو معلمان سال آخر ترک کلاس درس کرده‌اند تا ورودی های جدید بتوانند سر کلاس درس حاضر شوند.

انتهای پیام/

نظر شما