شناسهٔ خبر: 66709814 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

چه‌مواردی در امتحانات نهایی "تقلب" محسوب می‌شود؟

معاون وزارت آموزش و پرورش مواردی را که در امتحانات نهایی جزو تخلفات و تقلب محسوب می‌شوند، توضیح داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمدمهدی کاظمی درباره مواردی که در امتحانات نهایی جزو تخلفات محسوب می‌شود، گفت: ارتکاب هر گونه اقدامی که منجر به اخلال در نظم جلسه یا حوزه آزمون امتحانات نهایی شود مانند همراه داشتن وسایل غیرمجاز، وسایل ارتباط الکترونیک و دستگاه‌های حافظه‌دار و اساساً هر عاملی که باعث بر هم زدن نظم حوزه امتحان شود، تخلف است.

وی افزود: ارتکاب هرگونه اقدام خلاف مقررات که آزمون داوطلب را از نظر علمی خدشه‌دار کند همچون ارائه مدرک یا گواهی مجهول یا شرکت در امتحانات به‌جای فرد دیگر، تخلف محسوب می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: همراه داشتن وسایل غیرمجاز، استفاده از آن و کمک به سایر داوطلبان خارج از ضوابط برگزاری آزمون جزو تخلفات محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بیشترین موارد تخلفات در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳، همراه داشتن وسایل غیرمجاز همچون تلفن همراه و وسایل الکترونیک حافظه‌دار و همراه داشتن و استفاده از یادداشت بود به‌گونه‌ای که در ۲۱۷ مورد شاهد صحبت کردن و ردوبدل یادداشت و در ۲۷ مورد هم شاهد تخلف شرکت در امتحانات به‌جای فرد دیگر بودیم.

بیشتر بخوانید

جزئیات برگزاری امتحانات نهایی خرداد اعلام شد

کاظمی در پاسخ به این پرسش که چه‌افرادی برای آزمون مجدد دعوت می‌شوند، گفت: در برخی موارد ممکن است به داوطلب شبهه علمی وارد شود چون سوابق تحصیلی او با نمره امتحان نهایی همخوانی ندارد در این صورت فرد به آزمون مجدد دعوت می‌شود و اگر بتواند درصدی از نمره را کسب کند، نمره او پذیرفته می‌شود اما اگر عدم‌صلاحیت فرد تأیید شد به‌عنوان متخلف شناسایی می‌شود و رأی صادر خواهد شد.

فعالیت‌هایی نظیر همراه داشتن جزوه، یادداشت و وسایل غیرمجاز همچون تلفن همراه، بیسیم، ساعت هوشمند، وسایل ارتباط الکترونیکی، دستگاه‌های حافظه‌دار، اسلحه سرد و گرم و... در جلسه آزمون، علامت‌گذاری در برگه پاسخنامه، تقلب، ردوبدل کردن یادداشت، تعویض برگه‌های امتحان یا پاسخ برگهای مربوطه، امحا و پاره کردن پاسخ‌ها توسط دانش‌آموز، بیرون بردن برگه امتحانی، اختلال در نظم جلسه، خرید یا فروش سؤالات آزمون یا پاسخ آنها، تبانی با داوطلبان یا افراد خارج از حوزه، افشای سؤالات آزمون یا تلاش برای دستیابی و افشای آنها و... تخلف محسوب می‌شود و قانون برای هر کدام مجازاتی تعیین کرده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/+

نظر شما