شناسهٔ خبر: 66639151 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

راهنمای کامل درباره کاربرد اسید سیتریک در تهیه لواشک

اسید سیتریک که با نام جوهر لیمو شناخته می‌شود از اسیدهای آلی است که در میوه‌‌های ترش مانند لیمو ترش و پرتقال وجود دارد. اسید سیتریک در کارخانه به صورت آبدار و خشک هم تولید می‌شود و برای طعم‌دار کردن آلو، آلوچه و لواشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اسید سیتریک از اسیدهای آلی است که در صنایع غذایی و تهیه لواشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در دونوع آبدار و خشک تهیه و توزیع می‌شود. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کاملی درباره کاربرد اسید سیتریک در تهیه لواشک در اختیار شما قراردهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

کاربرد اسید سیتریک در تهیه لواشک

اسید سیتریک که با نام جوهر لیمو شناخته می‌شود از اسیدهای آلی است که در میوه‌‌های ترش مانند لیمو ترش و پرتقال وجود دارد. اسید سیتریک در کارخانه به صورت آبدار و خشک هم تولید می‌شود و برای طعم‌دار کردن آلو، آلوچه و لواشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته میزان دوز اسید سیتریک باید مناسب و به اندازه باشد تا طعم میوه‌های ترش حفظ شود. به عبارت دیگر وقتی طعم برخی از آلوها یا آلوچه‌ها شیرین است با استفاده از اسید سیتریک می‌توان طعم شیرین را تنظیم کرد و به تعادل رساند.

میزان اسید سیتریک در تهیه لواشک چه مقدار باید باشد؟

یکی از سوالات متداول درباره استفاده از اسید سیتریک برای تهیه لواشک، میزان دوز مصرفی است. بهتر است بدانید نمی‌توانیم میزان ثابت و دقیقی برای استفاده از اسید سیتریک لواشک تعیین کنیم. زیرا دوز اسید سیتریک مورد نیاز به عوامل مختلفی بستگی دارد.

به طور مثال نحوه پخت لواشک، نوع آلوچه‌ای که برای تهیه لواشک مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین میزان لواشک مورد نیاز از مهم‌ترین عواملی هستند که میزان استفاده از اسید سیتریک را تحت تاثیر قرار می‌دهند. البته ممکن است تولید کننده عواملی مانند ذائقه مشتریان را هم در نظر داشته باشد و بر اساس تقاضا میزان اسید سیتریک بیشتری برای تهیه لواشک استفاده کند تا طعم آن ترش‌تر شود. اگر بخواهیم لواشکی با طعم ترش یا ملس تهیه کنیم میزان اسید سیتریک مورد استفاده باید حدود 8/2 درصد تا 5/3 درصد باشد.

در کدام مرحله از آماده کردن لواشک باید اسید سیتریک را اضافه کنیم؟

اسید سیتریک در تهیه لواشک را می‌توان در مرحله پیش از پخت لواشک یا در مرحله آخر اضافه کرد. کارخانه تولید کننده لواشک بر اساس تمایل یا نوع آلوچه مورد استفاده، در یکی از مراحل فوق می‌تواند اسید سیتریک را به آلوچه اضافه کند.

کاربرد اسید سیتریک در لواشک

اسید سیتریک را به لواشک چه میوه‌هایی می‌توانیم اضافه کنیم؟

بهتر است بدانید هیچ محدودیت خاصی برای اضافه کردن اسید سیتریک به میوه‌های مختلف و تهیه لواشک وجود ندارد. یعنی شما می‌توانید از اسید سیتریک در تهیه لواشک میوه‌های هسته‌دار نظیر هلو، زردآلو، آلو یا تمشک، توت‌فرنگی و شاه‌توت یا میوه‌های استوایی، آناناس، انبه، موز استفاده کنیم. تنها نکته مهم این است که دوز اسید سیتریک مورد استفاده باید متناسب با طعم شیرین یا ترش میوه باشد تا لواشک خوش‌طعم شود.

استفاده بیش از حد از اسید سیتریک در تهیه لواشک چه معایبی دارد؟

همانطور که پیش از این گفتیم میزان استفاده از اسید سیتریک باید به اندازه کافی و مناسب باشد. زیرا استفاده بیش از حد از اسید سیتریک موجب ترش شدن بیش از حد طعم لواشک می‌شود که با ذائقه مصرف‌کنندگان متناسب نیست. از طرف دیگر استفاده بیش از حد از اسید سیتریک به دلیل طعم ترش و خاصیت اسیدی، به معده یا دندان‌های مصرف‌کننده آسیب می‌زند.

کدام نوع اسید سیتریک در تهیه لواشک مناسب‌تر است؟

اسید سیتریک به شکل‌های مونوهیدرات یا آبدار و هیدروز یا خشک تولید می‌شود. پودر اسید سیتریک خشک که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد در کیسه‌های کاغذی و پلی‌پروپیلینی چند لایه بسته بندی می‌شود و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

تاثیر اسید سیتریک بر سلامتی

وقتی از ضرورت اضافه کردن مواد افزودنی به خوراکی‌های مختلف صحبت می‌کنیم، سوال اغلب افراد این است که اسید سیتریک بر سلامتی تاثیر منفی دارد یا خیر.

بهتر است بدانید سازمان غذا و دارو استفاده از اسید سیتریک در مواد غذایی را مضر نمی‌داند و منعی اعلام نکرده است. با اینکه استفاده بیش از اندازه از اسید سیتریک لواشک به مینای دندان آسیب می‌زند و موجب ایجاد پوسیدگی می‌شود، اما استفاده با دوز مجاز هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. همچنین مقادیر بیش از اندازه اسید سیتریک موجب آسیب به معده می‌شود و برای کسانی که درگیر زخم‌های معده هستند مضر است.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم کسانی که درگیر مشکلات گوارشی هستند در مصرف لواشک با اسید سیتریک احتیاط کنند.

یکی دیگر از نکات مهمی که درباره مصرف اسید سیتریک لازم است بدانید محدودیت مصرف برای کسانی است که رژیم سلامتی یا رژیم لاغری دارند. همچنین افرادی که مبتلا به دیابت هستند باید در میزان مصرف لواشک احتیاط کنند. زیرا طعم ترشی که در اثر استفاده از اسید سیتریک ایجاد می‌شود گرسنگی را تشدید می‌کند و ممکن است میزان مصرف مواد غذایی را افزایش دهد و قند خون را بالا ببرد. اما مصرف به اندازه برای افراد دیابتی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

نکات مهم استفاده از اسید سیتریک در تهیه لواشک

اگر می‌خواهید لواشکی خوشمزه و درجه‌یک تهیه کنید و برای آماده کردن آن از اسید سیتریک استفاده کنید، حتما باید نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • برای آماده کردن لواشک خوش‌طعم باید از میوه‌هایی که کاملا رسیده‌اند استفاده کنید. استفاده از میوه کال موجب نامطبوع شدن طعم لواشک می‌شود.
  • برای خشک شدن لواشکی که در تهیه آن از اسید سیتریک استفاده شده باید صبور باشید. برداشتن لواشک قبل از خشک شدن کامل، کیفیت آن را کاهش می‌دهد.
  • اسید سیتریک به عنوان تنظیم کننده ph لواشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • اسید سیتریک علاوه بر ترش کردن طعم لواشک، مدت زمان ماندگاری آن را هم افزایش می‌دهد.
  • پوره‌ای که از میوه‌های مختلف برای تهیه لواشک تهیه می‌شود باید صاف و یکدست باشد. در این صورت کیفیت لواشک بهتر می‌شود.
  • فرقی نمی‌کند بخواهید لواشک خانگی تهیه کنید یا اینکه قصد تهیه لواشک صنعتی داشته باشید؛ در هر حال اضافه کردن اسید سیتریک به لواشک باعث می‌شود طعم شیرینی بیش از حد میوه‌ها گرفته شود.

جمع بندی

اسید سیتریک با طعم ترشی که دارد برای تهیه لواشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع اسید سیتریک مورد استفاده برای تهیه لواشک آشنا کنیم و اطلاعاتی درباره دوز مورد نیاز اسید سیتریک در اختیار شما قرار دهیم. برای آگاهی از قیمت و تهیه این محصول می توانید از طریق سایت اسید آنلایناقدام نمایید. امیدواریم این اطلاعات برای شما کافی باشد.

 

نظر شما