شناسهٔ خبر: 66622102 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح تزریق واکسن پنوموکوک و روتاویروس کودکان ۲ ماهه در قشم آغاز شد

قشم - ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم از آغاز طرح تزریق نخستین واکسن پنوموکوک و روتاویروس کودکان ۲ ماهه در این شهرستان مرزی خبر داد.

صاحب‌خبر -

یاسر مرادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: ۷۸ کودک ۲ ماهه (۶۵ کودک ایرانی و ۱۳ کودک غیر ایرانی) جزیره قشم متولدین ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ تا یک فروردین ۱۴۰۳ تا پایان اردیبهشت ماه جاری در مقابل بیماری روتاویروس و پنوموکوک واکسینه می شوند.

وی ضمن بیان اینکه واکسن پنوموکوک و روتاویروس جزو واکسن های تکرار شونده کشوری است، بیان کرد: از تاریخ ۲۲ اردیبهشت به بعد تمامی کودکانی که به سن ۲ ماهگی می‌رسند این ۲ واکسن را در خانه های بهداشت و پایگاه های بهداشتی دریافت خواهند کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم توضیح داد: با دریافت این ۲ واکسن تعداد مراجعه کودکان به بیمارستان ها کاهش چشم گیری یافته است.

مرادی اضافه کرد: واکسن روتاویروس در سنین ۲ و چهار و ۶ ماهگی و همچنین واکسن پنوموکوک در سنین ۲ و چهار و ۱۲ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود.

در آیین آغاز واکسیناسیون کودکان ۲ ماهه با واکسن پنوموکوک و روتاویروس همزمان با سراسر استان هرمزگان فرماندار و امام جمعه قشم نیز حضور داشتند.

روتاویروس یک بیماری ویروسی است که بر روی روده تاثیر می گذارد و عامل اصلی اسهال شدید در نوزادان و خردسالان بوده و یکی از علل شایع مرگ کودکان زیر پنج سال در دنیاست.

پنوموکوک نیز یکی از مهم‌ترین باکتری‌های بیماری‌زا در انسان است که عامل اصلی بیماری پنومونی (سینه پهلو) شناخته می‌شود.

این باکتری می‌تواند عفونت‌های دیگری مانند سینوزیت، اوتیت (عفونت گوش میانی)، باکتریمی، سپسیس، مننژیت، استئومیلیت، آرتریت سپتیک، اندوکاردیت، پریتونیت، پریکاردیت، سلولیت و آبسه‌های مغزی را نیز ایجاد کند.

به ذات‌الریه ایجاد شده به وسیله پنوموکوک ذات الریه لوبار هم گفته می‌شود.

نظر شما