شناسهٔ خبر: 66619887 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به صورت وبینار با حضور وزیر بهداشت؛

طرح واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس از بوشهر و هرمزگان کلید خورد

بوشهر- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از آغاز واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس و رونمایی از سند رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال با حضور وزیر بهداشت و به صورت وبینار در استان بوشهر خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ حسن ملکی زاده روز یکشنبه در این آیین اظهار کرد: همزمان با ۱۹ دانشگاه کشور، ادغام واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس در برنامه جاری ایمن‌سازی کودکان در استان بوشهر اجرایی شد.

وی افزود: جمعیت هدف این طرح ۲ هزار و ۱۹۲ نفر بوده و کودکان از ٢ ماهگی داوطلب دریافت این واکسن هستند که به صورت تزریقی و خوراکی انجام می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: واکسن تزریقی پنوموکوک جهت پیشگیری از عفونت‌های ناشی از میکروب پنوموکوک مانند عفونت مغز و ریه و واکسن خوراکی روتاویروس نیز جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از روتاویروس به شیرخواران تجویز می‌شود.

ملکی زاده ادامه داد: شروع این طرح ملی از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ۲ ماهه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: واکسن روتاویروس در سنین ۲، چهار و ۶ ماهگی و همچنین واکسن پنوموکوک در سنین ۲، چهار و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود.

وی تاکید کرد: والدین می توانند با مراجعه به پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت جهت دریافت این واکسن اقدام کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: رایگان شدن خدمات سرپایی و بستری شیرخواران و کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی دانشگاهی سراسر کشور با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور، مطابق بند (۹) سیاست‌های کلان حوزه سلامت «مبنی بر کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان و در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و به استناد مصوبه هیئت محترم وزیران، هزینه تمامی خدمات بستری، اورژانس تحت نظر، بستری موقت و سرپایی شیرخواران و کودکان زیر هفت سال (به‌استثنای داروی سرپایی) در مراجعه به کلیه مراکز آموزشی و درمانی تابعه دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور است.

ملکی زاده یادآور شد: تمامی شیرخواران و کودکان تا هفت سال (از ابتدای تولد لغایت ۶ سال و ۱۱ ماه و ۲۹ روز در زمان پذیرش ) که دارای بیمه پایه هستند، مشمول این برنامه می‌شوند.

وی ادامه داد: رونمایی از برنامه واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس همچنین هم‌زمان با چهلمین سال برنامه توسعه واکسیناسیون کشور، گامی دیگر برای ارتقای سلامت کودکان برداشته و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان است.

همایش «پویش ملی کودک سالم، ایران سلامت» با محوریت رونمایی از سند رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال و برنامه واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس، روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ستاد وزارت بهداشت و با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، معاونین بهداشت، درمان و دانشجویی و فرهنگی و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت برگزار شد.

نظر شما