شناسهٔ خبر: 66618179 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز تزریق واکسن پنوموکوک برای کودکان در خراسان رضوی

تزریق واکسن پنوموکوک برای کودکان در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد.

صاحب‌خبر -

آغاز تزریق واکسن پنوموکوک برای کودکان در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مراسم  رونمایی از تزریق واکسن پنوموکوک که همزمان به صورت ویدئو کنفرانس با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با نقاط دیگر کشور گفت: از امروز والدین می توانند برای تزریق این واکسن به خانه‌های بهداشت، پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

قربان زاده با اشاره به سه مرحله‌ای بودن این واکسن، افزود: مرحله اول این واکسن در دوماهگی، مرحله دوم در چهار ماهگی و مرحله سوم تزریق واکسن پنوموکوک در یک سالگی است.

وی با بیان اینکه  تزریق این واکسن هیچ عارضه‌ای ندارد و سال‌هاست که دیگر کشور‌های دنیا آن را تزریق می‌کنند گفت: این واکسن به صورت رایگان تزریق می‌شود و هزینه‌ای برای خانواده‌ها ندارد

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با بیان اینکه بیشتر دانشگاه‌های مرزی تحت پوشش واکسیناسیون پنوموکوک قرار گرفته اند، گفت: ۱۷ دانشگاه کشور از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و  ایلام در این طرح شرکت کرده اند.

دکتر زهرا نهبندانی افزود: با بیان این که بیماری‌های عفونی خطرناک، علت  فوت بسیاری از نوزادان و کودکان خردسال است افزود: با واکسیناسیون کودکان، به آسانی، می‌توانیم از ابتلای آنها به این بیماری‌ها جلوگیری  و آنها را برای همیشه ایمن کرد.

پنوموکوک یا استرپتوکوک پنومونیه نوعی باکتری  و از مهمترین باکتری‌های بیماریزا در انسان است، زیرا موجب بیماری‌های شدیدی مانند پنومونی (سینه پهلو یا ذات الریه) و مننژیت و عفونت خونی می‌شود که ممکن است منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان و ایجاد عوارض در کودک یا مرگ شوند.

پنوموکوک سبب بیماری‌های مانند سینوزیت، مننژیت، اوتیت مدیا، پنومونی و عفونت خون و  از طریق قطرات تنفسی در حین صحبت کردن و تماس نزدیک بین افراد منتقل می‌شود.

کودکان زیر ۵ سال و به خصوص زیر ۲ سال نوزادان و کودکان مبتلا به نقص سیستم ایمنی، سوء تغذیه، ناتوان در دریافت شیر مادر، قرار گرفتن در معرض دود سیگار در داخل خانه و یا زندگی در شهر‌های صنعتی و پر ازدحام در معرض آسیب بیشتری هستند.

نظر شما