شناسهٔ خبر: 66614321 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واکسینه پنوموکوک کودکان زیر یکسال در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

واکسیناسیون پنوموکوک کودکان زیر یکسال در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، دکتر حبیب غزنوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مراسم افتتاح ادغام واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس در برنامه ایمن سازی و رایگان شدن هزینه‌های بستری کودکان زیر هفت سال گفت: ایمن سازی یکی از شناخته شده‌ترین و موثرترین روش پیشگیری از بیماری‌های دوران کودکی است.
وی افزود:  ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه جاری ایمن سازی سـبب ارتقاء سلامت کـودکان از طریق کاهـش میزان بروز پنومونی، مننژیت، باکتریمی، سپسیس و سایر عوارض شایع حاصله از پنوموکوک می‌شود.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان: این واکسن به شکل تزریقی است و در گام بعدی کودکان گروه‌های سنی چهار و ۱۲ ماهگی نیز، همزمان با سایر واکسن‌های همان گروه سنی واکسینه خواهند شد.
 دکتر زنگنه گفت، پنومونی پنوموکوکی یکی از شایع‌ترین علل عفونت‌های تنفسی و مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در سراسر جهان به شمار می‌رود که پیشگیری از آن با واکسیناسیون امکان پذیر است.
وی گفت: به عبارتی باکتری پنوموکوک موجب بیماری‌هایی مثل سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون شده و ممکن است منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان، ایجاد عوارض و یا مرگ وی شود.
وی تاکید کرد:در حال حاضر کودکان کشورمان، بر علیه بیماری‌های از جمله سل، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، اوریون، هپاتیت B، هموفیلوس آنفلوانزا و پنوموکوک واکسینه می‌شوند.

<div id="video-display-embed-code_11104535"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4231448/11104535?width=600&height=350"></script></div>

دکتر محمدکاظم مومنی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم با بیان اینکه تمام هزینه‌های درمان و بستری کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رایگان است گفت: طبق ابلاغ وزارت بهداشت تمامی بیمارستان‌های دولتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان موظف هستند پذیرش، بستری، اعمال جراحی، اقدامات تشخیص و درمانی، دارو و ترخیص کودکان زیر هفت سال که دارای بیمه هستند را به صورت رایگان انجام دهند.
وی ادامه داد: خدمات دارویی قابل ارائه به کودکان زیر هفت سال که به صورت سرپایی در بیمارستان‌ها انجام شود رایگان نیست.
دکتر مومنی گفت: کودک تا هفت سالگی در معرض خطر انواع بیماری‌ها قرار دارد که ممکن است برخی از این بیماری‌ها را تا آخر عمر به همراه داشته باشد بر همین اساس باید درمان در دوران کودکی آغاز شود و به پیشگیری از بروز بیماری‌ها کمک شود.

 

نظر شما