شناسهٔ خبر: 66605525 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

توزیع ۳ هزار لیتر سم در خراسان رضوی جهت مقابله با تب کریمه کنگو

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: طی سال جاری ۳۰۰۰ لیتر سم در استان با اولویت کانون‌های سال گذشته بیماری تب کریمه کنگو برای مقابله با این بیماری توزیع شده است‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، محمدرضا بهروزیان در خصوص بیماری تب کریمه کنگو و مقابله با این بیماری با توجه به نزدیک شدن به فصل گرم سال اظهار کرد: تب کریمه کنگو بیماری حاد خونریزی‌دهنده مشترک بین انسان و حیوان است که در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان، خطر خونریزی و مرگ و میر را برای انسان به دنبال دارد و انتقال ویروس از طریق گزش کنه هیالوما یا تماس با خون، ترشحات یا لاشه دام آلوده منتقل می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: این بیماری در دام هیچ گونه علائم بالینی نداشته و مشکلی برای دام ایجاد نکرده و تنها تب مختصری در دام به وجود می‌آید. فعالیت کنه هیالوما در هوای گرم و بیماری از اردیبهشت ماه تا آبان ماه مشاهده می‌شود.

وی درباره جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو تصریح کرد: اقدامات برای جلوگیری از تب کریمه کنگو به دو صورت پیشگیری و آموزش و سمپاشی است.

بهروزیان خاطرنشان کرد: طی سال گذشته حدود ۱۰ هزار لیتر سم در خراسان رضوی توزیع شده و اولویت سمپاشی کانون‌های انسانی و نقاط مرزی به دلیل شیوع بیشتر این بیماری بوده است.

بهروزیان درباره توزیع سم در خراسان رضوی طی سال جاری بیان کرد: در این زمینه مرحله به مرحله کار صورت می‌گیرد. طی ۲ هفته گذشته با اولویت مناطق مرزی ۳۰۰۰ لیتر سم با اولویت کانون‌های سال گذشته در استان برای مقابله با این بیماری توزیع شده است‌.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دامداران و فعالان کشتارگاه‌ها گفت: با توجه به اینکه از اردیبهشت هوا رو به گرمی می‌رود کلاس‌های آموزشی برای دامداران و فعالان کشتارگاه‌ها برگزار می‌شود. در سال جاری یک جلسه کلاس آموزشی در کشتارگاه صنعتی مشهد و شهرستان‌ها برگزار شد.

وی با توجه به راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو تصریح کرد: ذابحین در کشتارگاه باید وسایل محافظت فردی مانند ماسک، کلاه و دستکش مخصوص داشته و دامداران نیز باید کلاه، لباس بلند و مخصوص داشته باشند تا کنه نتواند وارد بدن دامدار شود؛ شهروندان نیز هیچگاه کشتار غیر مجاز انجام نداده و گوشت بهداشتی کشتارگاه را خریداری کنند.

نظر شما