شناسهٔ خبر: 66591260 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

گزارش سازمان بورس از آخرین متغیرهای مهم ۶ پالایشگاه بورسی و فرابورسی

سازمان بورس گزارشی از ترکیب مقداری سبد محصولات و تغییر قیمت خوراک و فرآورده‌های نفتی و کرک اسپرد "شبندر، شبریز، شپنا، شتران و شاوان" بر مبنای قیمت‌های جهانی منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس گزارشی از فعالیت 6 پالایشگاه ستاره خلیج فارس، شیراز، اصفهان، تبریز، بندرعباس و تهران منتشر کرد که شامل ترکیب خوراک و محصولات پالایشگاه‌ها و طبق اطلاعات مندرج در گزارش تفسیری مدیریت، اطلاعات مجامع، کنفرانس‌های اطلاع‌رسانی، گزارش‌های تحلیلگران و گزارش صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه است.

ترکیب مقداری سبد محصولات

بر اساسن این گزارش، ترکیب مقداری سبد محصولات صنعت پالایشگاهی بر مبنای میانگین تولید سال‌های اخیر نشان می‌دهد محصولات این شرکت‌ها شامل بنزین نفت و گاز، نفت کوره، گاز مایع، وکیوم باتوم، نفت‌های سبک و سنگین و سایر فرآورده‌ها است.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس با 69 درصد بیشترین میزان تولید بنزین و شیراز با 16 درصد کمترین میزان تولید بنزین را دارا هستند اما در تولید نفت گاز گازوئیل بیشترین و کمترین میزان تولید مربوط به پالایشگاه اصفهان و ستاره خلیج فارس با 41 و 19 درصد است.

بیشترین و کمترین میزان تولید نفت کوره هم مربوط به پالایشگاه تبریز و شیراز با 26 درصد و 15 درصد است.

تغییر قیمت خوراک و فرآورده‌های نفتی

طبق  جز ه بند یک ابلاغیه جدید دستورالعمل تغییر قیمت خوراک و فرآورده‌های نفتی تمام قیمت‌های محاسبه شده نفت خام و میعانات گازی تحویلی در جزهای الف تا ه این بند در انطباق با مفاد جز یک بند الف ماده یک قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 مشمول ضریب 95 درصد می‌شود و رعایت ضوابط بند ر تبصره یک قانون بودجه سال 1402 در اعمال این ضریب الزامی است.

محاسبه قیمت گازوئیل خلیج فارس بر حسب درجه سولفور

بر اساس دستورالعمل جدید، تغییرات لحاظ شده بر روی نفت گاز با سولفور بالای 5000 اثرگذار بوده و با توجه به ابلاغیه قدیم، فروش نفت گاز بر اساس 95 درصد قیمت نفت و گاز 2500 ضربدر قیمت نفت گاز 2500 بر 500 لحاظ می‌شد که این مورد در ابلاغیه جدید حذف و فرمول آن به صورت قیمت نفت گاز 5000 ضربدر قیمت نفت گاز 2500 بر 500 است. لذا دستورالعمل جدید باعث افزایش کرک اسپرد نفت و گاز با گوگرد بالای 5000 شده است.

کرک اسپرد "شبندر، شبریز، شپنا، شتران و شاوان" بر مبنای قیمت‌های جهانی

93 درصد از خوراک "شبندر"، نفت سنگین بوده و 7 درصد آن میعانات گازی است. این متغیر برای خوراک نفت خام سبک "شبریز و شپنا" 98 و 99 درصد، خوارک نفت سنگین صادراتی "شتران " با 100 درصد و برای خوراک نفت خام سبک صادراتی و میعانات گازی "شاوان" هم 55 و 45 است. همچنین 78 درصد از خوراک "شیراز" شامل نفت خام سنگین صادراتی، 12 درصد نفت خام سبک صادراتی و 10 درصد میعانات است.

انتهای پیام

نظر شما