شناسهٔ خبر: 66568925 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رزمایش سراسری مبارزه با زنگ زرد گندم در آذربایجان غربی

همزمان با رزمایش سراسری مبارزه با زنگ زرد گندم مبارزه با بیماری های برگی در بیش از ۲ هزار هکتار از مزارع غلات آذربایجان غربی انجام شده است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  رئیس سازمان جهاد کشاورزی  آذربایجان غربی  در حاشیه مانور سراسری مبارزه با بیماری های برگی غلات ( رنگ زرد) در ارومیه با اشاره به بیماریها و امراض و مبارزات انجام شده در سطح گندم زارهای استان گفت: در زمینه گندم زارها و غلات بیش از ۲۱۴ هزار هکتار مبارزه با علفهای هرز انجام شده و در زمینه سن مضر غلات هم در سطح ۱۳۰ هزار هکتار و  مبارزه با ملخ نیز در بیش از هزار هکتار مبارزه محقق شده است.

  خسرو شهبازی افزود: امسال مانور مبارزه با بیماری زنگ زرد انجام شد چرا که این نوع قارچ زودتر از سایر بیماریها و در شرایط سرد زودتر از سایر قارچها فعالیتش را شروع می کند و این شرایط در مزارع استان وجود دارد و این بیماری در بخشی از مزارع مشاهده شده است .

وی  با اشاره به اهمیت مبارزه با آفات و امراض گفت: امسال در استان ۱۰۵هزار هکتار زیر کشت اراضی آبی و ۳۰۳هزار هکتار زیر کشت گندم دیم قرار گرفته است.

خسرو شهبازی ادامه داد: تاکنون بیش از ۲هزار هکتار با بیماری‌های برگی غلات مبارزه شده است و انتظار داریم کشاورزان از ارقام مقاوم در مزارع استفاده کرده و از مواد غذایی مناسب خاک اعم از کودهای پتاسه و ازته استفاده کنند تا آسیب ها کم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: مدیریت مزرعه و مبارزه با علفهای هرز می تواند آسیبها را کاهش دهد ولی چون ارقام کشت شده است باید مبارزه شیمیایی را انجام دهیم ، توزیع این قارچ با باد به سرعت منتقل می شود و نباید اجازه رشد و انتقال این قارچ داده شود چرا که اگر به صورت لکه کوبی عمل نشود به سرعت به استانها همجوار نیز  منتقل می شود.

 

<div id="video-display-embed-code_11093993"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4228890/11093993?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما