شناسهٔ خبر: 66512739 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه سازماندهی شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: ۱۸ تیم محیط‌بان و کارشناس با تجهیزات لازم در سال جاری برای اطفای حریق‌های احتمالی در مناطق حفاظت شده استان کرمانشاه سازماندهی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، احد جلیلیان در جلسه شورای پیشگیری از جرائم و آسیب‌های حوزه محیط زیست با محوریت پیشگیری و مدیریت وقوع حریق در زمین‌های ملی افزود: نتایج تحقیقات در خصوص بحث آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و میزان تاثیر عوامل انسانی و غیرانسانی در وقوع این آتش‌سوزی‌ها، نشان داد که بیش از ۹۰ درصد از عوامل وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور عوامل انسانی است که این موضوع نیز نیازمند نظارت بیشتر است.

وی افزود: به منظور پیشگیری، آمادگی و مقابله با آتش سوزی‌ها احتمالی، ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده تشکیل و در آماده باش کامل هستند اضافه کرد: در راستای تامین هزینه‌های درمانی نیرو‌های مردمی که به‌صورت داوطلبانه در اقدامات مرتبط با پیشگیری و اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع همکاری می‌کنند این اداره نسبت به پوشش بیمه‌ای تا هفت نفر به صورت بی نام اقدام کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با قدردانی از دیدگاه محیط زیستی مسوولان دستگاه قضا یادآور شد: همه ما در تلاش هستیم که با آموزش و فرهنگ سازی مسایل محیط زیستی به سمتی حرکت کنیم که شاهد هیچ پرونده تخلفی در این حوزه نباشیم.

جلیلیان اظهار کرد: داشتن محیط زیست سالم حق طبیعی هر شهروند است و خوشبختانه با پای کار آمدن مردم و افزایش مسوولیت اجتماعی و همکاری آنان با محیط‌بانان خوشبختانه قدم‌های موثری در زمینه حفاظت از محیط زیست برداشته شود.

وی گفت: اهتمام دادگستری و همکاری قضات با محیط بانان در زمینه بازآموزی قوانین و مقررات از دیگر اقدامات مهم و اساسی در زمینه پیشگیری از وقوع جرایم محیط زیستی است که می‌تواند نقش مهمی در این فرایند داشته باشد.

پیشگیری از اطفای حریق نیازمند تدوین برنامه‌های عملیاتی است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه، نیز در این جلسه با تاکید بر رعایت اصل پنجاهم قانون اساسی مبنی بر همگانی بودن وظیفه حفظ و حراست از محیط زیست گفت: شورای پیشگیری از وقوع جرایم با هدف استفاده از هنر ظرفیت‌های اجتماعی به منظور پیشگیری از وقوع جرم برای دستگاه‌هایی مانند محیط زیست و منابع طبیعی که تولیدکننده پرونده هستند، تشکیل شده است.

نیکزاد عباسی، آتش سوزی عرصه‌های جنگلی و مرتعی را چالشی بزرگ برای منابع طبیعی دانست و افزود: با برنامه‌ریزی اساسی ضمن پیشگیری، کنترل و کاهش حریق در این عرصه‌ها می‌توان با استفاده از امکانات جدید و نوآورانه در سرعت‌بخشی به اطفای حریق اقدام کرد.

بیشتر بخوانید
ستاد اطفای حریق گیلانغرب آماده مقابله با آتش‌سوزی احتمالی در مراتع و جنگل‌ها باشد
زمان اطفای حریق در عرصه‌های طبیعی کرمانشاه به کمتر از ۲ ساعت رسید
سه هکتار از مراتع جنگلی ارتفاعات گیلانغرب در آتش سوخت
آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده کرمانشاه هشت برابر افزایش یافت
آتش سوزی در منابع طبیعی پاوه با کمک مردم مهار شد
عباسی افزود: حفاظت از عرصه‌های محیط زیست و منابع طبیعی، به سبب پراکندگی و گستردگی و همچنین تراکم بالای پوشش گیاهی استان، نیازمند برنامه‌ای مدون و زمانبندی شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه تاکید کرد: مدیریت جامع پیشگیری و مقابله با آتش‏ سوزی‏ در عرصه‌های منابع طبیعی با در نظر گرفتن تمامی ابعاد پایش، پیش‏ بینی، پیشگیری، کشف و اطفای حریق، احیا و بازسازی و نحوه ساماندهی گروه‏‌های مردمی، نیازمند تدوین برنامه‌ای عملیاتی است.

عباسی، با تاکید بر نقش آموزش در پیشگیری از جرائم زیست محیطی گفت: آموزش‌های درست و مستمر جوامع محلی، دهیاران و شورا‌های اسلامی، کشاورزان از یک طرف و از طرف دیگر آگاه سازی و آموزش یگان حفاظت محیط زیست به عنوان ضابط دادگستری و همچنین آموزش قضات ویژه جرایم محیط زیست می‌تواند موجب کاهش جرائم و ارج نهادن به مقوله پیشگیری باشد که باید مورد توجه عملی محیط زیست و منابع طبیعی استان قرار گیرد.

نظر شما