شناسهٔ خبر: 66505351 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه گفت:

۱۸ اکیپ محیطبان و کارشناس با تجهیزات لازم برای اطفا حریق در آماده باش کامل هستند

جلسه تشکیل شورای پیشگیری از جرائم و آسیب های حوزه محیط زیست با محوریت پیشگیری و مدیریت وقوع حریق در اراضی ملی در دادگستری کرمانشاه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ؛ جلسه تشکیل شورای پیشگیری از جرائم و آسیب های حوزه محیط زیست با محوریت پیشگیری و مدیریت وقوع حریق در اراضی ملی در دادگستری استان برگزار شد.

احد جلیلیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، ضمن تقدیر از دیدگاه محیط زیستی مسئولین دستگاه قضا به بیان گزارشی از سیمای محیط زیست استان پرداخت.
وی افزود: همه ما در تلاش هستیم که با آموزش و فرهنگ سازی محیط زیستی بتوانیم به سمتی حرکت کنیم که شاهد پرونده تخلفی در حوزه محیط زیست نباشیم.

جلیلیان گفت: داشتن محیط زیست سالم حق طبیعی هر شهروند است و خوشبختانه با پای کار آمدن مردم و افزایش مسئولیت اجتماعی و همکاری آنان با محیط بانان موجب شده است که در زمینه حفاظت از محیط زیست و موهبت های الهی قدم های مثبتی برداشته شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: اهتمام دادگستری و همکاری قضات با محیط بانان در زمینه بازآموزی قوانین و مقررات از دیگر اقدامات مهم و اساسی در زمینه پیشگیری از وقوع جرایم محیط زیستی است که می تواند نقش مهمی در این فرایند داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به دستور کار جلسه در خصوص بحران آتش سوزی گفت:نتایج تحقیقات در خصوص بحث آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و میزان تاثیر عوامل انسانی و غیر انسانی در وقوع این آتش‌سوزی‌ها، نشان داد که بیش از ۹۰ درصد از عوامل وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور عوامل انسانی است که این موضوع نیز نیازمند نظارت بیشتری است.
وی افزود:  به منظور پیشگیری، آمادگی و مقابله با آتش سوزی‌ها احتمالی، ۱۸ اکیپ اطفا حریق در مناطق حفاظت شده تشکیل و در آماده باش کامل هستند.
جلیلیان گفت: در راستای تامین هزینه‌های درمانی نیروهای مردمی که به‌صورت داوطلبانه در اقدامات مرتبط با پیشگیری و اطفای حریق جنگلها و مراتع  همکاری می‌نمایند  این اداره نسبت به پوشش بیمه ای تا هفت نفر به صورت بی نام اقدام نموده است.

در ادامه جلسه  دکتر عباسی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه ، آتش سوزی عرصه های جنگلی و مرتعی را چالشی بزرگ برای منابع ‌طبیعی برشمرد و گفت: با برنامه‌ریزی اساسی ضمن پیشگیری، کنترل و کاهش حریق در این عرصه‌ها می توان با استفاده از امکانات جدید و نوآورانه در سرعت‌بخشی به اطفای حریق اقدام كرد.

عباسی افزود: حفاظت از عرصه های محیط زیست و منابع طبیعی، به سبب پراکندگی و گستردگی و همچنین تراکم بالای پوشش گیاهی استان،  نیازمند برنامه ای مدون و زمانبندی شده می باشد.

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه تصریح کرد: مدیریت جامع پیشگیری و مقابله با آتش‏سوزی‏ در عرصه های منابع طبیعی با درنظر گرفتن تمامی ابعاد پایش، پیش‏بینی، پیشگیری، کشف و اطفای حریق، احیا و بازسازی و نحوه ساماندهی گروه‏های مردمی، نیازمند تدوین برنامه ای عملیاتی است.

دکتر عباسی با تاکید بر نقش آموزش در پیشگیری از جرائم زیست محیطی گفت : آموزش‌های درست و مستمر جوامع محلی، دهیاران و شوراهای اسلامی، کشاورزان از یک طرف و از طرف دیگر آگاه سازی وآموزش یگان حفاظت محیط زیست به عنوان ضابط دادگستری و همچنین آموزش قضات ویژه جرایم محیط زیست می‌تواند موجب کاهش جرائم و  ارج نهادن به مقوله پیشگیری باشد که باید مورد توجه عملی محیط زیست و منابع طبیعی استان قرار گیرد.

دکتر نیکزاد عباسی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه در ابتدای جلسه گفت: شورای پیشگیری از وقوع جرای با هدف استفاده از هنر ظرفیت های اجتماعی بمنظور پیشگیری از وقوع جرم برای دستگاه هایی که تولیدکننده پرونده هستند، مانند: محیط زیست، منابع طبیعی و … تشکیل شده است.
وی افزود: این شوراها می‌توانند با ارائه راهکار و با کمک سایر نهاد‌ها به رفع مشکلات و معضلات با موضوعات مختلف بپردازند.
 

نظر شما