شناسهٔ خبر: 66429361 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

معرفی کتاب‌هایی که مقام معظم رهبری درباره آنها اظهارنظر کرده‌اند

حوض خون

صاحب‌خبر -

 نشر راه‌یار پس از به چاپ رساندن دو اثر موفق در مجموعه «پشتیبانی جنگ» و سه اثر کم‌نظیر با عنوان «زنان انقلاب»، اینک به سراغ اثری رفته است که در هر دو موضوع، راوی خاطرات شفاهی روزهای مبارزه دفاع‌مقدس است. کتاب «حوض خون» با تصاویر و نوشتار دلنشین، بخش کمتر دیده شده جنگ را از زبان زنانی روایت می‌کند که در رخت‌شورخانه پشت جبهه‌ها با یأس، ترس و اندوه مبارزه کردند. این اثر با تلاش گروهی از بانوان اهل قلم همچون «فاطمه‌سادات میرعالی، زهرا بختور، سمانه نیکدل، سمیه تتر، نسرین تتر، مهناز الفتی‌پور، آمنه لهراسبی و نرگس میردورقی»، در قالب 64داستان به نگارش درآمده است.

روایت بانویی پرکار و صبور
مقام معظم رهبری متن تقریظی درباره این کتاب نوشته‌اند که به این شرح است:
«بسم‌الله الرّحمن الرّحیم. نخستین احساس، پس از خواندن بخش‌هایی از این کتاب، احساس شرم از بی‌عملی در مقایسه با مجاهدت این مجاهدانِ خاموش و بی‌ریا و گمنام بود. آنچه در این کتاب آمده بخش ناشناخته و ناگفته‌ای از ماجرای عظیم دفاع‌مقدس است. باید از بانوی پرکار و صبور و خوش‌سلیقه‌‌ای که این کار پرزحمت را به‌عهده گرفته و به‌خوبی از عهده برآمده است و نیز از مؤسسه‌ جبهه‌ فرهنگی عمیقاً تشکر شود.»

هنوز حاضرند پای انقلاب جان بدهند
در بخشی از کتاب «حوض خون» می‌خوانید: «اولِ مصاحبه‌ها درد و زجرشان توی ذهنم پررنگ‌ بود، اما انتهای مصاحبه وقتی متوجه می‌‌شدم هنوز حاضر هستند پای انقلاب جان بدهند، وقتی تلاش می‌‌کردند راهی برای شستن لباس‌‌های رزمندگان جبهه مقاومت پیدا کنند و بعضی از آنها از من می‌پرسیدند «راهی سراغ نداری بریم سوریه لباس رزمنده‌ها رو بشوریم؟»، معادلات ذهنم درباره اینکه افرادی زجرکشیده هستند به هم می‌خورد. خانم‌های رخت‌شویی با وجود همه سختی‌‌ها و دردهایی که دیده‌‌اند و از نزدیک تکه‌های بدن شهدا را لمس کرده‌‌اند، روح زینبی دارند و با بیان تمام تلخی‌ها، از شستن لباس رزمنده‌ها به ‌زیبایی یاد می‌کنند. اگر غیر از این بود، اکنون با وجود ناتوانی، باز پای ثابت فعالیت‌های انقلاب نبودند.» یادم هست برای هشتمین جشنواره عمار در اندیمشک، همین خانم‌ها پای کار آمدند و روز افتتاحیه، خودجوش برای افراد شرکت‌کننده آش درست کردند. پای دیگ‌های آش صلوات می‌فرستادند و شعار می‌دادند و این حس‌وحال، تجلی روزهای رخت‌شویی بود.»
 حوض خون
(روایت زنان اندیمشک از رخت‌شویی در دفاع‌مقدس)
نویسنده: فاطمه سادات میرعالی
انتشارات: راه‌یار
تعداد صفحه: 504

 

نظر شما