شناسهٔ خبر: 65924704 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در اسفند ۱۴۰۲

تصاویر ماهواره‌ای بیانگر افزایش مساحت دریاچه ارومیه

سازمان نقشه­‌برداری کشور با استفاده از پردازش تصاویر ماهواره‌ ای لندست ۸ ، مساحت دریاچه ارومیه را در بازه سال های ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مورد پایش قرار داده است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  براساس اعلام سازمان نقشه­‌برداری کشور، این سازمان با همکاری اداره پردازش تصاویر و سنجش از دور و هم­چنین اداره نقشه‌­نگاری موضوعی و مبنایی، اقدام به پایش مساحت پهنه آبی دریاچه ارومیه در اسفندماه سال‌ های ۱۴۰۲-۱۴۰۱ کرده  است.

 

در پی بارش ‌های اخیر در نقاط مختلف کشور و اهمیت مدیریت تالابها و احیای دریاچه های  کشور، سازمان نقشه­‌برداری کشور با استفاده از پردازش تصاویر ماهواره‌ ای لندست ۸ ، مساحت دریاچه ارومیه را در بازه سال ‌های ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مورد پایش قرار داده  است.

پردازش های  انجام شده بیانگر  برآورد مساحت دریاچه ارومیه در ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۱ و ۳  اسفندماه ۱۴۰۲ به  ترتیب برابر با ۱۸۱۹ و ۲۰۶۱  کیلومترمربع می‌ باشد.

  با مقایسه نتایج به‌ دست  آمده در بازه سالهای ۱۴۰۲-۱۴۰۱، می‌توان به وضوح این افزایش مساحت صورت گرفته در قسمت جنوبی دریاچه را در اسفندماه ۱۴۰۲ مشاهده کرد.

 

<div id="video-display-embed-code_10957215"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4194312/10957215?width=600&height=350"></script></div>

 

در نخستین روزهای بهار این نگین فیروزه ای آذربایجان غربی، مقصد دوستداران و گردشگران نوروزی شده است.

بهتر شدن شرایط دریاچه زیبای ارومیه شرایط حضور گردشگران در این منطقه را فراهم کرده است. این دریاچه از سالیان دور همیشه در اولویت اول گردشگران در آذربایجان‌غربی و شرقی بوده است.

 با اقدامات انجام شده در حوزه آبریز و تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه و بارش‌های اخیر،این دریاچه وضعیت بهتری پیدا کرده است و میزبان گردشگران است.

در ابتدای سال ۱۴۰۳ وضعیت این پهنه آبی رو به بهبود است و حجم آب آن با افزایش ۱۶۰ میلیون مترمکعبی نسبت به زمان مشابه سال گذشته و حدود ۱.۱ میلیارد مترمکعبی نسبت به ابتدای سال آبی به یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

 

نظر شما