شناسهٔ خبر: 64549086 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پیشرفت ۵۷ درصدی خط انتقال آب به اصفهان

در نشست بررسی میزان پیشرفت طرح‌های انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به شرق و فلات مرکزی ایران مقرر شد که آب دریا تا اوایل سال آینده به اصفهان و تا پایان دولت سیزدهم به زاهدان می‌رسد.

صاحب‌خبر -

۵۷ درصد پیشرفت خط انتقال آب به اصفهانبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛  محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست با اشاره به اهمیت موضوع آب به عنوان یکی از مؤلفه‌های قدرت و حاکمیت کشور‌ها در سال‌های آینده، اظهار داشت: این موضوع، تأثیر اساسی بر معیشت، رفاه و امنیت غذایی مردم دارد و با توجه به دسترسی‌های ایران به دریا و ساحل در شمال و جنوب کشور و ایجاد یک شبکه انتقال آب سراسری در داخل، بخش بزرگی از مسئله تنش آبی در دولت سیزدهم رفع خواهد شد.
در این نشست که وزرای نیرو و صنعت، معدن و تجارت، معاون اجرایی رئیس جمهور، مسئولان دستگاه‌های مربوطه و مدیران عامل بنگاه‌های بزرگ اقتصادی حضور داشتند، معاون اول رئیس جمهور از وزرای حاضر خواست که یک طرح جامع برای انتقال آب از دریا در کشور تهیه کنند.

مخبر، تصریح کرد: از کار‌های دولت در راه‌اندازی خطوط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی و استان‌های پر تنش آبی به عنوان طرح ماندگار دولت سیزدهم در همه محافل علمی و نخبگانی کشور یاد می‌شود که بخش مهمی از این موفقیت به علت پیش‌بینی و تدوین الگوی تأمین مالی این طرح‌ها بود که توانستیم بخشی از این خطوط، به‌ویژه در شهر یزد را افتتاح کنیم، تا جایی‌که در تابستان امسال، این شهر با کوچک‌ترین تنش آبی روبرو نبود.

معاون اول رئیس جمهور بر ضرورت بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا در زمینه شیرین‌سازی، انتقال آب دریا و استفاده از آب‌های نامتعارف، تأکید کرد و گفت: تجربه وزارت نیرو درباره بهره‌گیری از طرح آبیاری زیر سطحی، کاهش مصرف آب و افزایش کارایی تولید سه برابری، نشانه اهمیت به‌روز بودن و بهره‌گیری از فناوری در توزیع منابع آبی دارد.

مخبر از وزرای نیرو و صنعت، معدن و تجارت خواست که در اجرای خطوط انتقال آب، به دنبال ایجاد و تعریف یک شبکه انتقال آب سراسری از دریا در داخل کشور باشند.

در ادامه این نشست، گزارشی از میزان پیشرفت طرح انتقال آب دریای عمان (راه‌گذر شرق)، طرح انتقال خلیج فارس به فلات مرکزی و انتقال آب دریای عمان به اصفهان و همچنین کار‌های انجام شده برای تسریع پیشرفت این طرح‌ها، ارائه شد.

بر اساس این گزارش در طرح انتقال آب دریای عمان و همچنین، راه‌گذر شرق، تا انتهای آذر امسال، پیشرفت کلی طرح به میزان حدود ۱۳ درصد و پیشرفت راه‌گذر شرق تا زاهدان، ماهیانه ۲۴ درصد اعلام شد؛ همچنین، طرح انتقال آب در مرحله نخست با پیشرفت ۵۷ درصد تا اوایل سال آینده به اصفهان می‌رسد.

نظر شما