شناسهٔ خبر: 64496189 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جهاد کشاورزی استان اردبیل: گلخانه‌داران مواظب باد شدید و افت دما باشند

اردبیل - ایرنا - سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در اطلاعیه‌ای با اشاره به پیش‌بینی وزش باد شدید و افت دما طی چند روز آینده در این استان به گلخانه‌داران توصیه کرد اقدامات و تدابیر لازم را اتخاذ کرده و از بروز خسارت احتمالی جلوگیری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل، این سازمان با استناد به هشدار اداره کل هواشناسی در خصوص ورزش تندباد شدید تا روز چهارشنبه این هفته و سپس بارش برف، افت محسوس دما و یخبندان در بیشتر مناطق استان از گلخانه‌داران خواست که نسبت به استحکام سازه‌ها اقدام کرده و از بسته بودن درب و پنجره‌ واحدهای تولیدی خود اطمینان حاصل کنند.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در اطلاعیه خود خواستار ذخیره‌سازی سوخت مایع در واحدهای گازسوز، مجهز کردن سامانه گرمایشی واحدها به مشعل‌های دوگانه‌سوز، عایق‌بندی مخازن سوخت، لوله‌های سوخت و لوله‌های آب، کنترل و بازرسی سامانه‌های حرارتی و اطمینان از کارکرد صحیح آن و تعمیر احتمالی، کنترل کارکرد صحیح سامانه‌های اتوماسیون، بازبینی پوشش گلخانه و اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از یخ‌زدگی مخازن داخل گلخانه شد.

این سازمان در اطلاعیه خود همچنین بر لزوم استفاده از یک لوله هواکش چهار اینچی در کنار مشعل‌های گاز سوز، برفروبی مداوم گلخانه‌های سنتی و چوبی، پیش‌بینی تمهیدات مناسب برای جلوگیری از یخ‌زدگی بستر کشت و مواد اولیه تولید و حضور دائم مسئول فنی جهت کنترل سامانه‌های حرارتی و روشنایی در واحد تولیدی به خصوص در شب‌های برفی و یخبندان تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، تاکنون ۱۷۶ هکتار از ۷۵۰ هکتار گلخانه واگذار شده به سرمایه‌گذاران در استان اردبیل به مرحله تولید محصول رسیده و امسال بالغ بر ۲۱ هزار تن از محصولات این واحدها به خارج از کشور صادر شده است.

بنا به اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، مجموع سطح گلخانه‌های قابل واگذاری در استان یک هزار و ۷۰۴ هکتار و در قالب هفت شهرک گلخانه‌ای است و چندین واحد گلخانه در سطح ۲۴۰ هکتار نیز با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۷۰ درصد در دست اجراست.

یک هزار و ۷۰۰ نفر نیز در واحدهای گلخانه‌ای استان اردبیل مشغول کار هستند و با بهره‌برداری از همه ظرفیت طرح‌های گلخانه‌ای، یک میلیون تن به مجموع تولیدات کشاورزی استان افزوده می‌شود.

کسب رتبه نخست کشوری در توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در سطح کشور و توسعه و بهره‌برداری از ۶۰ هکتار گلخانه با اشتغال‌زایی مستقیم بالای ۵۰۰ نفر طی ۹ ماهه سال جاری از جمله توفیقات جهاد کشاورزی استان اردبیل در این بخش است.

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز کشور به محصولات کشاورزی را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

نظر شما