شناسهٔ خبر: 64166176 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

صدور ۷ کارت برای راهنمایان گردشگری خراسان جنوبی

کارشناس اکوتوریسم، آمار و اطلاعات گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، از صدور ۷ کارت راهنمای گردشگری و ۵ مورد تمدید از شهریور سال جاری خبر داد.

صاحب‌خبر -

صدور ۷ مورد کارت راهنمایان گردشگری استان خراسان جنوبی
به‌گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مریم هاشمی گفت: در حال حاضر ۲۲ راهنمای گردشگری دارای کارت در استان، فعالیت دارند.

کارشناس اکوتوریسم، آمار و اطلاعات گردشگری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی افزود: راهنمایان گردشگری با توجه به علاقه و ظرفیت های علمی در زمینه آشنایی با تاریخ، فرهنگ و طبیعت، می‌توانند با رعایت اصول و روش‌های استاندارد، گروه‌های گردشگری را در استان و مقاصد خارج از کشور به نوعی همراهی کنند تا ارزش‌ها و دستاورد‌های توسعه پایدار حفظ و احیا شود و در نهایت تاثیرات مثبتی در آموزش و فرهنگ‌سازی گردشگران و جامعه میزبان داشته باشند.

هاشمی افزود: امروزه توسعه گردشگری در بخش‌های مختلف (تاریخی و فرهنگی، طبیعت‌گردی، درمانی، ورزشی و ...) در گرو دانش و برخورد علمی با این صنعت بوده و در این میان نقش راهنمایان گردشگری حائز اهمیت است و می‌توانند با دانش و معلومات خود و به‌روزرسانی اطلاعات در زمینه‌های مختلف مرتبط با توریسم و به کارگیری خلاقیت، جاذبه‌سازی کنند و گردشگران عادی را با روش‌های حرفه‌ای تورگردانی و دادن اطلاعات مفید، جذاب و هدفمند کنند.

کارشناس اکوتوریسم، آمار و اطلاعات گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: آنچه امروزه می‌تواند راهبرد‌های توسعه پایدار را در زمینه گردشگری قابل دسترس کند، هدفمند کردن گردشگران است.

وی گفت: مشخصا وجود گردشگری هدفمند ضمن پایین آوردن آسیب‌های زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی می‌تواند باعث احیا و ارتقاء سنت‌ها و فرهنگ‌های جامعه بومی و حفظ ارزش‌های طبیعی و تاریخی شود و از نظر اقتصادی می‌تواند تاثیرات بسزایی را در جوامع میزبان داشته باشد.

هاشمی افزود: راهنما (تورلیدر) بایستی با اخلاق و الگو‌های اسلامی و آشنایی کامل به قوانین جمهوری اسلامی حافظ منافع و ارزش‌های معنوی ایران بوده تا رفتارشان به عنوان یک راهنما و رهبر گروه‌های گردشگری که به منزله یک جامعه کوچک است، مورد استقبال و الگوبرداری مسافران و گردشگران قرار بگیرد و بتواند ارزش‌های علمی و معنوی آن‌ها را دوچندان کند.

او گفت: انتخاب این افراد به عنوان راهنما که از طرف تورگردان و با توجه به در نظر گرفتن علاقمندی و دانش فردی درخصوص مسائل مرتبط با گردشگری و مسائل فنی تورگردانی انجام می‌شود، اهمیت قانونمندی و دانش راهنما را دوچندان می‌کند، لذا راهنما بایستی با توجه و آگاهی از قوانین و الگو‌های کشور، به عنوان مناسب‌ترین رفتار حرفه‌ای، در سفر آن را پیاده‌سازی کند و به عنوان نماینده‌ای از کشور، خود را مطیع قوانین و چهارچوب‌های ایران بداند.

هاشمی گفت: راهنما می‌تواند با عملکرد خود در سفر، گردشگران را به انجام سفر‌های متعدد علاقمند کند و افراد را در سفر‌های بعد هدفمند کند، تا جایی که مسافر به مطالعه قبل از سفر در مورد مقصدِ هدف تشویق شود و با فرهنگ، سنت، معماری و غذا‌های محلی مقصد و جوامع میزبان آشنا شده و با آگاهی قبلی برای شرکت در سفر حاضر شود.

وی افزود: در نتیجه این عملکرد می‌توان امید داشت تا صنعت گردشگری با هدفمند شدن گردشگران بتواند دستاورد‌های خوبی را در رسیدن به اهداف توسعه پایدار به همراه داشته باشد.

هاشمی گفت: پیگیری تشکیل انجمن حرفه‌ای راهنمایان استان از برنامه‌های آتی در این خصوص است.

نظر شما