شناسهٔ خبر: 64127900 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ارسال ۲۵۰۰ اثر به نخستین جشنواره ملی قصه گویی تبیین

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در مراسم رونمایی از پوستر دومین جشنواره ملی قصه گویی تبیین، تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را بالغ بر ۲۵۰۰ اثر عنوان کرد.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، از پوستر دومین جشنواره ملی قصه گویی تبیین با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جمعی از مدیران کل معاونت قرآن و عترت رونمایی شد.

محمدحسین زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با ارائه گزارشی از روند برگزاری نخستین دوره جشنواره ملی قصه گویی تبیین که به میزبانی مشهد برگزار شد، از همکاری معاونت قرآن و عترت در برگزاری موفق جشنواره نخست تقدیر و تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را بالغ بر ۲۵۰۰ اثر عنوان کرد.

حسین زاده همکاری شبکه پویای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را در برگزاری جشنواره نخست بسیار موثر دانست و از چهره‌هایی همچون مرحوم مهدی آذر یزدی و مرحوم حجت الاسلام راستگو به عنوان پیشگامان عرصه قصه نویسی و قصه گویی یاد کرد.

وی همچنین انتقال مفاهیم جامعه به عموم مردم را هنر قصه دانست و ابراز امیدواری کرد که در دومین جشنواره، آثار در قالب یک یا چند کتاب تجمیع و منتشر شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اقبال حوزه نشر کتاب کودک به مفاهیم و مضامین قرآن و اهل بیت را بسیار خوب ارزیابی و حمایت از این قبیل ناشران را وظیفه ذاتی مجموعه‌های فرهنگی و دولتی دانست.

حسین زاده از مباحثی همچون ولایت، زیارت، نماز، ایثار، شهادت، فرزند آوری و جمعیت به عنوان بخش‌های ویژه این جشنواره یاد کرد.

*قصه گویی ابزاری مهم برای هدایت مردم از سوی خداوند است
در ادمه این مراسم علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اهمیت جشنواره قصه گویی قرآنی را از آن منظر دانست که به تعبیرعلامه طباطبایی یک ششم قرآن را قصه تشکیل داده و خود خداوند و پیامبر مکرم اسلام را طبق آیه سه سوره یوسف (نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ هَـذَا الْقُرْآنَ وَإِن کُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِینَ) بایستی قصه گو قلمداد کنیم و این امر موضوع راهبردی و مهم قصه و قصه گویی را برای ما مشخص می‌کند، چرا که ابزاری مهم برای هدایت مردم از سوی خداوند متعال قرار گرفته است.

معاف در ادامه تفاوت داستان و قصه را در پیام و دنباله دار بودن قصه عنوان و قصه گویی را از عناصر مهم تبلیغی- ترویجی دانست و افزود: خداوند و پیامبر با زبانی عرفی و مردمی با این ابزار مفاهیم عظیم را منتقل و در بین عامه مردم تعمیم می‌دادند، ما نیز می‌توانیم با بهره گیری از این عنصر و الگوی جامع تبلیغی و ترویجی، معارف قرآنی و عترتی را در جامعه نهادینه کنیم.

وی تفکیک رشته‌های قصه گویی و قصه نویسی را مناسب دانست و پیشنهاد داد قصه گویی منحصر به گروه سنی کودک نشود و در کنار نص داستان‌های قرآنی به مفاهیم قرآنی، حدیثی و اخلاقی نیز توجه شود تا بتوانیم از این قبیل قصص در فیلم نامه‌ها و نمایش نامه‌های هنری نیز بهره‌مند شویم.

در انتهای مراسم علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد حسین زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از پوستر دومین جشنواره قصه گویی قرآنی رونمایی کردند.

در این مراسم حامد منیری مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج، ابراهیم کرمانی نژاد مدیر کل دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌ها و حسین سلیمانی مدیر کل کمیسیون تبلیغی ترویجی فعالیت‌های قرآنی نیز حضور داشتند.

نظر شما