شناسهٔ خبر: 64145601 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

طی نشستی در معاونت قرآن و عترت؛

پوستر دومین دوره جشنواره ملی قصه گویی تبیین رونمایی شد

با حضور علیرضا معاف معاون قرآن و عترت، حسین زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جمعی از مدیران کل معاونت قرآن و عترت از پوستر دومین جشنواره ملی قصه گویی رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم رونمایی از پوستر دومین دوره جشنواره ملی قصه گویی قرآنی، با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و سپس محمد حسین زاده ضمن ارائه گزارشی از روند اولین دوره جشنواره که با میزبانی مشهد مقدس و به شکل ملی برگزار شد، از همکاری معاونت قرآن و عترت در برگزاری موفق جشنواره نخست تقدیر و تشکر نمود و تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را بالغ بر ۲۵۰۰ اثر عنوان کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی همکاری شبکه پویا صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را در برگزاری جشنواره نخست بسیار مؤثر دانست و از چهره‌هایی همچون مرحوم مهدی آذر یزدی و مرحوم حجت الاسلام راستگو از جمله پیشگامان عرصه قصه نویسی و قصه گویی یاد نمود.

وی همچنین انتقال مفاهیم جامع به عموم مردم را هنر قصه دانست و ابراز امیدواری کرد که در جشنواره پیش رو بتوانیم آثار را در قالب یک یا چند کتاب تجمیع و منتشر نمائیم.

حسین زاده اقبال حوزه نشر کتاب کودک به مفاهیم و مضامین قرآن و اهل بیت را بسیار خوب و پرشور ارزیابی و حمایت از این قبیل ناشرین را وظیفه ذاتی مجموعه‌های فرهنگی و دولتی دانست. مباحثی همچون ولایت، زیارت، نماز، ایثار، شهادت، فرزند آوری و جمعیت از بخش‌های ویژه این جشنواره ذکر شد.

در ادمه معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اهمیت جشنواره قصه گویی قرآنی را از آن منظر دانست که به تعبیرعلامه طباطبایی یک ششم قرآن را قصه تشکیل داده و خود خداوند و پیامبر مکرم اسلام را طبق آیه سه سوره یوسف (نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِن کُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِینَ) بایستی قصه گو قلمداد نمائیم و این امر موضوع راهبردی و مهم قصه و قصه گویی را برای ما مشخص می‌کند، چرا که ابزاری مهم برای هدایت مردم از سوی خداوند متعال قرار گرفته است.

معاف در ادامه تفاوت داستان و قصه را در پیام و دنباله دار بودن قصه عنوان و قصه گویی را از عناصر مهم تبلیغی ترویجی ذکر کرد که خداوند و پیامبر با زبانی عرفی و مردمی با این ابزار مفاهیم عظیم را منتقل و در بین عامه مردم تعمیم می‌دادند که ما نیز می‌توانیم با بهره گیری از این عنصر و الگوی جامع تبلیغی و و ترویجی، معارف قرآنی و عترتی را در درون جامعه نهادینه نمائیم.

معاون قرآن و عترت تفکیک رشته‌های قصه گویی و قصه نویسی را مناسب دانست و پیشنهاد داد قصه گویی تنها منحصر به گروه سنی کودک نشود و در کنار نص داستانهای قرآنی به مفاهیم قرآنی، حدیثی و اخلاقی نیز توجه شود تا بتوانیم از این قبیل قصص در فیلم نامه‌ها و نمایش نامه‌های هنری نیز بهره مند شویم.

در انتها از پوستر دومین جشنواره قصه گویی قرآنی توسط علیرضا معاف و محمد حسین زاده رونمایی شد.

شایان ذکر است که در این مراسم حامد منیری مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج، ابراهیم کرمانی نژاد مدیر کل دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌ها و حسین سلیمانی مدیر کل کمیسیون تبلیغی ترویجی فعالیت‌های قرآنی نیز حضور داشتند.

نظر شما