شناسهٔ خبر: 67674783 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه فردوسی:

دروس دانشگاهی باید به‌روزرسانی اساسی شود

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه فردوسی گفت: باید مباحث آموزشی به‌روز شده و متناسب با نیازهای روز جهان، مباحث جدید جایگزین دروس کم‌اهمیت شوند تا سطح مهارتی دانشجویان افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه فردوسی گفت: باید مباحث آموزشی به‌روز شده و متناسب با نیازهای روز جهان، مباحث جدید جایگزین دروس کم‌اهمیت شوند تا سطح مهارتی دانشجویان افزایش یابد.

غلامرضا حسنی‌ درمیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهم الویت‌های آموزش عالی که باید مورد توجه دولت چهاردهم قرار گیرد، اظهار کرد: یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های اساسی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، بحث اشتغال است که بتوانند در بازار کار فرصت‌های شغلی‌ را برای خود احراز کنند. در دو دهه اخیر پس از گذراندن مقاطع تحصیلی مختلف و فراغت از تحصیل افراد با بازار کار مناسبی روبه‌رو نشده و این امر موجب سرخوردگی آموزشی به ویژه در پسران شده است. نتیجه اینکه شاهدیم داوطلبان پسر رشته‌های علوم انسانی هر ساله کمتر شده و تنها ۲۷ درصد ظرفیت دانشکده‌های علوم انسانی به آقایان اختصاص پیدا کرده است.

وی  ادامه داد: باید نگاه آموزش و پرورش و همچنین آموزش عالی رو به جلو باشد و آموزش‌هایی کاربردی و متناسب با نیازهای روز جامعه ارائه شود. در واقع باید برای به‌کارگیری افراد در دانشگاه‌ها نیازسنجی انجام شود و جذب دانشجو در هر رشته‌ای متناسب با نیاز جامعه و بازار باشد. امید است در دولت چهاردهم تدابیر لازم برای ایجاد تناسب بین آموزش ارائه‌شده، نیازهای روز جامعه و اشتغالزایی اتخاذ شود تا بهره‌وری از نیروی انسانی و جوانان متخصص افزایش یابد.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: از دیگر نیازهای آموزش عالی، ارتقاء سطح آموزش متناسب با تکنولوژی و فناوری روز است. در تمامی علوم دروس ارائه‌شده به دانشجو باید به‌ گونه‌ای باشد که فرد پس از فارغ‌التحصیلی دارای مهارت‌هایی بر اساس فناوری‌های روز جهان باشد.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه به علاوه باید علاقه‌سنجی و استعدادیابی دانش‌آموزان در آستانه انتخاب رشته افزایش یابد، گفت: ضعف این قسمت، در دانشگاه خود را نشان می‌دهد، به طوریکه گاهی ۲۰ تا ۳۰ درصد دانشجویان علاقه‌ای نسبت به رشته تحصیلی خود ندارند. باید این مشکلات آسیب‌شناسی شده و برای حل این چالش فکری شود. 

حسنی‌ با تاکید بر اینکه از دیگر اقداماتی که باید دولت چهاردهم در دستور کار خود قرار دهد، ایجاد قوانینی برای اشتغالزایی براساس شایسته‌سالاری است، اضافه کرد: بخش‌های خصوصی و دولتی باید در پذیرش نیروهای خود به مهارت، توانایی و تعهد افراد توجه ویژه داشته باشند. در این صورت تمام دستگاه‌های جامعه در مسیر پیشرفت بیش‌ از پیش حرکت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در بخش‌های دولتی و خصوصی به ازای هر ۱۵ نیروی انسانی، یک نیروی فنی نیاز است، عنوان کرد: اکثر فرصت‌های شغلی متخصصین حوزه علوم انسانی به افرادی غیر از این حوزه واگذار می‌شود و این مسئله باید در سیاست‌های دولت مدنظر قرار گیرد. کمبودی از نظر تعداد متخصصین علوم انسانی وجود ندارد، اما مشکل بیکاری پنهان فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی ناشی از به‌کارگیری افراد غیرحرفه‌ای در مشاغل مختلف است.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: سطوح آموزش‌ علوم انسانی باید ارتقا پیدا کند در واقع برای رفع نیازهای جامعه در حوزه علوم انسانی، نیازمند تغییر در سیاست‌های کلی مباحث آموزشی هستیم. باید مباحث آموزشی به‌روز شده و متناسب با نیازهای روز جهان، مباحث جدید جایگزین دروس کم‌اهمیت شوند تا سطح مهارتی دانشجویان افزایش یابد. اساسا جامعه‌ای توسعه‌ای پیدا می‌کند که علوم انسانی ارتقایافته‌ای داشته باشد و علوم انسانی زیر بنای توسعه هر کشور است.

حسنی ادامه داد: از دیگر مسائلی که جامعه دانشگاهی بسیار به آن احتیاج دارد، ارتقای سطح علمی اساتید و به‌روز شدن علم آنهاست در حقیقت جامعه دانشگاهی نباید محدود به یک چارچوب علمی و راکد باشد، بلکه باید همواره مهارت‌های اساتید رشد یابد و همچنین توجه ویژه‌ای به کنشگران اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در دانشگاه شود.

وی با تاکید بر اینکه باید ارتباط موثری بین دانشگاهیان، جامعه و دولت ایجاد شود، افزود: از این مسیر می‌توان دانشگاه را تبدیل به یک فضای پویا و فعال کرد و از طرفی دانشگاه باید درهای خود را به روی جامعه باز نگه‌ دارد تا خدمات سازمان‌ها و مراکز مختلف با کمک پژوهشگران ارتقا پیدا کند. در حوزه‌های مختلف مانند کشاورزی و صنعت با همکاری با دانشگاهیان می‌توان به بهره‌وری بهتر رسید.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد همچنین با تاکید بر اهمیت جذب دانشجویان خارجی، بیان کرد: پذیرش دانشجویان خارجی برای هر کشوری به دلایل مختلفی از جمله برقراری ارتباط گسترده با جهان حائز اهمیت است. بخش بین‌الملل باعث ایجاد تبادلات علمی بسیار با ارزش می‌شود. لذا ضمن حفظ منافع ملی و اهداف آموزش عالی نظام جمهوری اسلامی، تبادل اساتید و دانشجویان بین کشورهای مختلف به‌ ویژه کشورهای منطقه ضرورت دارد. این مسیر باعث قرارگیری کشور در مرز علوم جهانی و همچنین کمک به گسترش علم و دانش دانشجویان مستعد می‌شود. لذا باید در این زمینه فعالیت‌های بیشتری انجام شود. 

نظر شما