شناسهٔ خبر: 67675310 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

نتایج یک مطالعه در آمریکا نشان می‌دهد که در بزرگسالان؛

نیمی از مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان با ایجاد تغییر در سبک‌زندگی قابل پیشگیری است

ایتنا - به عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند به DNA آسیب برساند و منجر به سرطان پوست شود؛ همچنین سلول‌های چربی هورمون‌هایی تولید می‌کنند که می‌توانند عامل تغذیه‌ای برای برخی سرطان‌ها باشد.

صاحب‌خبر - طبق یک مطالعه جدید انجام‌شده توسط انجمن سرطان آمریکا، حدود 40 درصد از موارد جدید سرطان در میان بزرگسالان 30 ساله و بالاتر در ایالات‌متحده - و تقریباً نیمی از مرگ و میرها - را می‌توان به عوامل ریسک قابل پیشگیری نسبت داد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از سی‌ان‌ان، این مطالعه نشان داد که سیگار تا حد زیادی عامل ریسک اصلی بود که در تقریباً 1 مورد از هر 5 مورد سرطان و تقریباً یک سوم مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان نقش داشته است. سایر عوامل ریسک کلیدی عبارتند از اضافه وزن، مصرف الکل، عدم تحرک بدنی، رژیم غذایی و عفونت‌هایی مانند HPV.
 
به طور کلی، محققان 18 عامل خطر قابل دستکاری را در 30 نوع سرطان تجزیه و تحلیل کردند. در سال 2019، این فاکتورهای مرتبط با سبک زندگی با بیش از 700000 مورد جدید سرطان و بیش از 262000 مرگ مرتبط بود.
 
دکتر عارف کمال، مدیر ارشد بیمار در انجمن سرطان آمریکا، گفت که سرطان به دلیل آسیب‌دیدگی DNA یا به این دلیل که یک منبع سوخت دارد رشد می‌کند. چیزهای دیگر - مانند ژنتیک یا عوامل محیطی - نیز می‌توانند این شرایط بیولوژیکی را ایجاد کنند، اما ریسک‌های قابل پیشگیری سهم قابل‌توجهی از موارد سرطان و مرگ و میر را نسبت به سایر عوامل شناخته‌شده شامل می‌شوند. به عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند به DNA آسیب برساند و منجر به سرطان پوست شود؛ همچنین سلول‌های چربی هورمون‌هایی تولید می‌کنند که می‌توانند عامل تغذیه‌ای برای برخی سرطان‌ها باشد.
 
کمال گفت: «در مورد سرطان، اغلب احساس می‌شود که قابل کنترل نیست. افراد به بدشانسی یا ژنتیک بد فکر می‌کنند، اما آنها باید احساس کنترل و اختیار کنند».
 

این مطالعه جدید نشان می‌دهد که برخی از سرطان‌ها بیشتر از سایرین قابل پیشگیری هستند. اما عوامل ریسک قابل پیشگیری در بیش از نیمی از موارد جدید برای 19 نوع از 30 نوع سرطان ارزیابی شده نقش داشته‌اند.
 
پس از استعمال دخانیات، اضافه وزن دومین عامل اصلی ابتلا به سرطان بود که با حدود 5 درصد موارد جدید در مردان و نزدیک به 11 درصد موارد در زنان مرتبط است. این مطالعه جدید نشان داد که با بیش از یک سوم مرگ و میر ناشی از سرطان آندومتر، کیسه صفرا، مری، کبد و کلیه مرتبط است.
 
مطالعه اخیر دیگری نشان داده بود که خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها خاص برای افرادی که از داروهای رایج کاهش وزن و دیابت، مانند Ozempic و Wegovy، استفاده می‌کنند به طور قابل‌توجهی کاهش می یابد.
 
دکتر مارکوس پلشیا، مدیر ارشد پزشکی انجمن مسئولان بهداشت ایالتی و منطقه‌ای، گفت: «عامل چاقی از برخی جهات، به همان اندازه که سیگار کشیدن برای افراد خطرناک است، در حال اهمیت یافتن است». او در این مطالعه جدید شرکت نداشت، اما تجربه قبلی کار بر روی طرح‌های پیشگیری از سرطان را داشته است.
 
او گفت که سیاست‌گذاران و مسئولان بهداشتی باید تلاش کنند تا «محیط‌هایی را فراهم بیاورند که انتخاب سالم انتخاب آسان باشد». و این واقعیت به ویژه برای افرادی که در محله‌های محرومتر، که ممکن است ورزش کردن در آنها ایمن نباشد یا دسترسی به یک فروشگاه با غذای سالم آسان نباشد، زندگی می‌کنند مهم است.
 
کارشناسان می‌گویند از آنجا که نرخ سرطان زودرس در آمریکا در حال  افزایش است، ایجاد عادات سالم در مراحل اولیه بسیار مهم است. چرا که، به عنوان مثال، کاهش اضافه وزن و ترک سیگار سخت‌تر از پیشگیری از آنها است.
 
کمال گفت: «سرطان چیزی است که بدن شما هر روز در طی فرایند تقسیم سلولی با آن مبارزه می‌کند. این خطری است که شما هر روز با آن روبرو هستید و همچنین به این معنی است که کاهش این ریسک‌ها می‌تواند هر روز برای شما مفید باشد».
 

برچسب‌ها:

نظر شما