شناسهٔ خبر: 67675189 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

توسط گروه‌های طرفدار محیط زیست مطرح شد

آمازون به «تحریف حقیقت» در زمینه استفاده از انرژی‌های پاک متهم شد

ایتنا - «آمازون از ما می‌خواهد که تصور کنیم دیتاسنترهایش را در میان نیروگاه‌های بادی و خورشیدی ساخته است. [اما] واقعیت این است که این شرکت به شدت در حال سرمایه‌گذاری در توسعه دیتاسنتر با سوخت زغال‌سنگ تولیدی در ایالت ویرجینیای غربی، نفت عربستان سعودی و گاز شیل کانادا است».

صاحب‌خبر - آمازون به تازگی مدعی شده است که، در سال گذشته، به هدف خود در تامین تمام انرژی خود از منابع انرژی پاک رسیده است. در صورت صحت این ادعا، این اعلامیه به این معنی است که این شرکت هفت سال زودتر از موعد مقرر این هدف بزرگ خود را محقق کرده است، که یک دستاورد بزرگ خواهد بود. اما کارشناسان محیط‌زیست، از جمله گروهی از کارکنان دغدغه‌مند آمازون، در گفتگو با نیویورک‌تایمز هشدار می‌دهند که این شرکت «با تحریف حقیقت، مردم را گمراه می کند».
 
به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، ادعای این شرکت مبنی بر دستیابی به 100 درصد برق پاک تا حدی مبتنی بر سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری در بیش از 500 طرح خورشیدی و بادی است. منطق این شرکت این است که انرژی تولید شده توسط این پروژه‌ها برابر با برق مصرفی دیتاسنترهای آن است.
 
اما منابع انرژی تجدیدپذیری که برای این محاسبات استفاده شده است به یک شبکه برق عمومی وارد می‌شوند، نه منحصراً در عملیات آمازون. کارشناسان محیط زیست هشدار می‌دهند که این شرکت از «حسابداری و بازاریابی برای بهبود وجهه خود» استفاده می‌کند.
 
گروه موسوم به کارمندان آمازون برای عدالت آب‌وهوایی در بیانیه‌ای به NYT نوشت: «آمازون از ما می‌خواهد که تصور کنیم دیتاسنترهایش را در میان نیروگاه‌های بادی و خورشیدی ساخته است. [اما] واقعیت این است که این شرکت به شدت در حال سرمایه‌گذاری در توسعه دیتاسنتر با سوخت زغال‌سنگ تولیدی در ایالت ویرجینیای غربی، نفت عربستان سعودی و گاز شیل کانادا است».
 

کارشناسان انرژی پاک می‌گویند گنجاندن گواهینامه‌های انرژی تجدیدپذیر (REC) آمازون در محاسباتش ممکن است بسیار گمراه‌کننده باشد. چرا که اگر هر نیروگاهی در یک شبکه از سوخت‌های فسیلی استفاده کند، کسب و کارها نمی‌توانند بدانند که شبکه فقط از انرژی پاک استفاده می‌کند. این گروه کارکنان آمازون به نیویورک‌تایمز گفت که پس از کسر کردن میزان استفاده این شرکت از REC در محاسبات آن، سرمایه‌گذاری آن در انرژی پاک «تنها کسری از آنچه منتشر شده است» بود.
 
البته نباید از انصاف گذشت که هر حرکتی به سمت انرژی پاک باید تحسین شود. آمازون همچنان از CDP غیرانتفاعی (که سابقاٌ پروژه افشای کربن نامیده می‌شد) نمره B دریافت کرده است که از نمره A گوگل و مایکروسافت پایین‌تر بود اما همچنان نمره قبولی به شمار می‌رود. مشکل زمانی پیش می‌آید که شرکت‌ها با ترفندهای بازاریابی و روابط عمومی سعی می‌کنند افکار عمومی را گمراه کنند تا تصوری بیش از واقع درباره تلاشهایشان در زمینه حفاظت از محیط زیست داشته باشند.
 
با رشد بی‌سابقه هوش مصنوعی و فشارهای مالی برای رقابت در این حوزه مهم، شرکت‌ها اکنون در حال تغییر سیاست‌های خود و یافتن راه‌های جدیدی برای دستیابی به اهداف سازگاری اقلیمی هستند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما