شناسهٔ خبر: 63981767 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سیستان وبلوچستان رکوردار رویداد روز جهانی خاک

خبرگزاری صدا و سیما

مدیر آب وخاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت : این استان در سطح کشور رکوردار ثبت رویداد روز جهانی خاک شد.

صاحب‌خبر -

سیستان وبلوچستان رکوردار رویداد روز جهانی خاک

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز سیستان و بلوچستان، مدیر آب وخاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان روز گذشته در همایش روز جهانی خاک گفت : با تلاش مجموعه بخش کشاورزی استان  با هدف اشاعه فرهنگ حفاظت از خاک و اهمیت آن بعنوان یک ثروت تجدید ناپذیر بین نسلی بخصوص نقش آن در امنیت غذایی، ۶۹۹ رویداد از مجموعه اقدامات استان سیستان و بلوچستان در وبگاه جهانی فائو به ثبت رسید که این مهم در وزارت جهادکشاورزی یک رکورد محسوب می‌شود.

حسینعلی رمرودی افزود: این رویدادها با هدف افزایش آگاهی عمومی ، اطلاع رسانی و آموزش جامعه هدف در مورد اهمیت خاک و مدیریت پایدار خاک برای سلامت اکوسیستم ها و رفاه انسانها به ثبت رسیده است .

وی افزود: برگزاری مسابقات نقاشی، عکاسی ،برپایی برنامه های زنگ خاک ،خاک بازی کودکان ،دوره های آموزشی ویژه بهره برداران و دانش آموزان، کاروان های ترویجی حفاظت از خاک، پرواز بادبادکها و نشست های تخصصی و علمی و آیین های شکرگزاری از مهمترین برنامه سازمان جهاد کشاورزی برای گرامی داشت روز جهانی خاک است.
 

رئیس انجمن علوم خاک ایران هم روز گذشته با حضور در این مراسم گفت: روز جهانی خاک با شعار آب و خاک منشأ زندگی و با هدف فرهنگ سازی و ارتقای اطلاعات عموم مردم به ویژه سیاست گذاران به ارزش و اهمیت خاک در امنیت غذایی، کنترل اثرات تغییرات اقلیم و گرمایش زمین و سایر خدمات زیست بومی که منابع خاک به بشر ارایه می‌دهد در سطح دنیا برگزار می‌شود.
کامبیز بازرگان افزود: سلامت و کیفیت منابع آب و خاک بهم گره خورده و آب سالم سلامت خاک را حفظ می‌کند و خاک سالم می‌تواند منبع ذخیره آب کافی باشد.
وی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان با توجه به کاهش بارش ها، با محدودیت آب قابل کشاورزی مواجه و تداوم و پایداری کشاورزی که نقش مهمی در اشتغال مردم استان دارد را تحت تاثیر قرار داده است.
بازرگان تاکید کرد: برای پایداری کشاورزی در سیستان و بلوچستان باید با بکار گیری شیوه‌های علمی وبهره وری صحیح، آب و خاک حفظ شوند.
 
در این مراسم از خادمین خاک و از منتخبین مسابقات نقاشی و عکاسی روز خاک و شهرستان‌های برتر در برگزاری رویداد خاک قدردانی شد.

همچنین در حاشیه مراسم روز جهانی خاک، تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان جهاد کشاورزی استان و موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کشور  به امضا رسید.
بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان اهداف کلی این تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی، برنامه ریزی، توسعه فن‌آوری، تقویت فرآیند تجاری‌سازی، نظارت، اجرا و راهبری مجموعه‌ای از طرح ها و اقدامات مرتبط و موثر در زمینه مسایل فنی و مهندسی کشاورزی در قالب محور‌های همکاری در حوزه مهندسی آبیاری و زهکشی، مهندسی صنایع غذایی، مهندسی مکانیزاسیون و مکانیک ماشین‌های کشاورزی، مهندسی گلخانه، مهندسی هوشمندسازی کشاورزی است.
 مدت اجرای این تفاهم نامه از زمان امضا به مدت سه سال در نظر گرفته شده که با توافق طرفین قابل تمدید است.

نظر شما