شناسهٔ خبر: 67541908 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

آغاز شور حسینی مردم کرمان/ شهر در حال آماده شدن برای محرم

کرمان- شعله های پرشور انتخاباتی فروکش کرد و رئیس جمهور چهاردهم انتخاب شد از امروز مردم استان به ویژه در شهر کرمان برای استقبال از ماه محرم آماده می شوند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها؛ شور انتخاباتی مردم کرمان که با شعور همراه بود، فردای انتخابات و پس از تعیین رئیس جمهور منتخب مردم، به شور حسینی تبدیل شد و همه در حال آماده سازی منزل و محله خود و نقاط مختلف شهر برای ایام محرم هستند.

محرم الحرام ماه پاسداشت آزادگی، تظلم خواهی و شعور حسینی درحال رسیدن است و مردم شهر کرمان با افراشتن پرچم‌های سیاه و سرخ و افروختن دود اسپند و کندر، مهیای عزاداری امام حسین علیه السلام می‌شوند.

برخی بنرهای تبلیغاتی فوراً جای خود را به بنرهای محرمی داده‌اند، برخی برنامه‌های هیئت‌های عزاداری را معرفی کرده و بعضی نیز حضور سخنرانان مطرح در دهه محرم را یادآورد شده‌اند.

پیشواز زنگ تماس گوشی‌ها به نوحه‌های پرشور حسینی تغییر کرده و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین (ع) و یاران با وفایش یادآوری می‌شود.

هرچند مردم زیادی تا شب گذشته و در گروه‌های مختلف بدنبال انتشار کلیپ‌های تبلیغاتی، آهنگ‌های شاد و هیجانی بودند، اما از امروز یکصدا و همدل، مهیای محرم می‌شوند.

برپایی موکب‌های در سطح شهر

موکب‌های عزاداری در نقاط مختلف شهر کرمان پا گرفته و صدای نوحه از داخل ماشین‌های عبوری به گوش می‌رسد.

اینجا بازار کرمان، مغازه داران پارچه‌های مشکی مزین به نام سیدالشهدا (ع)، یا ثارالله، یا ابوالفضل العباس (ع)، السلام علیک یا زینب کبری سلام الله علیها، یاعلی اکبر (ع)، یا رقیه (س) و … را بر سردر محل کار خود نصب کرده‌اند.

پیش از ظهر شنبه بازار کرمان پر از جنب و جوش است، مادرانی که دست دختربچه و پسربچه‌های خود را گرفته و به بازار آورده‌اند تا برایشان لباس سیاه بخرند.

دختران و پسران جوان نیز مغازه‌ها را یکی پس از دیگری درپی خرید لباس‌های مناسب محرمی جستجو می‌کنند، برخی فروشنده‌ها برای نشان دادن کیفیت کالا، به لباس مشکی تن خود اشاره می‌کنند.

بساط فروش طبل، زنجیر، سنج، دمام، پیشانی بندهای مشکی و سبز و ادوات موسیقی محرمی بیش از پیش رونق گرفته و همه جا حال و هوای محرمی به خود گرفته است.

مساجد و تکایای بازار کرمان نیز برنامه‌های عزاداری دهه اول محرم را برای کسبه اعلام کرده و در تکاپو برای دعوت گسترده از مردم هستند.

هیئتهای عزاداری بازار کرمان رونق می‌گیرند

قدیمی‌های بازار کرمان همه ساله بانی نذورات فراوانی از جمله آبگوشت امام حسینی معروف در کرمان هستند.

بازاریان معتمد و قدیمی کرمان هرساله با کمک همچراغ های خود علاوه بر تلاش برای برگزاری مراسم با شکوه عزاداری در هیئت بازار کرمان، عزاداران زیادی را مهمان آبگوشت امام حسینی می‌کنند.

از آنجا که عاشوری دادن از سنت‌های مردم کرمان محسوب می‌شود، برخی مردم در حال تردد و تکاپو برای خرید کماجدان های بزرگ مسی، خرید حبوبات، ادویه جات و غیره هستند و در عین حال کمی توقف کرده و به تزئینات محرمی اطراف توجه می‌کنند.

میدان گنجعلیخان کرمان با پرچم‌های قرمز و سیاه کوچک مسقف شده است، نوجوانانی با لباس‌های یکدست و هدبندهای متفاوت حسینی، در گوشه‌ای از میدان در حال تمرین برای هم نوازی طبل و زنجیر هستند.

تغییر چهره شهر به ویژه در بافت تاریخی کرمان مشهود است، بنرهای بزرگ و متعددی حاوی تصاویر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و جمله معروف ایشان، ما ملت امام حسینیم، در حوالی بازار کرمان به چشم می‌خورد.

صفه عزاخانه کرمان در حال آماده سازی برای مراسمهای ماه محرم

صفه عزاخانه کرمان که در کنار مسجد جامع مظفری واقع شده است، در ایام محرم و صفر، محلی برای جمع شدن شیفتگان حسینی و از دیگر مکان‌های قدیمی کرمان در برگزاری آئین‌های باشکوه است.

پرچم بزرگ عزای امام حسین علیه السلام، طبق روای همیشگی ایام محرم، بر فراز صفه عزاخانه به اهتزاز درآمده است و برخی جوانان در حال نظافت محوطه و حتی فضای بیرون صفه عزاخانه هستند.

از گذشته تاکنون کرمانی‌ها با آئین و رسوم متعدد، تلاش کرده‌اند در راستای بزرگداشت یاد سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا، از دل و جان مایه بگذارند.

این آئین متنوع و باشکوه نسل به نسل در استان و به ویژه شهر کرمان به صورت باشکوه برگزار شده و کودکان و نوجوانان و نسل‌های بعد منتقل شده است.

ماه محرم فرا می‌رسد و با برپایی مراسم‌های متعدد در گوشه و کنار شهر، هر کسی آنطور که می‌خواهد و می‌تواند در مراسم عزای اباعبدالله الحسین علیه السلام شرکت و عرض ارادت کرده و به منش ایشان توجه می‌کند.

نظر شما