شناسهٔ خبر: 62170834 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

جنون یا واقعیت: ملاقات بتمن با گودزیلا

رویارویی بتمن و هیولاها در ژاپن؟! / CBR

صاحب‌خبر -

شاید بیان این حرف چیزی شبیه به جنون باشد؛ اما روزی روزگاری پیشنهادی برای دنباله فیلم «بتمن» در سال ۱۹۶۶ وجود داشت که همه را شوکه کرد. آن خبر فرستادن شخصیت بتمن با بازی آدام وست به ژاپن و رویارویی او با گودزیلا پادشاه هیولاهای شرکت ژاپنی توهو بود. بدون شک، شکل‌گیری داستانی با محوریت ملاقات بتمن با گودزیلا همه را در آن زمان متعجب کرد. ولی در آن دوران رسیدن این ایده به واقعیت کار دور از انتظاری نبود. اکنون ما در ویجیاتو می‌خواهیم نگاهی به شکل‌گیری ایده ملاقات بتمن با گودزیلا داشته باشیم.

ریشه‌های یک کراس اوور بدون فرجام

جنون یا واقعیت: ملاقات بتمن با گودزیلا جنون یا واقعیت: ملاقات بتمن با گودزیلا

تولید فیلم «بتمن» در سال ۱۹۶۶ با هیاهو و سر و صدای فراوانی روبرو بود. خیلی‌ها از دیدن آدام وست در قامت بروس وین دل خوشی نداشتند. همچنین از سوی دیگر خیلی از مخاطبان لحن و سبک فیلم را جذاب نمی‌دانستند، ولی گروهی دیگر آن را اثری مثبت و رو به جلو برای شخصیت بتمن خطاب کردند که به کمیک‌ها وفادار است. با تمام این موج مثبت و منفی، اکنون این فیلم به عنوان یک اثر متفاوت مورد تمجید و ستایش قرار می‌گیرد.

اما همزمان با این موج ایجاد شده در سینمای آمریکا پیرامون بتمن، فرنچایز گودزیلای شرکت توهو نیز در ایالات متحده یک انفجار محبوبیت را تجربه می‌کرد، که عمدتاً به دلیل فیلم هیولایی کینگ کونگ علیه گودزیلا بود که در سال ۱۹۶۳ در آمریکا اکران شد. از سوی دیگر تکرارهای تلویزیونی فیلم‌های قبلی گودزیلا نیز اشتیاق را در ایالات‌ متحده زنده نگه داشت، و توهو به دنبال راه‌هایی برای بهره برداری از علاقه غرب به پادشاه هیولاهای خود بود.

بنابراین، هم‌زمان شدن شهرت این دو اثر اولین جرقه‌های شکل‌گیری یک کراس اوور بین بتمن و گودزیلا را در دو سوی ژاپن و آمریکا شکل داد. این یعنی ابتدا دو دنباله برای بتمن طراحی شده بود که یکی از آن‌ها توسط نویسنده و بازیگر ویلیام دوزیر پیشنهاد شد. دوزیر به دلیل محبوبیت کینگ کنگ و شهرت این گوریل در شرق و غرب، مشغول کار و پیشنهاد روی طرحی بود که به رویارویی بتمن و کینگ کنگ اشاره داشت.

اما در ژاپن نیز در آن ایام گزارش‌هایی اعلام شد که شینیچی سکیزاوا، نویسنده فیلم هیولایی ماترا در برابر گودزیلا، در نوامبر ۱۹۶۵ ایده رویارویی و ملاقات بتمن و گودزیلا را مطرح کرده بود. این یعنی قبل از اولین نمایش فیلم «بتمن» در سال ۱۹۶۶ بود که اولین بار ایده ملاقات بتمن با پادشاه هیولا‌ها در ژاپن مطرح شد. این که چرا شرکت توهو در سال ۱۹۶۵ به کراس اوور بتمن علاقه داشت، همیشه عجیب تلقی می‌شد، مخصوص با توجه به اینکه موج علاقه به بتمن یک سال بعد بود که به ژاپن رسید.

جالب است بدانید بعد‌ها معلوم شد ایده ملاقات بتمن و گودزیلا، پس از مدتی به دفتر نویسندگان و تهیه‌کنندگان آمریکایی نیز رسیده و به شکل جدی دنبال شده است. اما چرا و با چه داده‌ای این حرف زده می‌شود؟! خب اطلاعات بیشتر در مورد ملاقات بتمن با گودزیلا موجود است، زیرا یک سناریو و طرح اولیه ۲۲ صفحه‌ای در آرشیو ویلیام دوزیر در مرکز میراث آمریکا در دانشگاه وایومینگ آمریکا ثبت شده است. اینکه آیا خود دوزیر این طرح را نوشته یا نه، ناشناخته است، اما اعتقاد بر این است که اصلاحات دست‌نویس در واقع از دوزیر است، و شاید اصل طرح همان پیشنهاد ژاپنی‌ها باشد.

سفر به ناشناخته‌ها با نسخه زنانه بتمن

جنون یا واقعیت: ملاقات بتمن با گودزیلا جنون یا واقعیت: ملاقات بتمن با گودزیلا

در روز‌هایی که موج بتمن و گودزیلا در دو سوی عالم سینما داغ بود، نویسندگان در پشت صحنه دست از ایده‌ پردازی برنداشتند. این یعنی وقتی رسیدن به ایده ملاقات بتمن با گودزیلا یک سناریو شکست خورده به نظر می‌رسید، طراحی یک شخصیت جدید برای رسیدن به این هدف سوژه جدید نویسندگان شد. بنابراین در همان روز‌ها بود که شخصیت «بت‌گرل» توسط ویلیام دوزیر با همکاری سردبیر دی سی جولیوس شوارتز، نویسنده گاردنر فاکس و هنرمند کارمین اینفانتینو شکل گرفت. دوزیر از دی سی درخواست کرد که یک نسخه زن جدید از بتمن بسازد که می‌تواند همزمان در سریال و در کمیک‌ها نمایش داده شود.

خب با شکل‌گیری این شخصیت خیلی کارها در دستور تولید قرار گرفت، و یکی از آن‌ها بازگشت به ایده ملاقات بتمن با گودزیلا بود. این اتفاق دقیق در زمانی بود که دوزیر آن طرح اولیه مورد نظر خودش را نوشت. ایده رویارویی و ملاقات بتمن با گودزیلا در نظر دوزیر با سفر باربارا گوردون و پدرش کمیسر گوردون به ژاپن آغاز می‌شود. گوردون با همکار خود ایتو ناگانو، رئیس پلیس خاور دور (به جای اینترپل) کار دارد و باربارا قصد دارد به ملاقات دوست دانشگاهی خود برود. اما در آن مسیر و در نزدیکی ژاپن، قایق آنها از راه‌های مرموزی توسط گودزیلا واژگون می‌شود.

جنون یا واقعیت: ملاقات بتمن با گودزیلا جنون یا واقعیت: ملاقات بتمن با گودزیلا

مقصر این اتفاق شخص دانشمند آلمانی کلاوس فینستر است (که همچنین به طور ضمنی یک نازی فراری است) که اکنون در یک لانه مخفی در زیر کوه فوجی زندگی می‌کند. او اعلام می‌کند که ژاپن را با ماشین هواشناسی خاص خود به کمک گودزیلا نابود خواهد کرد، مگر اینکه باج یا خواسته‌اش برآورده شود. در نتیجه اینجاست که گوردون مقامات ژاپنی را متقاعد می‌کند که فقط بتمن و رابین می‌توانند با این تهدید مقابله کنند. با این حال، بتمن تنها زمانی راهی ژاپن می‌شود که مطمئن باشد هیچ تبهکاری در گاتهام وجود ندارد.

در این طرح مخاطب به زودی متوجه می‌شود که فینستر کنترلی بر آب و هوا ندارد، اما در واقع اعمال گودزیلا را از طریق یک ایمپلنت مغزی هدایت می‌کند.

فینستر به گودزیلا دستور می‌دهد که سنگر ماریانا را ترک کند و به سمت ژاپن برود. در همین حال، بتمن و رابین با مقامات ژاپنی ملاقات می‌کنند. بتمن مشکوک است که گودزیلا در این خرابکازی نقش ویژه داشته است، پس ایده ملاقات بتمن با گودزیلا در این زمان به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود. اما خب تاکنون این ایده تنها بر روی همان طرح ۲۲ صفحه‌ای شخص دوزیز آمریکایی و البته آن ایده‌های ژاپنی‌های حاضر در شرکت توهو دست نخورده باقی مانده است.

جنون یا واقعیت: ملاقات بتمن با گودزیلا جنون یا واقعیت: ملاقات بتمن با گودزیلا

اما نکته جالب این سناریو آن است که در برخورد نهایی بتمن با گودزیلا در سواحل ژاپن، بتمن خاطرنشان می‌کند که گودزیلا اکنون حرکات انسانی بیشتری دارد و به جای یک جانور بی‌فکر مانند یک بوکسور می‌جنگد. در همین لحظات آن‌ها متوجه نکته‌ای در رفتار گودزیلا می‌شوند، این هیولا که در حال نابودی شهر اوزاکا و به دنبال‌آن بتمن و رابین است، ناگهان با اولین برخورد ناخودآگاه عاشق بت‌گرل می‌شود. این لحظه زمانی است که گودزیلا اراده‌ای برای غلبه بر فرمان فینستر برای کشتن او پیدا می‌کند، اما به ماموریت خود برای نابودی اوزاکا ادامه می‌دهد. اینجا بتمن استنباط می‌کند که گودزیلا هر پنج سال یکبار دوباره ظاهر می‌شود زیرا او به دنبال جفت جدید می‌گردد!

اما باید بدانید این سناریو در همین مکان نامعلوم ایستاده و هیج وقت کامل نشده، پس کسی از نتیجه رویارویی بتمن و گودزیلا خبری ندارد. البته دوزیر در آن پیش نویس دستی خود یک پایان را برای فیلم متصور شده که در نهایت، گودزیلا رام می‌شود (بتمن بمبی را در کنار مغزش منفجر می‌کند!) و دانشمندان ژاپنی موشکی می‌سازند تا پادشاه هیولا‌ها را به سمت آب سوق دهند.

آیا مخاطب به ملاقات بتمن با گودزیلا نیاز داشت؟

جنون یا واقعیت: ملاقات بتمن با گودزیلا جنون یا واقعیت: ملاقات بتمن با گودزیلا

به نظر خیلی از کارشناسان شکل‌ نگرفتن این ایده عجیب، در عدم نیاز مخاطب به وجود چنین طرحی است. در واقع اینطور به نظر نمی‌رسد که دنیا واقعاً به یک فیلم با موضوع ملاقات بتمن با گودزیلا نیاز داشته باشد، اما احتمال زیادی وجود دارد که این یک پایان سرگرم‌کننده برای تجسم بتمن در دهه ۱۹۶۰ میلادی بود که خیلی‌ها می‌خواستند جنون تصور چیزی شبیه به آن را برای یک‌بار تجربه‌ کنند.

البته، در حالی که بعید است که گودزیلا و شوالیه تاریکی هرگز روی پرده نقره‌ای با هم برخورد کنند، اما این دو قرار است پس از سال‌ها با امید به یک ملاقات، به طور رسمی در یک بازی ابرقهرمانی به نام «Justice League vs. Godzilla vs. Kong» پاییز امسال با یکدیگر ملاقات کنند. امیدواریم که داستان این بازی در فصل جفت گیری گودزیلا تنظیم نشده باشد.

CBR

برچسب‌ها:

نظر شما