شناسهٔ خبر: 6149793 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد:

تپش قلب کوبورگ در وین/حضور همگانی در مذاکرات/متن برجام به وزرا می رسد

خبرگزاری شبستان: مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در روزهای پایانی خود در حالی طی می شود که متن برجام در دست معاونین در حال بررسی است و به زودی به دست وزرا خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در روزهای پایانی خود از روز پنجشنبه وارد وقت تمدیدی شده است.

روز پنجشنبه این مذاکرات با دیدارهای سخت ظریف وهمتایان اروپایی و آمریکایی و چینی اش پیگیری شد.

اولین دیدار ظریف در روز پنجشنبه با فرانک والتر اشتاین مایر وزیرخارجه آلمان بود.

در این دیدار که «حسین فریدون» دستیار ویژه رییس جمهوری هم حضور داشت، مواضع و موارد اختلافی بررسی شد.

اشتاین مایر صبح پنجشنبه نیز در حاشیه نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا که در وین برگزار شد، گفت: فقط می توانم اطمینان بدهم تمام طرف هایی که در وین هستند، با عزم راسخ آمده اند تا به توافق برسند.

وی افزود: واضح است که ما هنوز به توافق نرسیده ایم. همچنان موانع کوچک و بزرگی وجود دارد و ما تمام کوشش خود را می کنیم تا این موانع را از پیش رو برداریم.

پس از وی، ظریف با همتای انگلیسی خود به دیدار و گفتگو پرداخت.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس عصر پنج شنبه با محمد جواد ظریف وزیر امو رخارجه دیدار و گفت و گو کرد.

او پیش از این با جان کری وزیر خارجه امریکا مذاکره کرده بود. هاموند در بدو ورود به هتل کوبورگ - محل مذاکره ایران و 1+5 - به خبرنگاران گفته بود: رایزنی ها همچنان ادامه دارد و در روزهای آینده شاهد رفت وامد وزیران خارجه خواهید بود.

هاموند تاکید کرد: هدف ما این است که روند پیشرفت را ادامه دهیم ولی تا این زمان نتوانسته ایم همه موانع را از پیش پای توافق نهایی برداریم.

وزیر خارجه انگلیس در عین حال گفت: ولی ما هر کاری که نیاز باشد انجام می دهیم تا این مذاکرات را به جلو ببریم.

لوران فابیوس سومین وزیر اروپایی بود که محمد جواد ظریف با او به دیدار و گفتگو پرداخت.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه پس از یک روز رایزنی با همتایان خود در هتل کوبورگ گفت: نکات قابل بحثی مانده است و هنوزنتوانسته ایم به پایان مذاکرات برسیم.

فابیوس عصر پنج شنبه در جمع خبرنگاران گفت: شما نظر فرانسه را از ابتدا می دانستید. ما همیشه گفته ایم دنبال یک توافق محکم هستیم. گفته ایم انرژی هسته ای غیرنظامی بله و انرژی هسته ای نظامی خیر.

وزیر خارجه فرانسه گفت که روز یکشنبه بار دیگر به وین بازخواهد گشت و افزود: امیدوارم مذاکرات پیشرفت کند و به راه حل نهایی برسیم تا ما را به توافق پایدار برساند.

وی در عین حال گفت: در بعضی نکات پیشرفت کرده ایم. امروز با همتایان خودم مذاکره داشتم. توانسته ایم در برخی موضوعات کار را پیش ببریم.با این حال هنوز نکات قابل بحثی باقی مانده است.

پس از این سه وزیر خارجه اروپایی نوبت به دیدار ظریف با طرف چینی اش رسید.

وزیر امور خارجه چین عصر  پنجشنبه گفت: برای مذاکراتی آمده ام که وارد جزییات شده است. همه طرفین بر این اعتقادند که باید با هم همکاری کرد. ما سخت تلاش می کنیم که ایده عدم اشاعه را در سطح جهانی محفوظ نگه داریم.

وانگ یی گفت: همه طرفین باید در این زمینه تلاش مثبت کنند و چین هم همچنان نقشی سازنده در این راستا ایفا خواهد کرد. ما معتقدیم باید به توافقی عادلانه و متوازن برسیم. وی احتمال دستیابی به توافق را زیاد دانست، ولی گفت که مذاکره کنندگان همچنان باید به رایزنی های خود ادامه دهند.

اما در آخرین دیدار ظریف و کری با هم در عصر پنجشنبه دیدار کردند.

نشست محمد جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و امریکا در عصر پنج شنبه یک ساعت و نیم طول کشید و پس از ان علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیرانرژی امریکا نشست فنی را ادامه دادند.

پیش این نشست که ساعت 18 به وقت وین آغاز شد، صالحی و مونیز سه ساعت درباره مسائل فنی مذاکره کردند و سپس به مذاکره ظریف و کری ملحق شدند.

علاوه براین، مذاکرات سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی با وندی شرمن و هلگا اشمید از ساعت 9 صبح پنج شنبه آغاز شد و ساعت 3 بامداد جمعه پایان یافت.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده گفت: برخی از ضمائمی که در دستور کار کارشناسان بود اکنون به دست معاونان رسیده و تکمیل آنها و پاک کردن پرانتز ها ساعتها زمان می برد.

جزییات فنی و هسته ای، تحریم ها، همکارهای صلح امیز هسته ای، کمیسیون مشترک ایران و 1+5 برای اقدامات متناظر از جمله ضمائمی است که کارشناسان بر روی ان کار کرده ا ند و اکنون متن انها در دست معاونان است.

متن دیگری هم هست که مشخص نیست جزو ضمائم بیاید یا به متن توافق افزوده شود و ان ، برنامه اجرایی است.

در مجموع 20 صفحه متن اصلی توافق و حدود 60 صفحه ضمیمه در دست معاونان است که باید برای تمیز کردن آنها از پرانتزها تاحد امکان تلاش کنند.

از سوی دیگر مذاکرات هسته ای روز پنجشنبه در تهران با حضور روحانی پیگیری شد.

یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه وارد تهران شد تا با حسن روحانی دیدار کند.

حسن روحانی بعد از ظهر پنجشنبه در دیدار یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: همکاری شفاف ایران با آژانس یکی از نمونه های طولانی بوده و برای آژانس ثابت شده که اتهامات واهی در خصوص انحراف فعالیت های هسته ای ایران بی اساس بوده است.

رییس جمهوری تاکید کرد: اثبات عدم انحراف فعالیت های هسته ای ایران طی 12 سال همکاری نزدیک با آژانس، بهترین قضاوت برای افکار عمومی جهان است.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه «ایران همانند سایر کشورهای عضو پادمان باید از حقوق کامل خود بهره مند شود و هیچ تبعیضی در این زمینه نباید وجود داشته باشد»، افزود: ایران همچنان آماده است تحت پادمان و مقررات موجود به چارچوبی منصفانه برای حل و فصل موضوعات باقیمانده در مدت مشخص برسد.

دکتر روحانی تصریح کرد: آژانس باید در جایگاه فنی و حقوقی و بدون ملاحظه نظرات قدرتها نقش شایسته خود را در این مقطع که مذاکرات با 1+5 به مراحل پایانی نزدیک می شود، ایفا کند.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه در گذشته نیز در چند مورد مهم، همکاری ایران با آژانس به حل مساله و رفع ابهام ها انجامید، تاکید کرد: در رابطه با برخی مسایل مورد ابهام، اگر اراده لازم در دو طرف وجود داشته باشد و برخی مسایل غیرفنی دخالت داده نشود، کاملا و ظرف مدت کوتاهی قابل حل است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار با تقدیر از همکاریهای جمهوری اسلامی ایران گفت: در پی بازرسی های گذشته همواره اعلام کرده ایم که فعالیت های هسته ای ایران هیچگونه انحرافی به سمت مقاصد نظامی نداشته و همچنین ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده است.

یوکیو آمانو با اشاره به مذاکرات سازنده خود با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تصریح کرد: معتقدم با احترام متقابل و همکاری نزدیک همه مسایل قابل حل است و امیدوارم که گزارش آژانس بعد از این سفر به موفقیت روند مذاکرات کمک کند.

اما مذاکرات به روز جمعه کشید و صبح جمعه با اظهارات عراقچی کلید خورد.

وی صبح جمعه در گفت و گو با خبرنگاران در وین اظهارداشت: بسیار امیدواریم هستیم که در حل مساله پی.ام.دی. پیشرفت حاصل شود.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران پی.ام.دی را « بحثی قدیمی و مزمن » توصیف کرد که به سالها پیش مربوط می شود.

او گفت: آن زمان ادعاهایی نسبت به برنامه هسته ای ایران مطرح شد که مبنای فشارها و تحریمها قرار گرفت.

معاون وزیر امور خارجه گفت: اکنون فرصت خوبی پیش آمده که این مسائل و سوالات و ادعاهایی که نسبت به گذشته مطرح شده بود درفضایی آرام تر حل و فصل شود. ما هم آماده همکاری با آقای آمانو هستیم تا مشخص شود ادعاهایی که وجود دارد و پرونده هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران باز شده واهی است و کارنامه سفید برنامه هسته ای ایران نشان داده شود.

عراقچی گفت:ما آماده هستیم در موضوع پی.ام.دی با آژانس همکاری کنیم و به این همکاری ها سرعت بخشید تا به یک جمع بندی روشن در این مخصوص برسیم و عدم صحت تمامی آن ادعاها ثابت شود.

وی سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس به تهران در روز پنجشنبه را خوب و موفق ارزیابی کرد و گفت: گزارش هایی که از تهران دریافت کردیم و گزارش هایی که همکاران ایشان دادند نشان می دهد که این سفر، سفری موفق و حرکتی رو به جلو بوده است.

در ادامه روز جمعه پس از ساعت ها مذاکره سیاسی امریکا و اروپا برای نگارش پیش نویس قطعنامه شورای امنیت، متن توافق جامع و ضمائم وزیران خارجه ایران و امریکا به گفت و گو نشستند.

روز جمعه هم به مذاکرات طولانی و سنگین معاونان وزیر امور خارجه با معاون وزیر خارجه امریکا و معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گذشت.

پس از دیدار ظریف و کری، وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در مذاکرات پیشرفت هایی حاصل شده است اما همچنان موضوعات سختی وجود دارد.

محمدجواد ظریف افزود: هرچند موضوعات سختی باقیمانده است اما فکر می کنم با یک اراده سیاسی می توانیم به توافق برسیم.

وی خاطرنشان کرد: ما همه بسیار سخت کوش هستیم و سعی می کنیم کار را به جلو ببریم.

کری: دو طرف هدفمند کار را دنبال می کنند

وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت: امروز دیدار کوتاهی داشتیم و با هم صحبت کردیم؛ دلیل این دیدارها این است که هیات های دو طرف در طول روز بسیار سخت و فشرده کار کردند تا به پیشرفت مذاکرات سرعت بخشند.

وی ادامه داد: باید عادلانه گفت که هر دو طرف بسیار سختکوش هستند و هدفمند کار را دنبال می کنند؛ آنها با یک نیت خوب تلاش دارند تا پیشرفت حاصل شود.

کری خاطرنشان کرد: هرچند در حال پیشرفت هستیم اما کار بسیار زیادی در پیش داریم و همچنان با موضوعات سختی مواجه ایم.

وزیر خارجه آمریکا افزود: به صورت صادقانه کوشش های خود را به پیش می بریم؛ امشب و فردا شب کار می کنیم.

کری گفت: ما به دنبال این هستیم که ببینیم می توانیم به یک جمع بندی برسیم.

حضور همگانی در روزهای پایانی مذاکرات

اما علاوه براین اتفاقات و دیدارها، مقامات دیگری هم به مذاکرات اضافه شده و می شوند.

محمد نهاوندیان روزگذشته برای ارائه مشورت های لازم، به مذاکره کنندگان در وین پیوست.

رییس دفتر رییس جمهوری صبح جمعه در صفحه اینستاگرام خود تصویری از هواپیمای در حال پرواز منتشر کرد و نوشت: التماس دعا.

گفته می شود او با ماموریت های ویژه و برای مشورت های لازم به جمع مذاکره کنندگان پیوسته است.

همچنین، منابع دیپلماتیک در وین از دعوت سه وزیر خارجه از کاترین اشتون ، هماهنگ کننده سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حضور در وین - محل مذکرات ایران و 1+5 - خبر دادند.

این منابع گفتند در صورتی که مذاکرات به مراحل نهایی برسد، به طور حتم اشتون که از سال 2005 تا 2014 هدایت کننده مذاکرات 1+5 با ایران بوده میهمان ویژه این مراسم خواهد بود.

بنا به گفته این منابع، وزیران خارجه ایران ، امریکا و اتریش از اشتون دعوت کرده اند که به وین سفر کند. احتمال دارد سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه همزمان با اشتون به وین بیاید .

به گزارش شبستان، این مذاکرات تا روز سه شنبه ادامه خواهد یافت و شواهد و اظهارات مقامات مختلف حاکی از آن است که رسیدن به توافق جامع هسته ای دور از دسترس نباشد.

پایان پیام/

 

نظر شما